Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fikk Bin Laden som fortjent?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-11, 18:21   #21
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jeg er enig i at drap ikke er greit, men i dette tilfellet tror jeg det er det eneste alternativet. Om en så sterk leder som Bin Laden hadde endt opp i et fengsel kan jeg se for meg ganske fæle terror- og gisselsituasjoner som ledd i å forhandle Bin Laden ut av fangenskap.

Dette har slått meg også!

Angående rettferdighet eller ikke, så hadde han så mange liv på samvittigheten, så masse grusomheter som han var ansvarlig for, så snakker man om rettferdighet?? Jeg er imot dødsstraff, men i akkurat dette tilfellet er det jo ingen tvil om han er skyldig eller ei, og alt i alt tror jeg det kanskje ble best slik. Men han fikk ikke som fortjent, han slapp altfor billig unna!!!

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 19:06   #22
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes det er irrelevant i akkurat denne saken om han fikk som fortjent eller ikke. Jeg vet ikke om det er mulig å få som fortjent når man har brukt livet sitt som terrorleder. Det er et viktigere spørsmål hvorvidt dette tjente saken eller ikke tenker jeg. Og der er jeg usikker.

Jeg er også enig med Katta.

Jeg er heller ikke for dødsstraff, men ligger ikke akkurat våken og tenker at livet hans skulle vært spart. Faktisk så synes jeg at med mine verdibriller har ikke dette med dødsstraff å gjøre. Dødsstraff er noe man blir idømt etter en rettsak og det er jeg i mot. Dette var vel mer i retning av mord, og jeg kjenner at akkurat dette mordet ikke bekymrer meg i en annen anledning enn den Katta nevner.

Gammel 09-05-11, 19:16   #23
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at drap ikke er greit, men i dette tilfellet tror jeg det er det eneste alternativet. Om en så sterk leder som Bin Laden hadde endt opp i et fengsel kan jeg se for meg ganske fæle terror- og gisselsituasjoner som ledd i å forhandle Bin Laden ut av fangenskap.

Jeg tror faren for hevnaksjoner er like stor. Jeg gråter ingen tårer over Bin Laden jeg heller, men jeg synes drap er like meningsløst uansett.

Gammel 09-05-11, 19:39   #24
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ingen fortjener å bli hensynsløst skutt og drept, men at alle fortjener en rettferdig rettegang, også terrorledere.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 20:43   #25
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig glad han ikke ble tatt levende. Men derfra til å feire et drap er det lang vei.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 20:46   #26
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns han fikk som fortjent .

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 21:32   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

Bin Laden i fengsel hadde bare ikke gått. Dette var greit nok. Det var en elendig løsning på en håpløs situasjon synes jeg.

Jeg sier igrunnen mer som rine - det har vært drap som har opprørt meg mer enn dette.

Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 22:13   #28
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror nok at det står andre fanatiske menn i kø for å ta over etter OBL, kanskje noen som er farligere/skumlere/smartere enn ham.
Fikk han som fortjent? No way! Han slapp alt for billig unna, men jeg ser ikke at det kunne vært gjort på annen måte heller.

Gammel 09-05-11, 22:15   #29
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det var det første som slo meg også, muligheten for store trusler og anslag med mål om å få ut Bin Laden fra et fengsel. Jeg tror ikke det var mange reelle andre alternativer enn å drepe han.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 22:18   #30
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg tror faren for hevnaksjoner er like stor. Jeg gråter ingen tårer over Bin Laden jeg heller, men jeg synes drap er like meningsløst uansett.

Jeg tror ikke faren for hevnaksjoner er særlig større enn fare for andre aksjoner fra disse grupperingene.

Jeg kjente at jeg hadde lyst å le litt når det var snakk om en sentralt plassert atombombe som skulle gå av hvis Bin Laden ble tatt som fange, eller drept. Særlig at Al Kaida har en sentralt plassert atombombe som de ikke bruker seg av...

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 23:21   #31
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er imot all bruk av dødsstraff.

Jeg synes ikke det er trist at Bin Laden ikke er i live lenger, men jeg liker ikke måten det skjedde på. Jeg tror heller ikke at det gjør gode ting for verdensfreden at han ble tatt av dage.

Gammel 09-05-11, 23:22   #32
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg synes ikke det er trist at Bin Laden ikke er i live lenger, men jeg liker ikke måten det skjedde på. Jeg tror heller ikke at det gjør gode ting for verdensfreden at han ble tatt av dage.

Enig i dette.

Gammel 10-05-11, 11:13   #33
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hva tror du reelt sett hadde skjedd hvis han hadde blitt satt i et fengsel og man skulle ha rettssaker rundt det?

Slik jeg ser det, hadde man noen få opsjoner:
- Gi f... i å finne han
- Finne han og ta han av dage, og legge opp en historie..
- Finne han og ta han av dage, og hysje hele greia ned...
- Finne han og ta han av dage, og fortelle hva som skjedde...

Å ta han til fange har, som både jeg og flere andre her i tråden sier, kunne ført til langt flere situasjoner der terror blir brukt for å forsøke å få han satt fri. Han ville blitt en martyr i fangenskap, og det hadde vært et mer langsiktig fokus på det enn hvis han ble drept.

Og husk at det er mer enn 11. september han har tatt på seg ansvaret for å stå bak.

Skulle man hatt et "spill for galleriet" bare for å få gjennomført en rettsak?

Etisk sett er det en vanskelig situasjon. Politisk sett kunne det blitt "damn ig you do, damn if you don't" - men her ser det ut som verdenssamfunnet ellers ikke har gjort noen direkte store protester mot det som skjedde.

Gammel 11-05-11, 01:46   #34
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg er også enig med Katta.

