Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nedtrapping i skulen før feriar?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-11, 10:59   #21
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nedtrapping i skulen før feriar?

Det er relativt fullt kjør både på skolen hvor vi har guttene og på skolen hvor jeg jobber. Neste uke blir litt annerledes, men på tirsdag skal elevene mine ha en stor kartleggingsprøve i matematikk. Etter onsdag blir det mindre aktivitet for da leverer vi inn skolebøkene.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 11:00   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Denne uka har det bare vært rydding og denslags. De har siste skoledag på fredag.

Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 11:12   #23
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Her er det siste skoledag i morgen for de to yngste mine,5.og 6.klasse,og denne uken har de bare levert inn bøker,hatt med arbeidsbøker hjem,sett film på skolen og ryddet hyller og klasserom. Min eldste hjemmeboende på 19,er russ og har muntlig eksamen idag og avslutning på skolen med vitnemålutdeling i kveld. Ja,alle har forresten avslutning idag,så jeg må velge hvilken jeg skal på,flott med alle avslutningene på samme dag,og hvertfall når ikke alle klassene på barneskolen kan holde seg på skolen engang. 6.klasse skal nemlig på en strand og ha avslutning,mens 5. er på skolen. Videregående er 2 mil unna. Den som bare kunne vært blekksprut.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 11:14   #24
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Det er holdninga her i området også, og når eg no har sett på vekeplanane i oppkøyringa til feriar, så er det fullt forståeleg.

Skolen legger jo opp til at folk tar seg fri når de ikke har opplegg i det hele tatt. Jeg forstår godt at folk fristes av billige sydenferier. (eller, egentlig forstår jeg ikke at de fristes av sydenferier, men av billige ferier).

Gammel 16-06-11, 11:16   #25
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Min 3.klassing slutter i morgen. Forrige uke var ganske vanlig, men med noe mindre lekser. Denne uka har det bare vært grilling, turer, i dag rydder de og i morgen skal de på skolen å spise godteri og drikke brus. ppgitt:
Greit med et par ryddedager osv. men de skal trossalt ha 9 UKER ferie. Ja ja, var jo glad i slike dager selv, som barn, så skjønner at ungene liker det slik.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 11:16   #26
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne uken har de alminnelig ukeplan med lekser og alt. I dag er det sportsdag, men det er bare snakk om en time for hver klasse, og i går var de med 4. klassingene i Frognerparken da de skulle ta sykkelprøve, men for det meste er det alminnelig undervisning. De siste par dagene før sommeren vet jeg de skal rydde klasserommet og ta med seg alt av bøker og utstyr hjem, men bortsett fra det er det vanlig skole til og med neste torsdag, som er nest siste skoledag.

Gammel 16-06-11, 11:19   #27
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Vanlig skole, men mindre/ingen lekser hos vår førsteklassing. I går var den felles skoleavslutningen med foreldre og grilling, fredag skal de vel ha aktivitetsdag.

Det er skole noen dager i neste uke også, da vet jeg ikke helt hvor alvorlig det er. I første klasse synes jeg det er helt greit med gradvis nedtrapping. Regner med at det tar seg opp etterhvert som kan kommer oppover i klassene.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 11:19   #28
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har også undret meg over at man skal feire før feiringene...

Hvorfor kan de ikke lære når de først må være på skolen, eller om de absolutt ikke skal ha skoleundervisning kunne de jo tatt igjen med litt GYM som de får så lite av på skolen, isedet for å ha kose/latedager - er det ikke det sommeren er til for?

Jeg synes det er utrolig synd og ødelegger for det man skal bruke ferien og høytider til.
I tillegg er det så mange barn nå som ikke feirer disse tingene på samme måte som oss (foruten vanlig ferie) at det kunne vært mer skole og mindre høytidsforbredelser på skolen.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 11:41   #29
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har tenkt samme tanken. Jeg har en 6.klassing, en 1.klassing og en 10.klassing. De siste 3 ukene har bestått av turdager, kosedager, museumsdag, fornøyelsesparktur osv. Starten av året er likedan med 14 dager med alle mulige andre ting enn undervisning.
Jeg skulle ønske at skolene utnyttet skoleåret, istedet for å kaste bort 5 uker av året på "dill". Og hvis man på død og liv vil ha noen uker fylt med andre aktiviteter enn skoleaktiviteter så burde de legges inn midt i skoleåret istedet for på slutten, for da er det jo ferie snart allikevel.

Gammel 16-06-11, 12:27   #30
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Det har vært helt ekstremt for 9. klassingen dette året. Såpass at jeg må ta det opp med skolen, trur eg. Det har vært lite vanlig skole siden midten av mai. De har hatt "hjemmeskole" en hel haug med dager, da de får i oppgave å f.eks sykle en tur, trene noe annet og lese en bok, og så kaller det en skoledag. I tillegg har de fått fri til alle lesedager og eksamensdager for 10. Kjapp opptelling av det jeg husker, er at de har hatt 4 rene fridager, skal ha to fridager neste uke, og i tillegg har hatt 5 eller 6 av disse "hjemmeskoledagene". Pluss på aktivitetsdag, sykkeltur, overnattingstur (med påfølgende avspasering), avslutning og kosetimer, så har du skoledagene hennes i det siste.

