Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunad og hijab

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-11, 10:38   #1
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Hvordan ville dere reagere hvis jeg tok på meg hijab og bikini? Er det greit? Hvis det er greit å bruke hijab til bunad så kan vel jeg bruke hijab til bikinien min?

Greit for meg. Du kan godt feste en bunadsølje på hver side av overdelen også for min del. Er søljene store nok kan kanskje overdelen droppes helt?

Det er introdusert mye nytt når det gjelder bunader. Min bunad ble forresten designet på 80-tallet, så hvis man tenker som deg, Darth, er bunaden min rett og slett diskvalifisert som bunad.

Gammel 18-05-11, 10:40   #2
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Greit for meg. Du kan godt feste en bunadsølje på hver side av overdelen også for min del. Er søljene store nok kan kanskje overdelen droppes helt?

Det er introdusert mye nytt når det gjelder bunader. Min bunad ble forresten designet på 80-tallet, så hvis man tenker som deg, Darth, er bunaden min rett og slett diskvalifisert som bunad.

Jeg er ikke blant dem som mener at bunaden skal være en uforanderlig tradisjon. Og jeg kunne nok ha gått med svarte joggesko hvis jeg hadde hatt problemer med beina, selv om jeg neppe hadde likt meg særlig godt med joggesko til bunaden. For min del blir hijab noe annet.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:05   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg er ikke blant dem som mener at bunaden skal være en uforanderlig tradisjon. Og jeg kunne nok ha gått med svarte joggesko hvis jeg hadde hatt problemer med beina, selv om jeg neppe hadde likt meg særlig godt med joggesko til bunaden. For min del blir hijab noe annet.

Det syns jeg er merkelig og inkonsekvent. Gode, men feil sko pga. komfort/ubehag eller feil hodeplagg pga. religiøs overbevisning stiller ganske likt for meg, altså.

(En annen ting, forresten: Er det Oslodrakt som er vanligst blant de med annen etnisk bakgrunn, fra Oslo, eller velger de fritt blant bunader de syns er pene?)

Gammel 18-05-11, 11:08   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

(En annen ting, forresten: Er det Oslodrakt som er vanligst blant de med annen etnisk bakgrunn, fra Oslo, eller velger de fritt blant bunader de syns er pene?)

Det er vel litt vanskelig å se på noen hvor de har tilknytning til, så jeg ville ikke bare tatt utgangspunkt i at noen valgte etter estetikk bare fordi de ikke har valgt Oslodrakt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:10   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er vel litt vanskelig å se på noen hvor de har tilknytning til, så jeg ville ikke bare tatt utgangspunkt i at noen valgte etter estetikk bare fordi de ikke har valgt Oslodrakt.

Nei, på enkeltpersoner så vet man selvsagt aldri. Men langt de fleste med innvandrerbakgrunn i Oslotoget har nok alle sine norske røtter i Oslo, tror du ikke? Sånn at den drakten burde være overrepresentert også?

Gammel 18-05-11, 11:15   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, på enkeltpersoner så vet man selvsagt aldri. Men langt de fleste med innvandrerbakgrunn i Oslotoget har nok alle sine norske røtter i Oslo, tror du ikke? Sånn at den drakten burde være overrepresentert også?

Tenker du på barn nå, eller voksne? Mange av de voksne førstegenerasjonsinnvandrerne jeg kjenner har aller først bodd på vestlandet, Gjøvik og i nord, før de flyttet til Oslo. De aller fleste andregenerasjonsinnvandrerne jeg selv har vokst opp med, er fra Oslo og Akershus ja. Jeg har i grunn aldri tenkt noe særlig over hvor folk har bunad fra, selv om de har en annen hudfarge. Jeg har bare tatt utgangspunkt i at de har hatt en eller annen tilknytning til stedet. Første gang jeg hørte om å velge etter estetikk, var da en heilnorsk venninne fra Holmenkollen hadde valgt Telemarksbunad fordi den var finest.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bunad, hijab, minoriteter, regler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:31.