Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Det motsatte av ammepress!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-11, 23:18   #61
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det motsatte av ammepress!

De begynner jo å mase fantastisk tidlig også. "Den store ungen må jo få noe mer enn morsmelk". Eh, er han så stor får han kanskje nok da? "Det er ikke rart han våkner om natten når han ikke får skikkelig mat". Eh, det er vel normalt for en på 4 mnd å våkne om natten. "vi ble flasket opp på kumelk og det gikk bra med oss". Og snurte besteforeldre som ikke får mate. I andre enden når ungen nærmer seg året er det jo kul umulig å få enkelte til å forstå at nei, man gir ikke melk på kopp ennå, for ungen ammes. Og når man *kremt* ammer på tredje året bør man helst låse seg inne. Men ok, da har man kanskje holdt på ganske lenge også.

Gammel 15-06-11, 23:20   #62
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Ja, ellers kan det hende han vekker oppmerksomhet.

jeg tror nok at jeg også blir smågal om han ikke spiser annet innen den tid. Og om han ikke kommer seg i seng før ni.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 23:29   #63
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg ammet lillebror til han var nesten 3, jeg sluttet vel i februar og han ble 3 i april. Det kom noen kommentarer ja, men jeg orket ikke ta de til meg.
For han er puppen fremdeles kosen hans, selv om han nå ikke får melk, så vil han gjerne ligge å kose på appaen sin(som han kaller puppen), spesielt når han er trøtt.

For å si det sånn, jeg har et veldig avslappet forhold til puppene mine, selv om jeg nå begrenser kosen til når vi er hjemme.

Gammel 15-06-11, 23:29   #64
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Det som er kjekt med å ha ammet lenge (til minsten var 2,4 år), er at jeg tør støtte foreldre i bhg som enda ammer. De har hørt så mye fra andre forståsegpåere om at de må slutte med nattamming, slutte med ditt og datt i forbindelse med amminga. Jeg bruker å si at man selvfølgelig gjør som man vil, hva som passer mor og barn best Det høres ut som om det er sjelden at noen sier noe positivt til de som ammer større barn/babyer.

Gammel 15-06-11, 23:29   #65
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er faktisk helt utrolig hva folk kan legge seg opp i når det kommer til kosthold.

- Er du sikker på at du ikke vil sterilisere brystene først? Det gjorde alltid jeg!

... det er jo velment, så man kan vel ikke kjefte heller? Med de to yngste har det ikke vært noe pes, selv ikke når vi slet med å komme i gang på minsta. Mye kjekkere

Gammel 15-06-11, 23:56   #66
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Apropo sterilisering så snakket jeg med barnelegen om amming her på seks ukers kontrollen(hun lurte på om jeg ammet) at brystene skulle vaskes før hver amming. Jeg må si jeg har syndet der.. både denne gangen og med førstemann. Er det virkelig noen som gjør det?

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 23:58   #67
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Apropo sterilisering så snakket jeg med barnelegen om amming her på seks ukers kontrollen(hun lurte på om jeg ammet) at brystene skulle vaskes før hver amming. Jeg må si jeg har syndet der.. både denne gangen og med førstemann. Er det virkelig noen som gjør det?

Hæh? Klart brystene skal holdes rene, men jeg tror ikke noen vasker før hvert måltid altså. Jeg kan ikke engang se for meg at det er en fordel. Det må i såfall gjelde under spesielle omstendigheter ved smittebegrensning av noe slag.

Gammel 16-06-11, 00:08   #68
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri hørt om. Trodde brystene var rene nok med normal dusjing 1-2 ganger om dagen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 00:08   #69
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg har bare vasket puppene med sterilt saltvann i den periode jeg slet med soppinfeksjon og det var et helsikes slit. det beste er jo bare å slenge ut puppen og koble på ungen, munnen til en baby er jo ren og så lenge man dusjer vanlig, så er man ren selv også. Hvis man lekker mye, er det fint å tørke vekk litt, men sterilisere er jo helt aldeles unødvendig.

Jeg gjør ikke noe sånt om det ikke er spesielt, nei. De som donerer melk må vel det, eller hva?

Gammel 16-06-11, 00:13   #70
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

:ser for meg ny karriere som profesjonell brystvasker:

Gammel 16-06-11, 00:14   #71
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med nattillegg. For de må vel vaskes før nattamming også.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 00:36   #72
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sure Eplet, her.

