|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?
Jepp, veldig enig.
|
|
|
|
#242 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Vi må ikke glemme at det er helt ok å gi seg med en fagutdanning også. Og det er mye bedre å sitte igjen med et fagbrev enn en dårlig eksamen fra studiespesialiserende uten motivasjon til å studere. Hvem av de to ender i kassa på Kiwi for å si det litt flåsete? |
|
|
|
|
|
#243 |
|
maler
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Bare sånn for å ha sagt det: det går veldig bra med min bror altså. Det ble bare økonomi og ledelse for han istedenfor, og man kan vel ikke påstå det er helkrise når man er sjef for en større lokal bedrift.
|
|
|
#244 |
|
Introvert optimist
|
De som har hodet til mer skolegang finner alltids en utvei. Mitt favoritteksempel er den skoleflinke, men akk så leie ungdomsskoleeleven som valgte å bli blikkenslager. Etter å ha gått i lære og tatt et fagbrev var han klar for mer. Han tok et års forkurs på ingeniørhøgskolen, fortsatt på NTH og ble sivilingeniør, tok en doktorgrad og er i dag professor. Det var ikke så mange som forutså det da han forlot ungdomsskolen.
|
|
|
#245 |
|
Borte
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg vet om flere teknologibedrifter som helst velger ingeniører som har tatt veien om elektronikk-fagene fremfor allmenn dersom de har to ellers like kandidater. Ingeniør er heller ingen beskyttet tittel, så jeg kjenner flere som har ingeniørstillinger med fagbrev i et eller annet elektronikkish + god erfaring. Det går mye på anlegg og interesse. Jeg jobber også i en stilling som ofte besettes av ingeniører, men jeg kunne aldri jobbet et eneste hakk mer teknisk enn jeg gjør nå. Hardware-programmering for eksempel - helt uten GUI -
|
|
|
#246 |
|
Pauset
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Vel. Jeg hadde ikke noe synlig anlegg for det, men tok det likevel. Angrer ikke, det er mye morsommere enn forventet!
|
|
|
|
|
|
#247 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2010
![]() |
|
|
|
|
|
|
#248 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#249 |
|
Yes, we can!!
|
ke?
|
|
|
#250 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Det sier seg vel selv at jenter i et mannsdominert yrke er få. Det er de pr def, hvis ikke hadde ikke yrket vært mannsdominert. Jeg forstår ikke hva du henger deg opp i, må jeg innrømme. |
|
|
|
|
|
#251 |
|
Fullverdig medlem
![]() |
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg hener meg opp i at darth gjorde et poeng av at jentene er få. Istede for å si at de er en kvikk gjeng med gutter og jenter. Og darth er en av flere som av en eller annen grunn finner ut at det er viktigst å påpeke at det er få jenter. Hvorfor er det et poeng her at de er få? Og hvorfor er det viktigere enn at de er der er kvikke? |
|
|
|
|
|
#252 |
|
En, av to-tre
Ja, det var det jeg mente |
|
|
|
|
|
#253 |
|
En, av to-tre
Hvorfor jeg sier det? Jo, jeg sier det fordi de er få. I mange av klassene på elektro er det ingen jenter i det hele tatt, noen klasser har to-tre stykker. Da syns jeg det er helt greit å poengtere at jentene er få. Det er jo også litt av problemstillinga i hovedinnlegget også - at jenter i liten grad velger realfag/mannsdominerte studieretninger. |
|
|
|
|
|
#254 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Eh, det er da høyst relevant at det er få jenter på studiet all den tid denne tråden handler om nettopp det.
|
|
|
#255 |
|
Fullverdig medlem
![]() |
Jeg leste svaret ditt i sammenheng med innlegget over, og da var det ikke noe videre poeng å gjøre av at det er få jenter. Det blir ikke flere av at det understrekes hvor få og hvor anneledes det er med jenter i realfag. (forøvrig er det tull av meg å skrive realfag siden biologi, geologi og medisin trekker hauger av jenter) Å alltid gjøre et poeng av at jenter er få, er med på å understreke at de er anneledes, som ikke alltid er fint. Men du har helt rett i at det er et poeng i hovedinnlegget. |
|
|
|
|
|
#256 |
|
En, av to-tre
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?@sinobell |
|
|
|
|
|
#257 |
|
etterpåklokest
|
Men blir det flere jenter på realfag ved å late som de ikke er i mindretall per i dag, altså? Den teorien må du nesten utdype litt mer. |
|
|
|
|
|
#258 |
|
Slumrende Ullteppe
|
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 10-05-11 kl 16:36. |
|
|
|
|
|
#259 |
|
Passiv
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Det er ingen som noe sted sår tvil om at barnehageassistenter trengs. Ei heller hjelpepleiere eller andre. Selvsagt trengs de. Det betyr ikke at man råder barnet sitt til å bli en likevel. Det blir som andre ting i samfunnet - er det greit å voldta noen som går på en mørk pub naken? Nei. Råder du da din unge til at det er trygt? Absolutt ikke. |
|
|
|
#260 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Selvsagt mener jeg, og jeg kommer til å gjøre det sjøl, at å råde barna til å ta en utdannelse er en Lur Ting. Det er holdnignene til de som er lavtutdannet jeg vil til livs - den tendensen man rett og slett har til å se litt ned på de yrkene, og humre litt: "trøste og bære-yrker." Høy utdannelse ligger rett og slett ikke for alle mennesker, og da skylder vi dem å anerkjenne at de faktisk gjør en viktig og god jobb de med.
|
![]() |
|
|