Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oppfordre jenter til å velge realfag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-11, 17:43   #241
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Akkurat dette syns jeg er så riktig, og så viktig å få fram, at det faktisk ikke er verdens undergang om gutter - og jenter, for den saks skyld, velger seg bort fra almennfag, for å ta yrkesrettet utdanning. For - med årene modnes man, og almennfag kan man ta opp igjen, med mer interesse og glød, enn hva man gjør som 16-åring, skolelei - og pushet dit av myndige foreldre.

Guttas nest eldste fetter begynte almennfag, og han hoppet av etter et år. Nå er han ferdig utdannet industrimekaniker, godt i gang med læretiden - og nå tar han almennfag som privatist, "for det er jo ikke sikkert jeg gidder jobbe som mekaniker resten av livet," som gutten nå sier, i en alder av 20.

Det er mange veier til Rom, og jeg tror at for de aller fleste, så er veien til et godt arbeidsliv nettopp at man får finne retningen sjøl, ut fra interesser og evner.

Jepp, veldig enig.

Gammel 09-05-11, 17:47   #242
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Vi må ikke glemme at det er helt ok å gi seg med en fagutdanning også. Og det er mye bedre å sitte igjen med et fagbrev enn en dårlig eksamen fra studiespesialiserende uten motivasjon til å studere. Hvem av de to ender i kassa på Kiwi for å si det litt flåsete?

Det er ikke bra for samfunnet om alle tar høyere utdanning. Vi trenger håndverkere og fagfolk innenfor alle yrker, det er viktig at vi passer oss nøye for å nedgradere dette til å være noe dritt.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 17:48   #243
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare sånn for å ha sagt det: det går veldig bra med min bror altså. Det ble bare økonomi og ledelse for han istedenfor, og man kan vel ikke påstå det er helkrise når man er sjef for en større lokal bedrift. Han har prøvd seg flere ganger på skolebenken etter videregående, men det bare funker ikke. Og det er synd i og med at det er dette han innerst inne vil.

Gammel 09-05-11, 20:08   #244
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vel, gutten var skolelei og misfornøyd og gjorde det elenidig på tross av gode evner. Han har aldri greid å fullføre noen utdanning. Jeg tror de hadde helt rett, han ville ikke vært happy som elektriker i lengden. Men jeg tror at sjansen for å få det bra hadde vært større om han hadde fått gå det han ville. Så finnes det påbygningsår når man finner ut at man likevel vil et annet sted siden.

De som har hodet til mer skolegang finner alltids en utvei. Mitt favoritteksempel er den skoleflinke, men akk så leie ungdomsskoleeleven som valgte å bli blikkenslager. Etter å ha gått i lære og tatt et fagbrev var han klar for mer. Han tok et års forkurs på ingeniørhøgskolen, fortsatt på NTH og ble sivilingeniør, tok en doktorgrad og er i dag professor. Det var ikke så mange som forutså det da han forlot ungdomsskolen.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 22:24   #245
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet om flere teknologibedrifter som helst velger ingeniører som har tatt veien om elektronikk-fagene fremfor allmenn dersom de har to ellers like kandidater. Ingeniør er heller ingen beskyttet tittel, så jeg kjenner flere som har ingeniørstillinger med fagbrev i et eller annet elektronikkish + god erfaring. Det går mye på anlegg og interesse. Jeg jobber også i en stilling som ofte besettes av ingeniører, men jeg kunne aldri jobbet et eneste hakk mer teknisk enn jeg gjør nå. Hardware-programmering for eksempel - helt uten GUI - . Jeg sliter veldig mye så fort det blir snakk om å beregne annet enn et enkelt regnskap.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 23:38   #246
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel. Jeg hadde ikke noe synlig anlegg for det, men tok det likevel. Angrer ikke, det er mye morsommere enn forventet!

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Hardware-programmering for eksempel - helt uten GUI - .