Jeg er heller ikke for dødsstraff, men ligger ikke akkurat våken og tenker at livet hans skulle vært spart. Faktisk så synes jeg at med mine verdibriller har ikke dette med dødsstraff å gjøre. Dødsstraff er noe man blir idømt etter en rettsak og det er jeg i mot. Dette var vel mer i retning av mord, og jeg kjenner at akkurat dette mordet ikke bekymrer meg i en annen anledning enn den Katta nevner.

Dødsstraff eller mord, eller kan USA forsvare dette drapet med at de er i krig, og i krig dreper man om nødvendig?

For det er jo en pågående krig, en krig vi nok ikke har sett enden på ennå.

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det var det første som slo meg også, muligheten for store trusler og anslag med mål om å få ut Bin Laden fra et fengsel. Jeg tror ikke det var mange reelle andre alternativer enn å drepe han.

Jeg ser for meg at anslagene hadde blitt særdeles brutale i en slik situasjon, og at de nødvendigvis ikke hadde angrepet med det mål å få mannen ut i live. Jeg tror nok at for dem så hadde en død Bin Laden, drept av egne, på fiendens jord, vært mye bedre enn en Bin Laden i fangenskap på fiendens jord.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 08:37   #35
Slettet bruker
Passiv

Standard

Dette er vel ikke noen sivil sak som har endt med dødsstraff uten rettegang. Dette blir mer som i en krig hvor man tar livet av fienden. Man arresterer jo ikke soldater i krig heller. (Tror jeg. )

Og en bin Laden i fangenskap i vesten ville blitt en Nelson Mandela for ytterliggående terrorister - bare minus pasifismen. Det kunne ikke ha gått.

Til sist så har bin Laden påtatt seg ansvaret for terroraksjoner med store dødsfall. Det er ikke slik at saker der gjerningsmannen har påtatt seg ansvaret ender i rettssaker hvor skylden skal prøves såvidt jeg vet - om man nå skulle hatt en rettssak på fyren.

Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 10:11   #36
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Hva tror du reelt sett hadde skjedd hvis han hadde blitt satt i et fengsel og man skulle ha rettssaker rundt det?

Slik jeg ser det, hadde man noen få opsjoner:
- Gi f... i å finne han
- Finne han og ta han av dage, og legge opp en historie..
- Finne han og ta han av dage, og hysje hele greia ned...
- Finne han og ta han av dage, og fortelle hva som skjedde...

Å ta han til fange har, som både jeg og flere andre her i tråden sier, kunne ført til langt flere situasjoner der terror blir brukt for å forsøke å få han satt fri. Han ville blitt en martyr i fangenskap, og det hadde vært et mer langsiktig fokus på det enn hvis han ble drept.

Og husk at det er mer enn 11. september han har tatt på seg ansvaret for å stå bak.

Skulle man hatt et "spill for galleriet" bare for å få gjennomført en rettsak?

Etisk sett er det en vanskelig situasjon. Politisk sett kunne det blitt "damn ig you do, damn if you don't" - men her ser det ut som verdenssamfunnet ellers ikke har gjort noen direkte store protester mot det som skjedde.

Jeg er faktisk enig med deg. Det er et vanskelig dilemma. De landene som er involvert i denne saken ville uansett praktisert dødstraff ved en eventuell rettssak, så utfallet for bin Laden ble det samme.

Jeg liker ikke at man går inn i et hus og dreper en mann uten rettsak. Men jeg proteserer heller ikke vilt og hemningsløst. Denne gangen var det "greit nok". Jeg er bare redd for at dette skaper presedens og at man gjør det samme i mindre opplagte saker.

Gammel 11-05-11, 10:15   #37
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dette er vel ikke noen sivil sak som har endt med dødsstraff uten rettegang. Dette blir mer som i en krig hvor man tar livet av fienden. Man arresterer jo ikke soldater i krig heller. (Tror jeg. )

Jo, man tar faktisk fanger også i krig; såkalte krigsfanger. Og andre ganger dreper man dem i kamp. Jeg må også ærlig innrømme at jeg ikke helt vet når det får hvilket utfall.

Gammel 11-05-11, 10:15   #38
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hele krigen i Afghanistan har vel igrunnen vært en årelang seanse av å reise hjem til folk og ta livet av dem.

Jeg prøver å tenke at det går bedre på den humanitære siden der nå etterhvert. :halmstrå:

Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 10:18   #39
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

For meg er drap aldri greit, så jeg ville foretrukket en løsning hvor han ble stilt for retten. Jeg innser at dette ikke alltid er mulig, men jeg vil aldri synes at han fikk som fortjent. Livstid i fengsel hadde vært en bedre løsning, synes jeg.

Jeg er for at man skal dømmes i en rettssal, ikke likvideres.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 10:47   #40
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Jeg er for at man skal dømmes i en rettssal, ikke likvideres.

Hvilken rettssal skulle dømme Osama bin Laden? Pakistansk rettssal? Amerikansk rettssal? Afghansk rettssal? Internasjonal rett er vanskelig, og den internasjonale domstolen er bare anerkjent av et mindretall av landene i verden.

I en ideell verden så er jeg enig i at alle skal stilles for retten og dømmes. På den andre siden så ser jeg ikke helt forskjellen når det gjelder slike saker. Han hadde jo trolig blitt dømt til henging om han hadde blitt dømt i Afghanistan eller Pakistan. Det mest nærliggende er jo å tro at man hadde latt Afghanerne dømme han kanskje - sånn som man gjorde med Saddam Hussein i Irak? På en måte kan man si at amerikanerne skånet afganerne/pakistanerne fra å måtte ta ansvar for mannen - nå sitter USA igjen som bad-guy alene, en rolle de lever godt med - og som Pakistan helt sikkert også er svært tilfreds med.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:58.