Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-11, 16:21   #261
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Jeg tror ikke det er fullt så gæli, Meissa.

Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 16:23   #262
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg blir direkte opprørt over reaksjonen til HI. Jeg må bare si at jeg kjenner sterkt på at jeg er glad for at jeg ikke har deg og dine likesinnede som venner. At noen faktisk ønsker å hjelpe, så synes du og dine det er opprørende?! Takke meg til min omgangskrets da, gett, hvor man ser på det som en positiv ting å gi penger til veldedighet.

Selv hadde jeg vært driiiitstolt hvis min 15-åring hadde gitt nesten 20.000 kr til Leger uten grenser fremfor å bruke dem på klær, sminke, pc-spill m.m. Viser at jenta virkelig er mye mer reflektert enn sine jevnaldrende!

Så var det sagt.

Gammel 21-05-11, 16:25   #263
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Jeg blir direkte opprørt over reaksjonen til HI. Jeg må bare si at jeg kjenner sterkt på at jeg er glad for at jeg ikke har deg og dine likesinnede som venner. At noen faktisk ønsker å hjelpe, så synes du og dine det er opprørende?! Takke meg til min omgangskrets da, gett, hvor man ser på det som en positiv ting å gi penger til veldedighet.

Selv hadde jeg vært driiiitstolt hvis min 15-åring hadde gitt nesten 20.000 kr til Leger uten grenser fremfor å bruke dem på klær, sminke, pc-spill m.m. Viser at jenta virkelig er mye mer reflektert enn sine jevnaldrende!

Så var det sagt.

Du høres nå ikke akkurat hellig ut, du heller.

Gammel 21-05-11, 16:28   #264
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Ærlig talt. Meg og mine? Opprørende? Glad for at vi ikke er venner?

Gammel 21-05-11, 16:29   #265
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva er det som er så ufint med svarene Meissa har fått? Har jeg blitt FP-miljøskadet, eller hva? Jeg finner iallfall ingenting som slår meg som spesielt slemt.

Og dette var skrevet før jeg så Maggie 74 sitt svar.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 16:47   #266
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Du høres nå ikke akkurat hellig ut, du heller.

Jeg er ikke hellig et sted, men jeg stiller ikke spørsmålstegn ved hva folk bruker pengene til som jeg gir i gave. Jeg synes det er direkte ufint og ville følt det kjempevanskelig hvis jeg hadde hatt venner og familie som hadde gjort det.

Gammel 21-05-11, 16:48   #267
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ærlig talt. Meg og mine? Opprørende? Glad for at vi ikke er venner?

Å stille spørsmålstegn ved hva folk bruker gavene sine på er fysj og fy i mine øyne!

Gammel 21-05-11, 16:57   #268
Slettet bruker
Passiv

Standard

Å stille spørsmålstegn ved hva folk bruker gavene sine på er fysj og fy i mine øyne!

Igjen - min fjortis får ikke bruke konfirmasjonspengene han får av meg til hva han vil. Insisterer han på retten til det så påvirker det dramatisk størrelsen på beløpet.

Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 17:08   #269
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Igjen - min fjortis får ikke bruke konfirmasjonspengene han får av meg til hva han vil. Insisterer han på retten til det så påvirker det dramatisk størrelsen på beløpet.

Å gleden ved å gi?

Jaja.. deg om det. Vi blir nødt for å stramme livremma hardt for å gi niesen min penger i gave når hun konfirmerer meg. Jeg føler ikke noe rett til å fortelle henne at hun må bruke de fornuftig fordi jeg har dårlig råd.

Og hvis du ikke stoler mer på fjortisen din, hvorfor ikke gi han mindre, da? Og heller sette noe på en konto som han kan bruke når du mener han er blitt fornuftig.

Personlig er jeg 36 og fremdeles ikke fornuftig når det gjelder penger, så jeg ville nok aldri fått konf.pengene mine av mine foreldre hvis de hadde hatt den mentaliteten (og hvis jeg hadde blitt konfirmert).

Gammel 21-05-11, 17:08   #270
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Ellers så tror jeg det er meningsløst for meg å legge noe mer til i denne tråden uansett ettersom de fleste her åpenbart tenker at jeg ville skutt Robin Hood om jeg hadde fått sjansen.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men hva er det som er så ufint med svarene Meissa har fått? Har jeg blitt FP-miljøskadet, eller hva? Jeg finner iallfall ingenting som slår meg som spesielt slemt.

