|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?
|
|
|
|
|
|
#202 |
|
maler
|
|
|
|
#203 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg er vokst opp med en mor som presset. Mor var barn av en tid da kvinner ikke skulle ha utdanning - de skulle gifte seg, få barn og stelle hus. Utdanning var forebeholdt guttene, som skulle forsørge familien.
|
|
|
#204 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#205 |
|
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Polyanna: Jeg skjønte egentlig at du mente at bransjen er sexy, altså. |
|
|
|
|
|
#206 |
|
Passiv
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Asså - ingeniørutdanningen er bra den altså. Det var bare det atte det ble så kjedelig når man hadde gjort veldig mye tøffere laboppgaver før hver eneste gang. |
|
|
|
#207 |
|
intro
|
Det er bare så utrolig lite fascinerende.
|
|
|
|
#208 |
|
maler
|
Slik som hjemme hos meg. Min mor med toppkarakterer i språkfag som gikk for realfag på universitetet, og min far med toppkarakterer i realfag som studerte språk.
|
|
|
#210 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Kommer ikke til å pushe på det nei, men se an hva de har anlegg for og interesserer seg for. Selv fant jeg fort ut hva jeg ikke likte, for å si det sånn. Sluttet med all realfag etter førsteåret på VGs, gode karakterer til tross. Det var det psykologiske jeg likte, og det førte meg inn på pedagogikk og it, og deretter inn i jobben min. (har enda til gode å måtte regne ut omkretsen av en sylinder sånn i det daglige). |
|
|
|
|
|
#211 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Etter første året på videregående, der du MÅTTE ha matte og naturfag (og tysk b-språk) sto jeg med et nødskrik i standpunkt på de førstnevnte fag, men strøk på matteeksamen som jeg var så uheldig å bli trukket ut til. Det medførte noen tusenlapper i privattimer for mine foreldre og en karakter over stå på ny eksamen som jeg forsåvidt er glad for at jeg ble presset til å ta et halvt år etterpå. Men, jeg strøk i naturfag (kremt, ekstremt lite pugging pga ekstremt lite interesse, men var best i fysikkdelen som min lærer ristet på hodet av og skjønte ingenting av). Da kom min historielærer til unnsetning, etter krigsråd på lærerrommet, og fikk satt meg ned fra 5 til 4 i historie og opp fra 1 til 2 i naturfag. For som hun sa, du klarer deg helt strålende bare du får kvittet deg med disse fagene og får gått videre med det du liker og er flink i. Min mattenerd av en mann påstår hardnakket at hvem som helst kan bli matematiker, og det etter å ha møtt meg! Han har helt åpenbart ikke undervist meg i matte. Hvis jeg får oppfylt drømmen min om å studere noe annet (selv om jeg begynner å føle meg for gammel til å skifte bransje) så er det et studie helt totalt fritt for matematikk. Siden jeg jobber så mye med tall og har gjort det i mange år. Så det så. Det er godt man har bruk for alt fra renovasjonsfolk, renholdspersonell, flyverter, aksjemeglere, kassaoperatører, kunstere, musikere, gründere, journalister (juhu!), lærere, servitører, økonomer og helsepersonell.
|
|
|
#212 |
|
Shake it out!
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Studietiden min var fantastisk gøy. Jeg havnet på faget ved en ren tilfeldighet (han som ville blitt veilederen min om jeg gikk videre på statsvitenskap, slik den opprinnelige planen var, var en "gammel" gris. Be måtte velge noe annet, og så klarte jeg ikke å slutte. Fantastisk fine studietiden.
|
|
|
#213 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#215 |
|
Har bakt søte kaker
|
Jeg likte utdanningen også jeg.
|
|
|
#216 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg må bare presisere at jeg ikke jobber akkurat i oljebransjen. Jeg har bare vært innom der i mange omganger, og lever nå litt som en parasitt litt i utkanten av bransjen.
|
|
|
#217 |
|
Passiv
|
Jeg har aldri vært på en plattform. Men jeg kan levende se for meg at det er et enda større rush enn jeg har når jeg ser store konstruksjoner til en obskur mengde penger forme seg fint på plass. |
|
|
|
#218 |
|
Har bakt søte kaker
|
Jepp.
|
|
|
#219 |
|
Passiv
|
Åh! Jah! Eller i VERDEN! |
|
|
|
#220 |
|
Har bakt søte kaker
|
Eller i verden ja.
|
![]() |
|
|