|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Hver gang jeg går forbi en modell av Troll-plattformen så blir jeg stående og gape. Den er virkelig så helt utrolig svææær! At det går an!
|
|
|
#222 |
|
Passiv
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg er skikkelig deppa for at jeg har så høydeskrekk. Jeg kan aldri reise ut på noen plattform. :snufs: |
|
|
|
#223 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Bare for å gjenta meg selv. Når jeg skal oppfordre mine jenter til å velge realfag, så er det ikke snakk om å pushe dem og nærmest tvinge dem inn i en realfagsutdanning. Det er å holde mulighetene åpne, å forutsette at matematikk og andre realfag er interessant og spennende og å gi dem muligheten til å se hvilke yrker og muligheter realfag gir. |
|
|
|
|
|
#224 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Så søte dere er.
|
|
|
|
#225 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?
Man trenger jo ikke nødvendigvis gløde og gå helt av skaftet selv om man liker faget sitt. Det er helt ok å velge realfag alikevel. Noen jobber med fysikk, andre ER fysikere.
|
|
|
#227 |
|
guru advisor
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg har prøvd å tygge på et svar. Jeg har ikke vært på FP en stund, men har sneket i kulissene. I februar leste jeg dette i en diskusjon, hentet herfra:
Nå vet ikke jeg om denne kommentaren var ment til meg ( jeg skal jo ikke selv påstå at jeg er oppegående |
|
|
|
|
|
#228 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Hvis noen av mine dropper fordypning i matematikk på videregående så tror jeg at jeg lar dem få gjøre det uten å skrike opp hvis de gjør det fordi de ønsker å prioritere andre fag. Jeg ønsker dog at de tar T-matte og ikke P-matte på vg1. Jeg tok aldri fordypning i matte, det har aldri hindret meg i å blir det JEG ville bli... |
|
|
|
|
|
#229 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg tror jeg kommer til å reagere om en av mine dropper matematikk "fordi det er vanskelig" for man skal ikke la være å gjøre ting bare fordi de er vanskelige i mitt hode. Om de dropper realfag fordi de vil heller studere noe annet så er det greit tenker jeg.
|
|
|
#230 |
|
maler
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg kommer i hvertfall aldri til å pushe dem til noe de ikke vil. Selv om jeg mener det er til deres eget beste. Det er litt sånn klok av skade på mine foreldres vegne. Broren min ville gå på elektrolinja, men de overtalte han til å gå allmennfaglig. Grunnen var at de ikke så for seg at han kom til å forbli happy som elektriker, at han heller burde holde mulighetene åpne for å komme seg på ingeniørskolen. Vel, gutten var skolelei og misfornøyd og gjorde det elenidig på tross av gode evner. Han har aldri greid å fullføre noen utdanning. Jeg tror de hadde helt rett, han ville ikke vært happy som elektriker i lengden. Men jeg tror at sjansen for å få det bra hadde vært større om han hadde fått gå det han ville. Så finnes det påbygningsår når man finner ut at man likevel vil et annet sted siden.
|
|
|
#231 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Katta: Broren min stod i samme valget, og pga. min kloke bestefar ("la guten velja sjøl, dåke!") så ga foreldrene mine seg, og bror fikk gå mask. og mekk., og siden elektro.
|
|
|
#232 |
|
En, av to-tre
Jeg jobber på yrkesskolen, og jeg mener at elektrolinja er en ypperlig vei mot ingeniørutdannelsen. Gutta som går på elektro på den skolen jeg jobber på er veldig kvikke gutter (og noen få jenter), de fleste av dem planlegger å ta allmenn påbygg, og jeg har forstått det sånn at de kan ta ingeniørutdanning etterpå. Jeg har i alle fall en elev som tar allmenn påbygg parallellt med vg2 - og han har tenkt seg til NTNU |
|
|
|
|
|
#233 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Elektro tror jeg også er en veldig god fagutdanning, og jeg tror at kombinasjonen av praktisk erfaring og ingeniørutdanning i dette faget virkelig er gull verdt i industrien.
|
|
|
#234 |
|
Har bakt søte kaker
|
|
|
|
#235 |
|
En, av to-tre
Jeg kunne fort ha foretrukket en ingeniør som hadde gått yrkesskoleløpet foran en med studiespesialiserende hvis jeg skulle ansette ingeniører |
|
|
|
|
|
#236 |
|
guru advisor
|
|
|
|
|
|
|
#237 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Påvirke til å tenke på mulighetene, oppfordre til å vurdere, opplyse om alternativenes reelle innhold. Men til syvende og sist la dem velge selv, og ta ansvar for egne valg. Å ta ansvar for eget valg er ikke ensbetydende med å måtte ta ansvaret selv når man angrer på valget, men om å ta ansvar for selve valget. Ansvar for å ta et valg, et bevisst og informert valg, da er det et godt valg.
|
|
|
#238 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg syntes ikke det var så vanskelig, bare ikke så moro/interessant. Det samme med naturfag som inkluderte fysikk/kjemi/biologi 1.året. Jeg tror ikke jeg rådførte meg med mine akademikerforeldre en gang, men fortalte hva jeg valgte, som da var engelsk, tysk, fransk, språkkunnskap og psykologi 2.året. Jeg tror vel de var mer opptatt av at jeg skulle beholde motivasjonen og lykkes, og egentlig syntes det var litt "morsomt" at jeg med en matematikk-far til tross, valgte noe helt annet enn dem. Jeg var målbevisst. Jeg håper ungene blir det samme. Allerede på ungdomsskolen var tanken om høyere utdanning satt, og det ga meg et driv til å jobbe med alt jeg foretok meg. Innsats ga resultater. I tillegg kunne foreldrene mine hjelpe meg og veilede meg. Den verdien ser jeg helt klart, og skal forsøke å kunne bidra på samme måte. |
|
|
|
|
|
#239 |
|
Passiv
|
Åh - det var utrolig synd! Det var nemlig motsatt valg jeg tok. Jeg gikk elektro i to år. Så ville jeg ha mer fordi det var så gøy, så da tok jeg fagskole. Etter det var det fremdeles veldig gøy så da tok jeg ingeniøren også. Og erfarte fort at det her i høyeste grad stemmer:
|
|
|
|
#240 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Akkurat dette syns jeg er så riktig, og så viktig å få fram, at det faktisk ikke er verdens undergang om gutter - og jenter, for den saks skyld, velger seg bort fra almennfag, for å ta yrkesrettet utdanning. For - med årene modnes man, og almennfag kan man ta opp igjen, med mer interesse og glød, enn hva man gjør som 16-åring, skolelei - og pushet dit av myndige foreldre.
|
![]() |
|
|