Sikkert meg, dasspapiret og Angry Birds. Men jeg står for hvert ord.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 17:12   #271
Slettet bruker
Passiv

Standard

Å gleden ved å gi?

Jaja.. deg om det. Vi blir nødt for å stramme livremma hardt for å gi niesen min penger i gave når hun konfirmerer meg. Jeg føler ikke noe rett til å fortelle henne at hun må bruke de fornuftig fordi jeg har dårlig råd.

Og hvis du ikke stoler mer på fjortisen din, hvorfor ikke gi han mindre, da? Og heller sette noe på en konto som han kan bruke når du mener han er blitt fornuftig.

Personlig er jeg 36 og fremdeles ikke fornuftig når det gjelder penger, så jeg ville nok aldri fått konf.pengene mine av mine foreldre hvis de hadde hatt den mentaliteten (og hvis jeg hadde blitt konfirmert).

Det handler ikke om å stole på ham. Det handler om at hvis jeg skal være villig til å avstå fra ting fordi jeg skal gi ham en pengegave så må poenget med gaven være såpass at jeg faktisk er villig til å spare opp pengene. Jeg er ikke villig til å avstå fra hverken ferietur eller kule støvletter for at han skal ha øl. Derimot er jeg svært villig til å avstå fra det meste for å gi ham en stor gave dersom han vil bruke den på noe fornuftig. En donasjon til feks Leger Uten Grenser sorterer med soleklar margin innunder fornuftig. Øl og ps3 spill ikke.

Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 17:15   #272
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Uten å legge meg bort i resten av innholdet i tråden, hadde jeg gitt pengegave til en konfirmant og vedkommende hadde valgt å gjøre det samme med sine penger som jenta det er snakk om her ville jeg ha jeg syntes det hadde vært fantastisk.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 17:36   #273
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg hoppet over de siste sidene. Men mener å huske en tråd her for litt siden hvor man bare ville kjøpe ting av barn som solgte på gaten om pengene gikk til veldedighet. Men når det går 3-4år til og disse barna skal konfirmeres da vil bare gi om de IKKE går til veldedighet? Ser ikke logikken.

Kjempebra av jenta å gi vekk pengene. Hun fikk diskutert mye etikk og moral under konfirmasjonsundervisningen og lærte mye der. Når konfirmasjonen var overstått gjorde hun noe med det hun hadde lært også og ga vekk pengene hun følte hun ikke selv trengte. All ære til henne.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 17:40   #274
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer litt på hva er det som gjør at enkelte synes at dette ikke er en grei ting å gjøre med penger man har fått? Har det med å ikke beholde gaven å gjøre (selv om man sjelden beholder penger sånn sett)? Eller har det med å ikke spare et stort pengebeløp å gjøre? Altså at man ikke bruker det til noe varig som sølvbestikk, førerkort eller hus? Jeg prøver å forstå hva som er tankegangen, jeg kjenner nemlig at jeg har det litt i meg jeg også selv om jeg har kommet frem til at jeg synes en sånn donasjon er helt ok.

Gammel 21-05-11, 17:55   #275
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Sikkert meg, dasspapiret og Angry Birds. Men jeg står for hvert ord.

Hmm, jeg har tydeligvis hoppet over noen sider.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 17:56   #276
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katta: jeg tror jeg ser for mye på meg selv som konfirmant når jeg svarer. Vi hadde dårlig råd. Mat hver dag, men noen dager bare brødskiver. Hvis moren min hadde spart opp penger til meg, så var det for å gi meg penger hun ikke ville kunne gi meg senere. Jeg brukte ikke de pengene på noe før flere år senere, og da som depositum på min første leilighet. Penger jeg ellers måtte lånt( jeg fikk veldig mye mindre enn 19'), og det er ikke så lett å få lånt penger når man er 19. Jeg var superfornuftig med penger da jeg var tenåring, og svært farget av vår økonomiske situasjon.

Jeg er jo heller ikke av de som har sagt at jeg synes det er en feil handling av jenta, men at jeg er glad at jeg ikke hadde spinket og spart i lang tid for at hun skulle gi det bort til veldedighet. For meg er penger gitt i konfirmasjonsgave startkapital.

