|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#261 |
Passiv
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk
|
![]() |
![]() |
#262 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg blir direkte opprørt over reaksjonen til HI. Jeg må bare si at jeg kjenner sterkt på at jeg er glad for at jeg ikke har deg og dine likesinnede som venner. At noen faktisk ønsker å hjelpe, så synes du og dine det er opprørende?! Takke meg til min omgangskrets da, gett, hvor man ser på det som en positiv ting å gi penger til veldedighet.
![]() |
#263 |
Ringskrømt
|
Du høres nå ikke akkurat hellig ut, du heller.
![]() |
#264 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#265 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkMen hva er det som er så ufint med svarene Meissa har fått? Har jeg blitt FP-miljøskadet, eller hva? Jeg finner iallfall ingenting som slår meg som spesielt slemt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
|
Jeg er ikke hellig et sted, men jeg stiller ikke spørsmålstegn ved hva folk bruker pengene til som jeg gir i gave. Jeg synes det er direkte ufint og ville følt det kjempevanskelig hvis jeg hadde hatt venner og familie som hadde gjort det.
![]() |
#268 |
Passiv
|
Igjen - min fjortis får ikke bruke konfirmasjonspengene han får av meg til hva han vil. Insisterer han på retten til det så påvirker det dramatisk størrelsen på beløpet. |
![]() |
![]() |
#269 |
|
Å gleden ved å gi?
![]() |
#270 |
© All rights reserved
|
Sikkert meg, dasspapiret og Angry Birds. Men jeg står for hvert ord. |
![]() |
![]() |
![]() |
#271 |
Passiv
|
Det handler ikke om å stole på ham. Det handler om at hvis jeg skal være villig til å avstå fra ting fordi jeg skal gi ham en pengegave så må poenget med gaven være såpass at jeg faktisk er villig til å spare opp pengene. Jeg er ikke villig til å avstå fra hverken ferietur eller kule støvletter for at han skal ha øl. Derimot er jeg svært villig til å avstå fra det meste for å gi ham en stor gave dersom han vil bruke den på noe fornuftig. En donasjon til feks Leger Uten Grenser sorterer med soleklar margin innunder fornuftig. Øl og ps3 spill ikke. |
![]() |
![]() |
#272 |
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkUten å legge meg bort i resten av innholdet i tråden, hadde jeg gitt pengegave til en konfirmant og vedkommende hadde valgt å gjøre det samme med sine penger som jenta det er snakk om her ville jeg ha jeg syntes det hadde vært fantastisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#273 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkNå har jeg hoppet over de siste sidene. Men mener å huske en tråd her for litt siden hvor man bare ville kjøpe ting av barn som solgte på gaten om pengene gikk til veldedighet. Men når det går 3-4år til og disse barna skal konfirmeres da vil bare gi om de IKKE går til veldedighet? Ser ikke logikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#274 |
maler
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg lurer litt på hva er det som gjør at enkelte synes at dette ikke er en grei ting å gjøre med penger man har fått? Har det med å ikke beholde gaven å gjøre (selv om man sjelden beholder penger sånn sett)? Eller har det med å ikke spare et stort pengebeløp å gjøre? Altså at man ikke bruker det til noe varig som sølvbestikk, førerkort eller hus? Jeg prøver å forstå hva som er tankegangen, jeg kjenner nemlig at jeg har det litt i meg jeg også selv om jeg har kommet frem til at jeg synes en sånn donasjon er helt ok.
![]() |
#276 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkKatta: jeg tror jeg ser for mye på meg selv som konfirmant når jeg svarer. Vi hadde dårlig råd. Mat hver dag, men noen dager bare brødskiver. Hvis moren min hadde spart opp penger til meg, så var det for å gi meg penger hun ikke ville kunne gi meg senere. Jeg brukte ikke de pengene på noe før flere år senere, og da som depositum på min første leilighet. Penger jeg ellers måtte lånt( jeg fikk veldig mye mindre enn 19'), og det er ikke så lett å få lånt penger når man er 19. Jeg var superfornuftig med penger da jeg var tenåring, og svært farget av vår økonomiske situasjon.
![]() |
![]() |
#277 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkFor å være litt saklig: De gangene jeg gir penger i konfirmasjonsgave er det fordi jeg ikke aner hva konfirmanten trenger eller ønsker seg. Ofte ønsker de seg penger og da gir jeg det. Jeg synes det er lettvint med pengegaver, da kan konfirmanten selv kjøpe det h*n vil ha og evt samle det sammen med andre pengegaver og kjøpe noe dyrt h*n vil ha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#278 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Nei for det skal mamma betale!!!
Precisely. Der sa du akkurat det jeg også mener. Helt greit å gi bort penger, men skal man forsake noe, så skal man forsake noe! |
![]() |
![]() |
![]() |
#279 |
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk[quote=Dronningen
![]() |
#280 |
© All rights reserved
|
Ikke dersom jeg, som mor, måtte ha betalt 15 000,- i motorsykkellappen og 20 000,- for lettmotorsykkel. Jeg hadde ikke godtatt at poden gav bort pengene sine og deretter forventet at vi skulle finansiert disse tingene. Vi har ikke råd til å først betale konfirmasjonen og deretter betale 35 000,- for ar poden skulle kjøre sykkel - et sted går grensen for hva privatøkonomien i heimen tåler. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|