|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Aktiv
Medlem siden: May 2011
![]() ![]() |
Sv: Barn dopes i søvnVårt eldste sov bare rundt 10min sammenhengende i starten og våknet en gang i timen, maks 2 timers mellomrom på natten for å få mat første halvåret. Vi brukte LANG tid på å få han til å sove frem til han var over et år, men han sov i det minste litt lengre sammenhengende etterhvert... Spiste fremdeles 2 ganger iløpet av natten til han var ca et år, og pga at han la lite på seg såg vi oss nødt til å fortsette å gi han mat iløpet av natten. Dette var nok til at vi gikk rundt som zombier her altså! |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Aktiv
![]() ![]() |
Sv: Barn dopes i søvnMen er det ikkje slik at terskelen for å ta medisiner, både sjøl som voksne, og til barn, er mye lavere nå enn før? Da tenker eg alle typer medisiner. F.eks så vet eg at eg sjøl tar paracet eller ibux for hodepine ganske lett når eg vet eg ikkje har mulighet å legge meg ned og hvile istedet |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Barn dopes i søvn
|
|
|
|
|
|
#67 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn dopes i søvnJeg vet vel ikke helt hva jeg mener om det,men vi takket nei da vi ble tilbudt det. Mellomste sov fra 10-60 minutter av gangen det første året. Jeg ble sjukemeldt etter permisjonen i 6 md fordi jeg var utslitt. Først nå da han er 3 1/2 år sover han hele natta,og ofte til 7. Så det ordnet seg etter noen år,uten medisiner for vår del.
T august 04, T februar 08 og T august 10. Sist redigert av Jinx : 24-06-11 kl 11:27. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Bedreviter
|
Sv: Barn dopes i søvnLa det stå, m^2. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Hertuginne
|
Sv: Barn dopes i søvnJeg tror også det må skilles veldig på hva som er "normal" baby som våkner en del ganger på natten for å få mat (been there, done that, holdt på å blir sprø av bare det) og barn som sliter med søvn lenge etter at babyperioden er over og de "etter boka" burde sove natten gjennom, med en smokkeinput eller tre i løpet av natten.
|
|
|
#71 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Mamma lagde et album til meg, der hun skrev om ditt og datt i LilleRosins tidlige liv.
|
|
|
#72 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn dopes i søvnBabyer som våkner for mat er barnemat. (ehh, ikke tiltenkt ordspill)
|
|
|
#73 |
|
Bedreviter
|
Viktig poeng.
Jeg vet jo ikke noe om medikamentbruk blant barn, men for min del så synes jeg ikke 4000 tilfeller blant hele populasjonen mellom 0–9 år hørtes så dramatisk ut som artikkelen ga inntrykk av først. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn dopes i søvnSpesielt ikke dersom vi er et av de 4000 tilfellene... Knerten er neppe den ENESTE ungen i landet som bruker vallergan som allergimedisin.
|
|
|
#75 |
|
Glamorøs
|
Det er veldig få som mener at man skal ta medisiner som ikke trengs.
Er dette noe du har belegg for å mene, eller bare synser du?
Nei, og det er vel ikke slik at alle disse igjen får det på grunn av søvnproblemer, men nettopp på grunn av allergi og angstproblemer.
|
|
|
#76 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn dopes i søvnSå vidt jeg vet ble Vallergan brukt over en lav sko på slutten av 70-tallet da broren min og jeg var små. Vi fikk begge sovemedisin som babyer,(litt usikker når, kanskje rundt 1 års-alder?) uten at det var noe mer søvnproblemer enn litt oppvåkninger om natten. Dette var det legen som anbefalte, ikke et uttalt ønske av mine foreldre.
|
|
|
#77 |
|
Aktiv
![]() ![]() |
Det var et spørsmål. Som sagt så tror eg min egen terskel for enkle medikamenter som reseptfrie smertestillende er ganske lave f.eks. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Barn dopes i søvn4000 unger (0-9-åringer) av totalt 600 000 (er ikke hvert årskull på ca. 60 000?) gir at det er 7 promille av barn i denne aldersgruppen som får sovemedisiner (eller, har fått minst en resept i løpet av 2010).
|
|
|
#79 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn dopes i søvnVår lokale helsestasjon satser de sterkt på søvngrupper der de veileder foreldre i hvordan de skal få barna til å sove bedre. Veilederen er psykolog. Det gjelder både ganske små babyer og større barn. De jeg har snakket med skryter veldig av opplegget. Jeg synes det er et veldig bra tiltak som forebygger både søvnproblemer og følelse av utilstrekkelighet og avmakt.
|
|
|
#80 |
|
Yes, we can!!
|
Dette er da temmelig normalt! Jeg har hatt unger i snart 9 år nå, og har kanskje sovet hele natten et par titalls ganger til nå. Mellomjenta spiste i ett bankende natten igjennom til hun var 14 måneder. Det er ikke sånne som oss som får sovemedisin til barna, altså!
|
![]() |
|
|