|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn dopes i søvnHar hatt respeten på Vallergan liggende på kjøkkenbenken da minstemor var litt over året. Hun hadde da ikke sovet lengre dupper enn 20-30minutter siden hun kom til, og fra 20-21 om kvelden til 5-6 om morgenen var vi innom rommet hennes 35-40 ganger på de verste nettene. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
![]() |
Sv: Barn dopes i søvnMin eldste får melatonin hver kveld for å klare å falle til ro og få sove (adhd).
|
|
|
#44 |
|
snur
|
Sv: Barn dopes i søvnVi måtte kapitulere å gi eldste melatonin en liten periode i vinter. Da var hun 9,5 år og greide ikke å få sove om kveldene. Det hadde holdt på i ett halvt år og ungen var utslitt. Hun var stuptrøtt men greide ikke å få sove, noe som resulterte i en ekstremt uopplagt jente hele dagen og hun ba om hjelp selv. Vi fikk eliminert fysiologiske og psykologiske problemer før hun fikk medisin. Det holdt med to uker for å få snudd henne tilbake i normal rytme igjen heldigvis.
|
|
|
#45 |
|
Bedreviter
|
Sv: Barn dopes i søvn
På hvilken måte er det en forskjell for barnet, egentlig? Om barnet får medikamentene på grunn av allergi eller søvnvansker, har neppe noe å si for eventuelle avhengigheter eller bieffekter.
Jeg kjenner ingen som har gitt sovemedisiner til barn med lett hjerte eller uten å ha forsøkt "alt annet" i forkant. Og da mener jeg ingen. Og siden vi har forsket ganske mye på soving på barn, så har jeg snakket med en hel del som har forsøkt det. Og alle har sagt at medisinering var absolutt siste utvei.
Men det kan jeg fortelle deg: Når du ikke har sovet mer enn to timer sammenhengende søvn en eneste natt eller dag på mer enn halvannet år, når ettåringen er våken hver eneste natt i fire måneder mellom kl 02-05, og når du i tillegg jobber full stilling på dagtid, da gjør du absolutt hva som helst for å få sove bare litt mer. Det er rett og slett ikke mulig å forestille seg hva som skjer med en når kroppen og hodet rives i stykker av søvnmangel; det er en aldeles uutholdelig tilstand. For vårt vedkommende var det ikke snakk om å velge mellom en behagelig tilværelse med medisinering eller en slitsom tilværelse uten; det var snakk om å overleve nok til å berge ekteskapet og klare å være akseptabelt gode foreldre for både hun som ikke sov og for storesøsteren, som også hadde behov for foreldre som var i stand til å ta seg av henne på halvveis anstendig vis. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
Signerer til fulle. Nå klarte ikke vi å berge ekteskapet (vi ble separert, men fant HELDIGVIS tilbake til hverandre |
|
|
|
|
|
#47 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Barn dopes i søvnJeg begynner nesten å grine av tanken på barn som ikke sover. Fjerde tilskuddet i barneflokken her sov ikke. Eller hun sov, men på dagen. Vi klarte å spa til en slags hverdag likevel, men etter hvert som hun ble større sov hun lettere og våknet når det var lyd i huset. Når hun var like over ett år og på kontroll på helsestasjonen, sloknet hun flere ganger og klarte ikke å vise verken pinsettgrep eller smil - hun var helt utslitt. Legen heiv resept på vallergan etter oss, og sa at jeg ikke trengte å hente den ut om vi ville prøve litt til. Men jeg hentet den, og etter første natta (hun sovnet ikke akkurat tidlig, sånn rundt to-tre, kanskje?) - så sa hun heeeeeeeiiiii for første gang
|
|
|
#49 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Barn dopes i søvnJeg har aldri medisinert barna for å få dem til å sove, men jeg skjønner de som gjør det. Min søster levde som en radmager zombie i tre år av søvnmangel, at hun ikke ble både skilt og gal er for meg et under. De prøvde Vallergan, men ungen ble så sløvet på dagtid, så det ble med forsøket. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Tøff
|
Sv: Barn dopes i søvnJeg priser meg lykkelig over sovebarnet vårt, og gir min fulle medfølelse og sympati til dem som sliter med søvnproblematikk. Hadde jeg vært i en situasjon der søvn ble konstant mangelvare hadde alle tiltak blitt vurdert og testet.
|
|
|
#51 |
|
Nyter et nytt liv
|
|
|
|
|
#52 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn dopes i søvnNei, vi har ikke gitt sovemedisiner til våre barn. De har heldigvis aldri hatt søvnproblemer.
|
|
|
#53 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Barn dopes i søvnSignerer Teo her.
|
|
|
#54 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Barn dopes i søvn1 av 5 barn her har prøvd både Vallergan og Melatonin. Vallergan som liten og med ganske dårlig effekt. Han sovnet, men "den indre motoren" sørget for oppvåkning igjen etter kort tid.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#55 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Barn dopes i søvnJeg innser at jeg har for liten erfaring med reelle søvnproblemer til å egentlig uttale meg. Det er enkelt å ha prinsipielle oppfatninger, særlig når man slipper å forholde seg noe særlig til dem. Vi har vært heldige, vi har bare hatt den vanlige dosen med nattevåk, og det hadde vi vel egentlig bare med mellomstemann. Dersom jeg ikke hadde sovet skikkelig på flere år så hadde nok kanskje også jeg tydd til legemidler - både for barnets og min egen skyld. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
Sv: Barn dopes i søvnJeg er imot å bruke medisiner så sant det ikke er alvorlig sykdom og det trengs. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Godt å lese at det ikke er så vanlig at barn får det.
Skjønner godt det og det var ikke sånn ment. Jeg tror dere ville ha merket det om han fikk hangover. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Passiv
|
Sv: Barn dopes i søvnJeg gikk gråtende fra helsesøster etter å ha blitt nektet å prøve med medisin til min minste. Da hadde han vært våken hver time hver natt og krevd full oppvåkning fra meg i to år, jeg var i full jobb og jeg var så sliten at jeg fikk tanker i hodet om å gi ham fra meg bare fordi jeg ikke orket mer. |
|
|
|
#59 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Barn dopes i søvnJeg sov ikke - og da mener jeg sov ikke, med unntak av noen velsignede 10-minutters dupper i ny og ne - de to første årene av livet mitt. Mor var sikker på en ting, at jeg hadde kommet til verden med det mål for øyet å ta livet av henne.
|
|
|
#60 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Barn dopes i søvnNei, vi har ikke hatt behov for det.
|
|
![]() |
|
|