- Er du sikker på at du ikke vil sterilisere brystene først? Det gjorde alltid jeg!

Sterilisere, som i koke eller sprite?!

Det virket ikke akkurat som ungene brydde seg om puppen var nyvasket eller ikke, og så lenge de ikke blir syke må det vel være greit, tenker jeg.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 01:22   #73
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Sterilisere, som i koke eller sprite?!

Det virket ikke akkurat som ungene brydde seg om puppen var nyvasket eller ikke, og så lenge de ikke blir syke må det vel være greit, tenker jeg.

det ble ganske morsomt faktisk, for hun mente sprit. Og jeg trodde det var en spøk, og tenkte på koking. Så jeg spøkte videre og sa at hun kunne finne fram den store gryta og koke opp noen liter. Hun svarte forsiktig at hun heller kunne finne en bøtte grønnsåpevann. Ah, ekssvigermor man savner det jo, når det kommer litt på avstand.

Gammel 16-06-11, 01:24   #74
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Han som er født i '10?!

Jepp! Hele 10 mnd gammel.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 01:26   #75
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Standard

(en gang badet jeg i sjøen og kom hjem til skrikende barn i ammetåke, blånnhet og brystspreng glemte jeg å vaske puppen først og skjønte ingen ting - hvorfor ville han ikke HA liksom. Det er elleve år siden, og jeg har ennå dårlig samvittighet )

Gammel 16-06-11, 01:34   #76
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ammet så lenge og så mye at ingen bryr seg, tror jeg. Og om noen skulle bry seg, bryr ikke jeg meg. Jeg har egentlig hørt svært få kommentarer om ammingen min, og det meste har egentlig vært positivt eller nøytralt.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 15:02   #77
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

jeg har bare vasket puppene med sterilt saltvann i den periode jeg slet med soppinfeksjon og det var et helsikes slit. det beste er jo bare å slenge ut puppen og koble på ungen, munnen til en baby er jo ren og så lenge man dusjer vanlig, så er man ren selv også. Hvis man lekker mye, er det fint å tørke vekk litt, men sterilisere er jo helt aldeles unødvendig.

Jeg gjør ikke noe sånt om det ikke er spesielt, nei. De som donerer melk må vel det, eller hva?

Dusj daglig, og vaske puppen med et vått papirtørkle før pumping, og klemme ut noen dråper fra melkegangen før melken pumpes i beger er instruksjonen jeg har fått.
De anbefales IKKE å bruke antibac på brystene, da det lett skaper sår og sprekkdannelser.

Og jeg har iallfall blitt rådet til å klemme ut de første dråpene fra melkegangene før jeg begynner ammingen, men det tar jo et kvart sekund, da... Ikke akkurat sterilisering å snakke om.

Gammel 16-06-11, 15:35   #78
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tandemammet to av jentene en lengre periode, og en gang var den eldste av dem syk med hånd- fot- og munnsykdom. Akkurat da var jeg litt i tvil om hygienen, og jeg søkte litt på nettet. Der fant jeg (på nettsteder jeg regner som gode/seriøse) at selv når den ene er syk er det ikke nødvendig med spesielle hygienetiltak som vasking av brystet før/etter hver amming. Morsmelken/brystet har så gode immunmekanismer i seg selv at det steriliserer brystet godt nok. Mulig det kunne finnes noen unntak, jeg husker ikke helt lengre. Jeg følte fortsatt det var mest ok å vaske brystet før jeg ammet den minste, evt etter å ha ammet den eldste, men etter å ha lest dette, var jeg ikke så nøye lengre. Og den minste ble ikke smittet.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 15:40   #79
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg fikk bare kommentarer på minsten, han amma jeg til han var 18 mnd, men de siste mnd. bare morgen.

Jeg husker så godt min gamle morfar stusset da jeg gav eldste flaske (vi fikk aldri til amminga, til min store sorg), for amming var tydeligvis det mest naturlige syntes han. "Neimen, ****, e du inga melk-ku?"
Han var bonde, så å sammenligne meg med ei ku var visst det mest naturlige i verden for han.

Gammel 16-06-11, 22:10   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@mina: "næ. E burde nok vore sendt te slakt, trur e. "

Det hadde vært svaret sitt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:51.