Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Livmor fra mamma

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-11, 13:22   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Livmor fra mamma

Dere som ser på dette som en selvfølge, har dere en idé om hvor omfattende kirurgi som skal til for å 1) operere ut en livmor inntakt, og 2) få den implantert? Og kan man si noe som helst sikkert om hvor stor sjansen er for å kunne bære frem et fullvokst, friskt foster i en 50 år gammel livmor?

Jeg vet ikke dette selv, men jeg ser for meg ganske omfattende inngrep for både mor og datter, med mulighet for ganske mange komplikasjoner og svært usikker sjanse for suksess. Jeg er ikke så veldig keen på å la både meg og datteren min gjennomgå omfattende kirurgi, for så å se at hun aborterer gang på gang etterpå. Eller enda verre føder alt for tidlig eller på annen måte ikke kan bære frem et friskt barn.

Sitat:

Bare én gang tidligere har det vært gjennomført en livmortransplantasjon. Det skjedde i Saudi-Arabia for 11 år siden, og da måtte livmoren opereres ut etter 99 dager på grunn av komplikasjoner.

Sitat:

- Det er mange års studier bak dette. Det skal være mulig å gjennomføre, men det er meget teknisk vanskelig. Livmoren skal festes med mange bånd, og man må klare å sikre blodforsyningen hvis den skal fungere på den rette måten. Det er imponerende hvis de får det til, sier han til VG.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 13:25   #2
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Teofelia sier det veldig bra.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 13:30   #3
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville ikke gjort det på det eksperimentelle stadiet som dette er nå. Jeg er også litt betenkt på hvor riktig det er å legge store ressurser i medisinsk forskning som på ingen måte er nødvendig for liv og helse, samt den risiko det innebærer for både donor og mottaker.

Ville det ikke i mange tilfeller vært en bedre og mindre risikofylt løsning at moren var surrogatmor? Hun låner fortsatt bort livmoren sin, men får beholde den i sin egen kropp. Jeg tror heller jeg ville gått for den løsningen om det gjaldt mitt barn, gitt at jeg ikke var for gammel, selvfølgelig.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 13:46   #4
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Dere som ser på dette som en selvfølge, har dere en idé om hvor omfattende kirurgi som skal til for å 1) operere ut en livmor inntakt, og 2) få den implantert? Og kan man si noe som helst sikkert om hvor stor sjansen er for å kunne bære frem et fullvokst, friskt foster i en 50 år gammel livmor?

Om dette vil fungere i praksis, stiller jeg meg litt tvilende til, for å være helt ærlig. Jeg vil tro at det er høyt opp og langt fram før dette eventuelt vil være noe som kan bli et reelt alternativ.

Jeg vil forøvrig tro at å operere ut en livmor inntakt, vil være en smal sak hvis man bruker åpen kirurgi. Å få den implantert ser jeg for meg vil være en mye vanskeligere jobb. Om en gammel livmor kan bære fram et barn, tja- det kan vel være mulig? Men jeg lurer på hvordan et evt foster vil tåle medisinene som mor må ta for ikke å støte fra seg livmoren.

Men iallefall- hvis jeg hadde hatt en datter, og hvis det var veldig viktig for henne å få prøve dette, så ja- jeg hadde stilt opp.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:16.