|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#82 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Bunad og hijab
Så du tenker ditt om folk ikke bruker hodeplagget, eller ikke har hjemmestrikkede strømper? Hva med moderne hårfrisyrer? Kort hår på damer? Vanlig hverdagsminke?
Sist redigert av Tallulah : 18-05-11 kl 10:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bunad og hijabJeg syns hijab til bunad er problematisk, og jeg ville ha reagert på det om jeg kom over noen som brukte det. Hvis det var noen jeg kjente ville jeg også ha sagt fra om at jeg syns det er en dårlig ide. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Bunad og hijabJeg er nok også litt bunadspoliti (for voksne) og tenker da litt...
![]() |
#88 |
ej ikke møjkets heije
|
Personlig er jeg ganske så streng. Jeg har ikke brukt bunaden min etter at jeg giftet meg. Jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å bruke lua hvis jeg bruker den igjen. Lua sitter ikke pent på meg, og faller av hele tiden. Ellers forsøker jeg å ha korrekte strømper, men bruker vanlige bunadsko (men ville ikke stilt opp i joggesko selv om jeg hadde hatt problemer med føttene ... da hadde jeg heller droppet bunaden).
![]() |
![]() |
#89 |
En, av to-tre
For meg er bunaden et tradisjonsplagg, og hijab er ikke en del av den tradisjonen. Jeg reagerer imidlertid ikke på solbriller og neglelakk som en del andre, og jeg reagerer heller ikke på at man dropper koneskaut etc. om man vil det. Det jeg reagerer på er at man introduserer et helt nytt element til bunaden - et religiøst hodeplagg, og jeg liker det ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
flisespikker
|
Er du seriøs nå?
![]() |
#91 |
Muligens heller at enkelte muligens føler det finnes regler for hva som er ok å bruke til hijab, og at bikini ikke er det???
![]() |
#92 |
flisespikker
|
Mulig, jeg kjenner ikke til noen eventuelle sånne regler. Gjør du? Uansett blir det jo veldig irrelevant i denne sammenhengen, synes jeg. (Og ganske komisk.
![]() |
#93 |
This is normal!
|
Greit for meg. Du kan godt feste en bunadsølje på hver side av overdelen også for min del. Er søljene store nok kan kanskje overdelen droppes helt?
![]() |
![]() |
#95 |
![]() Sv: Bunad og hijabJeg vet ikke, men tror muligens enkelte "moralpoliti" fra de grupper som bruker hijab ville reagert minst like mye som "bunadspolitiet" gjør på bunad og hijab-kombinasjonen?
![]() |
#96 |
flisespikker
|
OK. Hva går disse reglene ut på, da? (Og, ikke minst: hva er relevansen til bunadsregler? Er det sånn at fordi de som går med hijab har regler for hva de kan ha på seg ellers, så er det et argument for at vi ikke bør la dem bruke hijab til bunad? Jeg ser nemlig ikke den sammenhengen i det hele tatt.)
![]() |
#97 |
En, av to-tre
Jeg er ikke blant dem som mener at bunaden skal være en uforanderlig tradisjon. Og jeg kunne nok ha gått med svarte joggesko hvis jeg hadde hatt problemer med beina, selv om jeg neppe hadde likt meg særlig godt med joggesko til bunaden. For min del blir hijab noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
flisespikker
|
Ja, helt sikkert. Men jeg synes da ikke det at det finnes strengt religiøse moralpolitifolk som vi ikke liker å identifisere oss med er noe særlig godt argument for at vi skal være strenge.
![]() |
#99 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Bunad og hijabDet er jo greit å huske at bunader i stor grad er konstruerte plagg av relativt moderne grad, og reglene for strømpefarger og riktig tilbehør er nok temmelig langt fra hva folk egentlig la vekt på i "gamle dager".
![]() |
#100 |
Bedreviter
|
Men hva er forskjellen på hijab og solbriller, utover den religiøse betydningen? Og hvorfor spiller det en rolle hvilken religiøs overbevisning man har når man bærer en bunad. Er du sikker på at det ikke er ideen om "muslimer i bunad" som plager deg, mer enn at noen har feil hodeplagg til bunaden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
bunad, hijab, minoriteter, regler |
|
|