Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan kan man misbruke en politiattest?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-11, 21:12   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan kan man misbruke en politiattest?

Det lurer jeg på i dag. Ikke fordi jeg har tenkt å misbruke den, men fordi de krever så utrolig mye dokumentasjon og forklaringer på hvorfor man trenger den før man får den.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 21:15   #2
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan man misbruke en politiattest?

For å unngå unødvendig jobb hos politiet. Du trenger vel bare en enkel bekreftelse fra arbeidsgiver?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 21:15   #3
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det er plagsomt. Samme som at man må ha nye dokumenter for hver arbeidsplass. Om man er ringevikar i et par barnehager så har man en gøy tid foran seg. Ja, og om man er student blir den sendt hjem til foreldre. Og har foreldrene fjernet navnet ditt fra postkassen blir den ikke levert.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 21:20   #4
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

For å unngå unødvendig jobb hos politiet. Du trenger vel bare en enkel bekreftelse fra arbeidsgiver?

Unødvendig jobb må det da være å sende en haug søknader i retur ukentlig fordi man ikke har fått med seg at man må sende med bekreftelser, lovhjemler, legitimasjon og hva har du. Det kunne i allefall ha stått på søknaden hva som trengtes for å få den godkjent - det gjør det ikke nå. De har til og med laget et standardbrev som forklarer hva som må være med som de sender med avslagene - så det er tydeligvis ikke bare meg som ikke klarte å gjette meg til alt.

Gammel 26-05-11, 21:21   #5
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Samme som at man må ha nye dokumenter for hver arbeidsplass. Om man er ringevikar i et par barnehager så har man en gøy tid foran seg.

Det holder å forevise attesten, den behøver ikke egentlig oppbevares på arbeidsstedet. Da kan man bruke den samme flere steder, så fremt den ikke går ut på dato.

...men hvorfor politiet insisterer på dokumentasjon må fåglarna vite. Hvem gidder stå i kø hos politiet for å få en attest de ikke behøver?

Gammel 26-05-11, 21:22   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

...men hvorfor politiet insisterer på dokumentasjon må fåglarna vite. Hvem gidder stå i kø hos politiet for å få en attest de ikke behøver?

Det er det jeg også vil vite!

Gammel 26-05-11, 21:23   #7
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er nye rutiner nå. Her skriver arbeidsgiver ut en bekreftelse på hva man skal bruke den til, så drar man på stasjonen med legitimasjon og fyller ut et skjema. Jeg synes ikke det høres så fryktelig komplisert ut. Jeg snakket med politidamen og i denne lille byen kunne hun informere at de til tider mottok 30-40 søknader på politiattest. Daglig.

Gammel 26-05-11, 21:23   #8
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det holder å forevise attesten, den behøver ikke egentlig oppbevares på arbeidsstedet. Da kan man bruke den samme flere steder, så fremt den ikke går ut på dato.

Nope. Arbeidsgiver skal faktisk makulere den etter at den er forevist.

Gammel 26-05-11, 21:24   #9
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg sto i en slik kø på mandag, og politimannen ble sur fordi han måtte kopiere arbeidskontrakten min. Jeg trodde det holdt å fremvise den, men nei.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 21:26   #10
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fikk da politiattest uten noe ekstra styr, tror det tok 3-4 dager fra jeg ba om den og forklarte hva den skulle brukes til, til jeg hadde den i posten. *jeg var da ikke engang på politihuset for å forevise noe som helst heller*

Jeg har måtte forevise den 2 ganger i forbindelse med barne- og ungdomsarbeid, organisasjonene som har forespurt den beholder den ikke.

Gammel 26-05-11, 21:28   #11
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Nope. Arbeidsgiver skal faktisk makulere den etter at den er forevist.

Jøss. Hvor står det og hvorfor det? Jeg har alltid fått mine i retur, enten etter å ha forevist dem eller ved avslutning av arbeidsforholdet.

Gammel 26-05-11, 21:30   #12
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Tydelig at det er forskjell på politikontorer her ja.

Det som er mest irriterende er at det ikke står på søknadsskjemaet hva de krever.

Gammel 26-05-11, 21:31   #13
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det står at den bare skal brukes til formålet den er søkt etter. Så ja, den skal makuleres etter bruk. Mener det står både på søknaden og på attesten.

Gammel 26-05-11, 21:32   #14
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Kan det være forskjell på politiattester som skal til arbeidsgiver og på de som skal til organisasjoner. For jeg fikk som sagt min lett som en plett og har den liggende her hjemme.

Gammel 26-05-11, 21:33   #15
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

...men formålet er vel det samme om man skal være tilkallingsvikar i to ulike barnehager? Oh well.

Gammel 26-05-11, 21:33   #16
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Kommer og an på når du hentet den Fløyel. Når jeg fikk min første i 2005 gikk jeg bare inn og skrev på skjema og gikk ut igjen, i 2008 var det nye regler.

Gammel 26-05-11, 21:34   #17
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jeg har fått mange politiattester i mitt liv, men aldri måttet dokumentere så mye som jeg tydeligvis må nå.

Gammel 26-05-11, 21:35   #18
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Kommer og an på når du hentet den Fløyel. Når jeg fikk min første i 2005 gikk jeg bare inn og skrev på skjema og gikk ut igjen, i 2008 var det nye regler.

Den er fra 2009.. Hvor lenge er de gyldige forresten?

*og når jeg tenker meg om så signerte jeg forresten på ett skjema som den ene organisasjonen sendte inn for meg - beklager Mei, korttidsminnet sviktet*

Gammel 26-05-11, 21:35   #19
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg har fått mange politiattester i mitt liv, men aldri måttet dokumentere så mye som jeg tydeligvis må nå.

Vi har et standardskjema vi fyller ut og gir til oppdragstakere, ingen som har hatt trøbbel med å få politiattest når de fremlegger det. Spørre arbeidsgiver?

Gammel 26-05-11, 21:36   #20
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Vi har et standardskjema vi fyller ut og gir til oppdragstakere, ingen som har hatt trøbbel med å få politiattest når de fremlegger det. Spørre arbeidsgiver?

Jeg har fylt ut standardskjema. Og fått standard returbrev med punkter som kan mangle hvor mine to mangler er haket av på den lange listen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:06.