Kjempegøy! Men vi har diskutert dette før!

Hilsen hun som mer eller mindre strøk i matte på vidregående.....

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 11:28   #247
Sinobell
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2010
Sinobell er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg jobber på yrkesskolen, og jeg mener at elektrolinja er en ypperlig vei mot ingeniørutdannelsen. Gutta som går på elektro på den skolen jeg jobber på er veldig kvikke gutter (og noen få jenter), de fleste av dem planlegger å ta allmenn påbygg, og jeg har forstått det sånn at de kan ta ingeniørutdanning etterpå. Jeg har i alle fall en elev som tar allmenn påbygg parallellt med vg2 - og han har tenkt seg til NTNU .

Ok nå hopper jeg litt tilbake i debatten, men denne klarer jeg ikke la ligge: gutten er kvikke, men jentene er få?

Er jenter i mannsdominerte områder først og fremst et mindretall, utskudd, og sekundert har de egenskaper som kvikke, eller noe annet hyggelig.

Sinobell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 11:34   #248
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sinobell, her.

Ok nå hopper jeg litt tilbake i debatten, men denne klarer jeg ikke la ligge: gutten er kvikke, men jentene er få?

Er jenter i mannsdominerte områder først og fremst et mindretall, utskudd, og sekundert har de egenskaper som kvikke, eller noe annet hyggelig.

Præhæ, vet du hva, det var ikke hverken det hun skrev eller mente, det tror jeg du rolig kan gå ut i fra.

Hun poengterte at gutta på elektro (og de få jentene!) er kvikke.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 11:38   #249
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ke?

Det var da et par usedvanlig vrange briller! (Og kreativ lesning)

Gammel 10-05-11, 11:38   #250
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Det sier seg vel selv at jenter i et mannsdominert yrke er få. Det er de pr def, hvis ikke hadde ikke yrket vært mannsdominert. Jeg forstår ikke hva du henger deg opp i, må jeg innrømme.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 12:40   #251
Sinobell
Fullverdig medlem

Standard

Jeg hener meg opp i at darth gjorde et poeng av at jentene er få. Istede for å si at de er en kvikk gjeng med gutter og jenter. Og darth er en av flere som av en eller annen grunn finner ut at det er viktigst å påpeke at det er få jenter. Hvorfor er det et poeng her at de er få? Og hvorfor er det viktigere enn at de er der er kvikke?

Det triste er at darth ikke er alene om dette. Senest for noen dager siden fortalte en studieveileder meg at hun hadde 'måttet' forklare hvor få jenter det var på faget den kvinnelige søkeren som ringte for å få vite mer om ingenørstudiet...

Så hva mente darth? at elevene på elektro er kvikke?

Gammel 10-05-11, 12:40   #252
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Præhæ, vet du hva, det var ikke hverken det hun skrev eller mente, det tror jeg du rolig kan gå ut i fra.

Hun poengterte at gutta på elektro (og de få jentene!) er kvikke.

Ja, det var det jeg mente . Og for å utdype det enda mer - det er ikke alltid at studiespesialiserende er veien til himmelen for alle - heller ikke for alle skoleflinke elever. Jeg opplever elektroelevene som relativt målbevisste og smarte elever (kjønnsnøytral benevnelse) - hvis de hadde ønsket det hadde de fint kunnet klart seg på studiespesialiserende. Jeg tror det er negativt på sikt å forherlige studiespesialiserende med fordypning i realfag som det eneste gode valget mot en trygg og god framtid.

Gammel 10-05-11, 12:43   #253
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Jeg hener meg opp i at darth gjorde et poeng av at jentene er få. Istede for å si at de er en kvikk gjeng med gutter og jenter. Og darth er en av flere som av en eller annen grunn finner ut at det er viktigst å påpeke at det er få jenter. Hvorfor er det et poeng her at de er få? Og hvorfor er det viktigere enn at de er der er kvikke?