Jenta i artikkelen sier hun har alt hun trenger, og det har foreldrene også. Da synes jeg det er en flott ting at hun gir dem til noen som trenger dem mer.

Ser du forskjellen?

Gammel 21-05-11, 18:01   #277
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å være litt saklig: De gangene jeg gir penger i konfirmasjonsgave er det fordi jeg ikke aner hva konfirmanten trenger eller ønsker seg. Ofte ønsker de seg penger og da gir jeg det. Jeg synes det er lettvint med pengegaver, da kan konfirmanten selv kjøpe det h*n vil ha og evt samle det sammen med andre pengegaver og kjøpe noe dyrt h*n vil ha.
For meg spiller det ingen rolle hva konfirmanten bruker pengene til. Ny sykkel, klær, sminke, ferie, telt, speiderkniv, moped, Leger Uten Grenser, festing, depositum til leilighet - alt er het OK for meg, selv om jeg håper at foreldrene har en viss kontroll over ungdommens pengebruk og at ungdommen ikke bruker konfirmasjonspengene til noe veldig dumt og skadelig. (Som heimebrent, medlemskap i Vigrid, piercing i tunga osv)

Poden ble konfirmert for noen år siden og fikk svimlende 43 000 kr. Han ville ta lappen på lettsykkel og deretter kjøpe seg motorsykkel, og selv om jeg er redd når han er ute og kjører, så lot vi han få lov til det. Pengene ble satt på høyrentekonto i mitt navn, så alle uttak går gjennom meg. Han brukte også noen tusen på klær og sko (som var for små innen få måneder ), men han om det.
Om han ville ha gitt bort pengene til et veldedig formål, så hadde jeg godtatt det men (og her er det et stort men): Jeg hadde da gjort han oppmerksom på at lappen, sykkel og klær var valgt bort. Jeg hadde ikke finansiert verken lappen eller sykkel for han, han hadde i så fall valgt det helt og holdent bort. Om han følte at det var OK å forsake egne goder, så hadde han fått lov til å gi bort pengene sine. Jeg tror verken onkel Arne eller tante Agnes hadde blitt sur av den grunn. Jeg tror de heller hadde foretrukket at han gav bort penger til veldedighet enn at han kjøpte seg motorsykkel, for å være helt ærlig.

Gammel 21-05-11, 18:21   #278
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Selv hadde jeg vært driiiitstolt hvis min 15-åring hadde gitt nesten 20.000 kr til Leger uten grenser fremfor å bruke dem på klær, sminke, pc-spill m.m. .

Nei for det skal mamma betale!!!

(annet perspektiv på saken)

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Om han ville ha gitt bort pengene til et veldedig formål, så hadde jeg godtatt det men (og her er det et stort men): Jeg hadde da gjort han oppmerksom på at lappen, sykkel og klær var valgt bort. Jeg hadde ikke finansiert verken lappen eller sykkel for han, han hadde i så fall valgt det helt og holdent bort. Om han følte at det var OK å forsake egne goder, så hadde han fått lov til å gi bort pengene sine. Jeg tror verken onkel Arne eller tante Agnes hadde blitt sur av den grunn. Jeg tror de heller hadde foretrukket at han gav bort penger til veldedighet enn at han kjøpte seg motorsykkel, for å være helt ærlig.

Precisely. Der sa du akkurat det jeg også mener. Helt greit å gi bort penger, men skal man forsake noe, så skal man forsake noe!

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 18:39   #279
nikki

nikki sin avatar

Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

[quote=Dronningen

Precisely. Der sa du akkurat det jeg også mener. Helt greit å gi bort penger, men skal man forsake noe, så skal man forsake noe![/quote]

Hvorfor det??
Er ikke poenget at man hjelper?

Gammel 21-05-11, 18:43   #280
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nikki, her.

Hvorfor det??
Er ikke poenget at man hjelper?

Ikke dersom jeg, som mor, måtte ha betalt 15 000,- i motorsykkellappen og 20 000,- for lettmotorsykkel. Jeg hadde ikke godtatt at poden gav bort pengene sine og deretter forventet at vi skulle finansiert disse tingene. Vi har ikke råd til å først betale konfirmasjonen og deretter betale 35 000,- for ar poden skulle kjøre sykkel - et sted går grensen for hva privatøkonomien i heimen tåler.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:36.