|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Avsporing av bunadstrådenHva mener du egentlig med "østkanten"? Jeg skjønner jo at du har vært et spesifikt sted der, men du vet sikkert at Indre Oslo Øst ikke helt kan sammenlignes med f.eks Høybråten eller Hellerud? Jeg vil tro at 17.mai toget ser helt annerledes ut på Etterstad enn Stovner, det er et mangfold i dette området som andre steder. Groruddalen er stort.
|
|
|
#22 |
|
Glamorøs
|
Sv: Avsporing av bunadstråden
Nja, jeg tror det er litt begge deler. Men da må man jo også ha noen å arve det av.
|
|
|
#23 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenØstkanten er definitivt sammensatt, men på samme måte som det går mest penger til plastisk kirurgi og anti-age-ing på vestkanten, kan man vel uten å fornærme noen si at det som gruppe kan forventes flere med dyre plagg der også.
|
|
|
#24 |
|
Bedreviter
|
Jeg tror omtrent alle jeg kjenner har fått sin bunad sydd til seg. Veldig få har arvet sin. Bunader tok vel av for alvor først med mine foreldres generasjon (de som vokste opp etter krigen), så det er vel litt begrenset hvor mange bunader folk på min alder, i det minste, har hatt å arve fra. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Avsporing av bunadstrådenFor å få det spesifisert så er jeg vokst opp på østre del av grorudalen. Så nei jeg har ingen fordommer i det hele tatt. Jeg elsket å bo der og har fortsatt mange venner som fortsatte å bo der. Jeg bor jo nå i bærum pga mannen min og kunne jeg velge ville jeg aldri ha bodd der. Menneskenne er helt anderledes i bærum enn andre steder jeg har bodd og da mener jeg ikke i positiv retning. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Glamorøs
|
Absolutt. Det sa jeg selv også. Jeg tror bare at "Bærum" blir et mer spesifikt begrep enn "Østkanten".
|
|
|
#27 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Avsporing av bunadstrådenJeg bor i en av de delene i landet med lavest middelinntekt (høyere arbeidsledighet, flere på trygd, lavest utdanning osv). Her er det nesten ingen konfirmanter som ikke har bunad på seg til konfirmasjon. Og i Telemark er det dyre saker. Gjerne fra 50 tusen og oppover. Mitt inntrykk er at dette er noe folk prioriterer og planlegger for i årevis. Og kanskje en del rett og slett låner penger til det også?
|
|
|
#28 |
|
© All rights reserved
|
Jeg ringte Husfliden i Bergen og denne systova nord for Bergen: http://www.klebunad.no/ (Det finnes lokale systover på Sotra også, men jeg har ikke sjekket der.) |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenJeg bor Bærum og her er det høy bunadstetthet. Veldig høy. Det var veldig mange av barna som hadde bunadsliknende plagg, men så vidt jeg kunne se der jeg var, var de fleste av typen festdrakt, stakk etc., altså ikke så mange barnebunader, og derfor heller ikke så kostbare som bunad er.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Passiv
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenJeg tror det er en vestkant-motesak. Da jeg vokste opp på vestkanten kan jeg ikke huske at det var spesielt mange med bunad. Men det skjedde noe på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet og plutselig skulle alle ha bunad (helst beltestakk fra Telemark siden den var mest kledelig). Siden tror jeg bare det blir mer og mer av det og nå har jeg inntrykk av at bunadstettheten i mange vestkantområder nærmer seg 100 pst. |
|
|
|
#31 |
|
Bedreviter
|
Det har blitt veldig mye høyere tetthet av bunader her omkring også. Jeg tror neppe det kan kalles et Oslo-vest-fenomen, altså. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenJeg tror det tok helt av rundt midten av 90-tallet. Lillehammer-OL og sånn. Og jeg ser jo at dette ikke er noe Oslo Vest/Brum-fenomen, vi har sommerhus ved en liten by på Sørlandet, og der hadde alle bunad 17. mai.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Avsporing av bunadstrådenKommer fra en arbeiderklassefamilie, og hos oss har vel mer eller mindre alle jenter hatt bunad, inkl et par barnebunader som har gått rundt i familien etter som barna passet dem. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenJeg tror det kan være 50/50 om det er penger, eller andre grunner. Jeg tror nok at det også er vanligere å VILLE ha en bunad på vestkanten. Det er en markør av røtter og tilhørighet som betyr en del i mange miljøer.
|
|
|
#35 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenDessuten så tror jeg det er en myte at alle vestkantdamer harTelemarksbunad. De aller fleste jeg kjenner, har bunad fra et sted familien har røtter til, eller bunader de har arvet, og jeg kjenner noen vestkantdamer. Og dessuten tror jeg at jeg per def. er Vestkantdame, og jeg har slett ikke Telemarksbunad. Jeg har valgt bunad slik de fleste også her hvor jeg bor,gjør det; fra et sted i landet hvor jeg har røtter.
|
|
|
|
|
#36 |
|
Passiv
|
Nei, men jeg tror moten har satt seg mye mer i Oslo vest enn den har i Oslo øst. Da jeg bodde på vestkanten tenkte jeg etter hver 17. mai at jeg må skaffe meg bunad. Nå som jeg bor på østkanten føler jeg meg bare som en av mengden med de vanlige penklærne mine. |
|
|
|
#37 |
|
Glamorøs
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenDa mitt kull konfirmerte seg i Rådhuset i 1989, så var det ingen med bunad. Alle, bortsett fra en jente, hadde hvit kjole. Broren min konfirmerte seg for tre år siden, og det var ikke så veldig høy bunadstetthet da heller, faktisk. Søsteren min gikk i flaggborgen for sin vestkantskole i fjor, og måtte da låne min bunad, fordi hun påsto at alle hadde. og hun hadde ganske rett.
|
|
|
#38 |
|
intro
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenArv er vel også veldig vanlig? Jeg har arvet bunaden min etter svigerbestemor, og kjenner mange som har bunader etter bestemødrene sine.
|
|
|
|
#39 |
|
Glamorøs
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenPå vår Oslo indre øst-skole var det ca 50/50 med bunader, tror jeg. Veldig mange av småjentene hadde bunad og festdrakter. Også så jeg en dame i noe jeg er usikker på om var en polsk folkedrakt, eller bare en "tulledrakt".
|
|
|
#40 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
Ja, jeg kjenner også mange som har arvet bunad. |
|
|