Det triste er at darth ikke er alene om dette. Senest for noen dager siden fortalte en studieveileder meg at hun hadde 'måttet' forklare hvor få jenter det var på faget den kvinnelige søkeren som ringte for å få vite mer om ingenørstudiet...

Så hva mente darth? at elevene på elektro er kvikke?

Hvorfor jeg sier det? Jo, jeg sier det fordi de er få. I mange av klassene på elektro er det ingen jenter i det hele tatt, noen klasser har to-tre stykker. Da syns jeg det er helt greit å poengtere at jentene er få. Det er jo også litt av problemstillinga i hovedinnlegget også - at jenter i liten grad velger realfag/mannsdominerte studieretninger.

Gammel 10-05-11, 13:27   #254
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, det er da høyst relevant at det er få jenter på studiet all den tid denne tråden handler om nettopp det.

Gammel 10-05-11, 13:30   #255
Sinobell
Fullverdig medlem

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Hvorfor jeg sier det? Jo, jeg sier det fordi de er få. I mange av klassene på elektro er det ingen jenter i det hele tatt, noen klasser har to-tre stykker. Da syns jeg det er helt greit å poengtere at jentene er få. Det er jo også litt av problemstillinga i hovedinnlegget også - at jenter i liten grad velger realfag/mannsdominerte studieretninger.

Jeg leste svaret ditt i sammenheng med innlegget over, og da var det ikke noe videre poeng å gjøre av at det er få jenter. Det blir ikke flere av at det understrekes hvor få og hvor anneledes det er med jenter i realfag. (forøvrig er det tull av meg å skrive realfag siden biologi, geologi og medisin trekker hauger av jenter) Å alltid gjøre et poeng av at jenter er få, er med på å understreke at de er anneledes, som ikke alltid er fint. Men du har helt rett i at det er et poeng i hovedinnlegget.

Tilbake til det du skriver om at realfag ikke nødvedigvis er veien og målet til en god fremtid: Realfag har en høy status, det er det 'ekte' vitenskapen. Psykologi eller enda værre: sosiologi og kulturvitenskap er ikke videre annerkjent. Sånnsett er realfag om ikke annet en enkel måte å få noe annerkjennelse fra omgivelsene på at du har faktisk studert /noe/. Og da er realfag i hvertfall ikke en tabbe. Jeg vil påstå at å studere realfag er en måte å bomme mindre på en trygg fremtid.

Gammel 10-05-11, 14:50   #256
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

@sinobell
Hva som er anerkjent avhenger vel hovedsaklig av hvilke kretser man beveger seg i. Jeg har all min utdannelse fra samfunnsvitenskapelige og humanistiske fag, og jeg er ikke enig i at det ikke har anerkjennelse.

Jeg skal ikke en gang spørre hva du tenker om elevene mine - som hovedsaklig er faglig svake jenter på helse og sosial. Jepp - her dro jeg fram kjønnsvariabelen igjen gitt, og koblet den i tillegg opp mot karakterer. I motsetning til deg så mener jeg at de fortjener masse anerkjennelse. De kommer til å jobbe i barnehager og på sykehjem - og den som ikke anerkjenner den jobben de gjør, den burde gå hjem og skamme seg dypt og inderlig!

Gammel 10-05-11, 15:00   #257
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg leste svaret ditt i sammenheng med innlegget over, og da var det ikke noe videre poeng å gjøre av at det er få jenter. Det blir ikke flere av at det understrekes hvor få og hvor anneledes det er med jenter i realfag. (forøvrig er det tull av meg å skrive realfag siden biologi, geologi og medisin trekker hauger av jenter) Å alltid gjøre et poeng av at jenter er få, er med på å understreke at de er anneledes, som ikke alltid er fint. Men du har helt rett i at det er et poeng i hovedinnlegget.

