|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
This is normal!
|
![]() Sv: Bunad og hijab
Greit for meg. Du kan godt feste en bunadsølje på hver side av overdelen også for min del. Er søljene store nok kan kanskje overdelen droppes helt?
![]() |
![]() |
#2 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er ikke blant dem som mener at bunaden skal være en uforanderlig tradisjon. Og jeg kunne nok ha gått med svarte joggesko hvis jeg hadde hatt problemer med beina, selv om jeg neppe hadde likt meg særlig godt med joggesko til bunaden. For min del blir hijab noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
Det syns jeg er merkelig og inkonsekvent. Gode, men feil sko pga. komfort/ubehag eller feil hodeplagg pga. religiøs overbevisning stiller ganske likt for meg, altså.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
Det er vel litt vanskelig å se på noen hvor de har tilknytning til, så jeg ville ikke bare tatt utgangspunkt i at noen valgte etter estetikk bare fordi de ikke har valgt Oslodrakt.
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
Nei, på enkeltpersoner så vet man selvsagt aldri. Men langt de fleste med innvandrerbakgrunn i Oslotoget har nok alle sine norske røtter i Oslo, tror du ikke? Sånn at den drakten burde være overrepresentert også?
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
Tenker du på barn nå, eller voksne? Mange av de voksne førstegenerasjonsinnvandrerne jeg kjenner har aller først bodd på vestlandet, Gjøvik og i nord, før de flyttet til Oslo. De aller fleste andregenerasjonsinnvandrerne jeg selv har vokst opp med, er fra Oslo og Akershus ja. Jeg har i grunn aldri tenkt noe særlig over hvor folk har bunad fra, selv om de har en annen hudfarge. Jeg har bare tatt utgangspunkt i at de har hatt en eller annen tilknytning til stedet. Første gang jeg hørte om å velge etter estetikk, var da en heilnorsk venninne fra Holmenkollen hadde valgt Telemarksbunad fordi den var finest.
![]() |
Emneord |
bunad, hijab, minoriteter, regler |
|
|