6. klassingen har hatt vanlig skole fram til nå denne uka, men har bare tull resten av uka + neste uke og uka etter der (siste dag neste onsdag).

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 12:31   #31
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

3. klassingen har hatt lekser, men mindre enn vanlig. Litt nedtrapping er det for de ha vært på museum, hatt turneringsdag, har miljødag (hva det innebærer aner jeg ikke) i dag og i morgen er det idrettsdag. Neste uke er det vel bare fjas antar jeg.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 12:34   #32
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har roligere dager denne uka + mandag (idrettdag) og tirsdag (siste skoledag) neste uke.
Det skal ryddes, samles inn bøker osv. Vi har også prøvd å få til noen turer (vi er en skole med friluftsprofil. )

Husk at det er ikke bare teoretisk læring som skal til. Den jobber vi med masse hele året. Den sosiale læringa + klassemiljø er også kjempeviktig. Dessverre blir det lite tid til dette ellers i året, men julverksted, julelunch osv er så viktig faktorer for klasse og skole. Det samler oss og gir oss felles opplevelser.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 12:39   #33
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, en ting til.

Når jeg lager årsplan, så legger jeg den etter det jeg vet er gode arbeidsperioder og mindre gode arbeidsperioder.
Så jeg har laget planer i alle fag, der jeg er ferdig med det jeg skal igjennom når juni kommer.
I juni har vi repetisjon, øving på stoff vi ikke har godt nok innlært, intensiv jobbing med klassemiljø (som vi selvfølgelig har litt av ellers i året også,) sosiale mål, turer som inneholder mål fra Kunnskapsløftet (som f.eks fugler, ferskvannsstudie, samarbeid, pakke tursekk, matpakke osv.)

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 12:46   #34
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns museumsdager og temadager er positivt, jeg. Tror de lærer mye av det også selv om de ikke sitter stille på en stol eller skriver i en bok.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 12:54   #35
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Tro hva de lærer av godteri-dager??

Ja ja, husker de dagene selv, som barn. De var himmelske.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 12:57   #36
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det er mindre nedtrapping i barne- og ungdomsskolen enn i videregående. Ungene mine går på barneskolen, og det er først denne uka de har trappet ned. De har selvsagt øvd til forestilling og slikt i flere uker, men ikke sånn at det ikke har vært vanlig skole og lekser også.

Jeg jobber på videregående og her kan vi virkelig snakke om nedtrapping. Jeg syns faktisk det blir litt mye selv. Vi satt standpunktkarakterene 31. mai (for de som kom opp i norsk ble karakterene satt i midten av mai), og elevene er jo veldig klar over dette selv. Så kombinasjonen av eksamensavvikling og at karakterene er satt gjør at det blir fint lite gjort i juni. Jeg kunne godt ha kjørt ordinær undervisning lenger, for min del er det mye mer stress å finne på alternative opplegg enn å kjøre full undervisning til siste slutt.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 13:06   #37
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Har barn i barneskole på 2.trinn og 4.trinn og der er det lite nedtrapping, heldigvis.

Jeg jobber selv med videregående, og jeg ser at skolene gjør det litt forskjellig - heldigvis kjører de fleste på med undervisning og karaktersetting fremdeles. At standpunktkarakterene settes 31.mai hadde jeg ikke gått med på!!! Det skal være x antall timer i et fag og 190 skoledager. Regelverket er slik:

Opplæringslova Forskrift §3-18
"Standpunktkarakterar i fag med sentralt gitt eksamen skal fastsetjas seinast dagen før fellessensurmøtet" - 21.juni i år
"Standpunktkarakterar i fag med lokalt gitt eksamen skal fastsetjast seinast dagen før skolen gjennomfører den første lokalt gitte eksamenen på det aktuelle trinnet innanfor utdanningsprogrammet"

Gammel 19-06-11, 23:58   #38
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Her har de ikke hatt lekseplan siden onsdag i uke 23. Repetisjonsheftene ligger urørt i sekken dag etter dag og de har sett flere filmer, hørt på lydbok, surfet på Youtube (!) og hatt utedager. Det siste er vel for å ta igjen for det de ikke har vært ute i hele vinter da kanskje? I morgen skal de ha Ballaktivitetsdag, tirsdag skal de rydde og vaske og onsdag skal de ha kose/avslutningsdag. Jaja, jeg husker jeg likte slike dager som barn jeg også da, og tror vel ikke de har blitt flere med åra. Bar jeg som har blitt gammel og bitter og skulle ønske jeg også kunne hatt slike dager på jobb også kanskje?

Gammel 20-06-11, 00:07   #39
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Her har det ikke vært så mye nedtrapping.
6.klassingen har ikke hatt lekser siste uka, men ellers har det vært normalt fram til fredag da de hadde aktivitetsdag. Mandag er det flytting av klasserom og tirsdag avslutning på stranda.
4.klassingen har hatt normale dager med lekser fram til fredag. Ellers likt 6.klassingen.

Gammel 20-06-11, 00:15   #40
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja veldig nedtrapping. Fruktkos fredag, kjeks og brus til tur tirsdag og kjeks og brus igjen på onsdag. Leksefri de siste 3 ukene her og det har vært mye turer og film etc. Mellomsøster går i 3 klasse.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:46.