|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Bunad og hijabJeg har ikke sett det, men kjenner at det ikke opprører meg. Det skautet jeg gikk med i dag, a.k.a "kjøkkenhåndkleet" iflg. min far, er ikke spesielt anderledes en hijab egentlig. Det må da være nærmere bunadsregler å faktisk dekke til hodet, enn å ikke gjøre det?
![]() |
#23 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bunad og hijab
Ja, det er jo helt fint med hvitt selvsagt. Bare lurte høyt på om det hadde vært OK med tanke på den religiøse og kulturelle bakgrunnen for hijab.
![]() |
#24 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Bunad og hijabFolk kan ha hva de vil på hodet for meg. Jeg kommer hvertfall aldri til å bruke "hetten" som følger med til min bunad. Den er heslig!
![]() |
![]() |
#25 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Bunad og hijabSkautet som hoerer til bunaden er jo samme greia, bare at i vaar tradisjon er det fremfor alt gifte kvinner som dekket til haaret som et tegn paa at de var gifte anstendige kvinner.
![]() |
![]() |
#27 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Bunad og hijabDessuten, bunad har jo alltid vaert en fusion av moenstre fraa utlandet formet etter lokale tradisjoner og materialer. Saa en kombinasjon av bunad og hijab er hvertfall ikke mer problematisk enn hijab i seg selv. Mao, selv om jeg ikke er noen fan av kvinnesynet som ligger bak en del hijab-bruk er det aa kombinere plagget med bunad heller et godt tegn paa levende integrering enn noe problem.
![]() |
![]() |
#28 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Bunad og hijabHelt greit. Men så synes jeg bunadsregler og bunadspolitiet er rimelig latterlige til tider også Sist redigert av Snippa : 17-05-11 kl 22:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bunad og hijabFor meg er bunad og hijab totalt kræsj |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Bunad og hijabJeg hadde ikke leet et øyebryn. Når jeg tenker meg om, tror jeg at jeg så det på noen småjenter i dag, men stusset ikke på det.
![]() |
#32 |
Pauset
|
![]() Sv: Bunad og hijabJeg har mange gode venner som er født i muslimske land. Flere har sagt til meg at de syns den norske stat er for "snille", og krever for lite av de som har kommet hit. Flere har også gitt uttrykk for at de syns vi må holde på det norske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
© All rights reserved
|
Men hva i all verden har dette med bunad/hijab å gjøre? Bør vi kreve at muslimer ikke blander religionen sin med den norske bunaden? Er vi for snill om vi godtar det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Helt konge
|
Vi snakker om bunad og hijab, og så kommer du med et argument mot fordi flere mener at den norske stat er for snille og krever for lite av de(?) som har kommet hit? Hva i alle dager!? De fleste jentene/kvinnene jeg kjenner som bruker hijab har bodd i Norge i hele sitt liv og det har foreldrene deres også. De må da få ha bunad som er fra den landsdelen de kommer fra og det hodeplagget som deres religion tilsier at de skal bære. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bunad og hijabNei altså.... jeg har ikke sett det eller hvilken sammenheng det er brukt i. Men for meg er det total kræsj og overhode ikke greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Pauset
|
Den uthevede setningen var poenget. Jeg avsluttet med at jeg avsporte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Bunad og hijabHer er en sølje som brukes på mange bunader her jeg bor:
(Min utheving.) |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
bunad, hijab, minoriteter, regler |
|
|