|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Å bli satt i blondinebåsenJaha, Siri Kalvig sier til Teknisk Ukeblad at "hun måtte gjøre seg mindre blond og tiltrekkende da hun studerte fysikk og meteorologi". |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å bli satt i blondinebåsenDet kan jo tenkes at det beror vel så mye på hvordan man forventer at andre skal reagere og hvilken oppfattelse man har av andre sine reaksjoner snarere enn det som er tilfellet subjektivt sett. At du ikke har denne opplevelsen fordi du ikke tenkte over at noen skulle reagere slik (eller gjorde du det), mens Kalvig kanskje hadde gjort seg noen forestillinger på forhånd? Det er i så fall ikke første gangen man opplever reaksjoner fra omverdenen på ulikt vis trass noenlunde like forutsetninger. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Å bli satt i blondinebåsenKanskje hun har blit stilt en del ledende spørsmål i den retningen siden hun er kjent blondt og pent ansikt? :har ikke lest artikkelen:
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Sv: Å bli satt i blondinebåsenJeg for min del er ikke i tvil om at jenter som fremstår som "ekte blondiner" (i de fordomsfulle betydningene av ordet), sliter mer med å bli tatt seriøst på universitetet enn andre jenter. Det gjelder både på de kvinne- og mannsdominerte studiene. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Å bli satt i blondinebåsenTeit sagt. Høres ut som om hun overdriver en smule for å si det slik.
|
|
|
#7 |
|
Bedreviter
|
Sv: Å bli satt i blondinebåsen
Man kan droppe de falske øyenvippene, den lysrosa lebestiften, platåskoene og den veldig utringede og litt for trange genseren, så er man et stykke på vei. Hårfargen i seg selv er neppe et problem. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Å bli satt i blondinebåsenJeg er ingen blondine, men jeg har aldri opplevd å blitt stigmatisert så lenge jeg studerte (IT). Snarere tvert imot, i grunnen.
|
|
|
#9 |
|
|
Nei det er akkurat det, det overrasker meg ikke det minste at jeg ikke hadde det problemet. Og jeg har heller ikke inntrykk blant de jeg kjenner av at dette har vært noe problem. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Originala
|
Det ante meg. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Princess Skids and Scars
|
Sv: Å bli satt i blondinebåsenDet har vel mer med hvordan man ter seg enn hårfargen vil jeg tro. Fnising og filing av negler gir ikke best inntrykk under forelesning. Nei jeg vet ikke om Siri Kalvig gjorde det altså. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
etterpåklokest
|
Kanskje det kan være en miljøgreie? At enkelte miljøer er verre enn andre? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
|
I Oslo tuslet jeg hvertfall rundt i (og tusler fortsatt rundt i) de samme miljøene hun var i, uten å ha enset denne problemstillingen hvertfall |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Hertuginne
|
Sv: Å bli satt i blondinebåsenJeg har, både i skole/studie- og jobbsammenheng møtt på fordommer om at dette er ting jenter ikke skal eller trenger kunne, men de personene som har fremvist slike holdninger har vært i et sterkt mindretall. Problemet er jo at det er de holdningene man husker, alle de andre, som ikke synes det er noe rart at en jente studerer ganske mannsdominerte fag eller jobber et sted hvor 30 % kvinneandel kan virke utopisk, skiller seg jo ikke nok ut til å være minneverdige.
|
|
|
#16 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å bli satt i blondinebåsenJeg tror veldig gjerne at de som fremstår som "veldig blonde", jmf Teofelias beskrivelse, kan ha vanskeligere for å bli tatt seriøst.
|
|
|
#18 |
|
Hertuginne
|
Jeg møtte på professorer som stigmatiserte, men det var pr. kjønn og hadde lite med om vi var blonde eller brunetter. Jenter skulle pr. def. ikke kunne klare de "vanskelige" fagene på den studieretningen jeg gikk.
|
|
|
#19 |
|
intro
|
Sv: Å bli satt i blondinebåsenJeg sliter først og fremst med å se for meg Adrienne og m^2 med langt, blondt hår kjenner jeg.
|
|
|
|
#20 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg kjenner at jeg blir litt delt nå.
|
![]() |