Tilbake til det du skriver om at realfag ikke nødvedigvis er veien og målet til en god fremtid: Realfag har en høy status, det er det 'ekte' vitenskapen. Psykologi eller enda værre: sosiologi og kulturvitenskap er ikke videre annerkjent. Sånnsett er realfag om ikke annet en enkel måte å få noe annerkjennelse fra omgivelsene på at du har faktisk studert /noe/. Og da er realfag i hvertfall ikke en tabbe. Jeg vil påstå at å studere realfag er en måte å bomme mindre på en trygg fremtid.

Men blir det flere jenter på realfag ved å late som de ikke er i mindretall per i dag, altså? Den teorien må du nesten utdype litt mer.

Og hvilke studier som har høyest status kommer vel an på hvilket miljø man refererer til. Om ikke annet håper jeg ungene mine velger utdanning ut fra andre kriterier enn hva de tror andre måtte synse om hvor mye status som ligger i utdanningsvalgene deres.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 16:26   #258
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth

Jeg skal ikke en gang spørre hva du tenker om elevene mine - som hovedsaklig er faglig svake jenter på helse og sosial. Jepp - her dro jeg fram kjønnsvariabelen igjen gitt, og koblet den i tillegg opp mot karakterer. I motsetning til deg så mener jeg at de fortjener masse anerkjennelse. De kommer til å jobbe i barnehager og på sykehjem - og den som ikke anerkjenner den jobben de gjør, den burde gå hjem og skamme seg dypt og inderlig!

Bare det at mange på en litt småspøkefull måte konsekvent kaller det "Trøste og Bære-yrker," vitner om at det er mange mennesker som rett og slett ikke klarer anerkjenne at enkelte jenter og gutter faktisk trives med å ikke gå mange herrens år med tung utdanning. Det finnes faktisk de som syns de gjør en knakande god jobb i barnehage, som assistenter og fagarbeidere og pedagoger, og i aldershjem og sykehus som hjelpepleiere og sykepleiere- og de trengs da for pokker meg i like stor grad som leger og ingeniører. De fortjener ikke småmorsomme kommentarer om at "hvorfor ble du ikke lærer/lege i stedet" - underforstått - du har et lavstatusyrke, og er ikke verdt mer enn at vi humrer litt søtt av deg som har valgt det et "trøste og bære-yrke," framfor at Anerkjent Realfagyrke.

For hvem skal passe ungene til legene og ingeniørene, ja om de ønsker faglig kvalifisert barnepass, og ikke oppbevaring, da. Og hvem skal stelle legen og ingeniørens gamle mor, den dag de ikke orker stelle dem selv? Noen må gjøre det - bare ikke våre barn finner på å gå den veien.

Sist redigert av Inagh : 10-05-11 kl 16:36.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 17:13   #259
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er ingen som noe sted sår tvil om at barnehageassistenter trengs. Ei heller hjelpepleiere eller andre. Selvsagt trengs de. Det betyr ikke at man råder barnet sitt til å bli en likevel. Det blir som andre ting i samfunnet - er det greit å voldta noen som går på en mørk pub naken? Nei. Råder du da din unge til at det er trygt? Absolutt ikke.

Ja - uten sammenligning forøvrig altså. Det er parallellen til at vi nettopp har diskutert forskjellen på holdninger vi har og holdninger vi praktiserer i en annen tråd. Dermed falt eksempelet meg i hu. Jeg sidestiller IKKE risikoadferd med å utdanne seg til hjelpepleier.
Ok?

Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 17:16   #260
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt mener jeg, og jeg kommer til å gjøre det sjøl, at å råde barna til å ta en utdannelse er en Lur Ting. Det er holdnignene til de som er lavtutdannet jeg vil til livs - den tendensen man rett og slett har til å se litt ned på de yrkene, og humre litt: "trøste og bære-yrker." Høy utdannelse ligger rett og slett ikke for alle mennesker, og da skylder vi dem å anerkjenne at de faktisk gjør en viktig og god jobb de med.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:55.