Sv: Hva er egentlig Syden?
Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.
Jeg vet ikke med «høyverdig», men charterferie er jo amatørferie. Det er feriens Toro. Det er ferie for folk som egentlig ikke liker å reise, akkurat som folk som egentlig ikke liker mat, går på Egon. Du får en passelig upersonlig og smaksfattig løsning servert, nemlig «Syden», og fordi du egentlig ikke er så interessert (f.eks. i hvilket land du er i), så blir du fornøyd med det, og du betaler gjerne i bøtter og spann for et utarmet og småkjipt produkt.
Now shoot me. 
Ingen tør vel si imot deg sånn sett, men ferier som med alt annet handler jo om interesser. For noen er det viktig å bestemme mye selv, oppleve ting og gjøre ting annerledes. For andre handler det mest om å komme seg bort, man prøver på noe som det ser ut som at barna kan like, og er man litt usikker i reisesammenheng, er det gjerne trygt å velge et opplegg som har noen gitte rammer. Mange er også veldig fornøyde med det, og velger lignende løsninger år etter år. Jeg er en forsiktig person, og nei jeg har ikke reist mye - i hovedsak grunnet økonomi, men vil nok gå for charterferie hvis vi skal reise til sydligere strøk. Jeg søker trygghet i det meste. Jeg trenger trygghet for å fungere bra, og da er slike rammer noe som kan bidra til det. For en som meg er alternativet verken inspirerende eller attraktivt. Ting er vel bra nok om man selv er fornøyd?
|