|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flere norske overvektige barnJeg leste nettopp i et amerikansk blad: |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flere norske overvektige barnJeg tror, sammenlignet med 80-tallet når jeg vokste opp og tidligere tider enn det, så er mange barn i mindre aktivitet nå. Det er mer bilkjøring til og fra skole, bilkjøring til og fra treninger, nintendo, Playstation, pc-spill, dvd og mye utvalg på tv-kanaler. Jeg tror det er vanskeligere å begrense stillesittende aktiviter nå. Det er mer tidkrevende med ungenes aktiviteter kontra tidligere tiders fotball på løkka etc. Det er mindre frislipp av unger fra tidlig alder som løper rundt i skog og på hageslang, de følges, kjøres og gjetes i større grad. Jeg tror og synser at flere hadde naturlig god motorikk av bevegelse og aktivitet blant ungene i gata kontra nå som de faktisk har mulighet til å se 1 time på tv, 1 time med playstation/nintendo og generelt er mindre vant til å finne på ting selv. Nå generaliserer og synser jeg, selvfølgelig er dette forskjellig i forhold til miljø, bosted etc.
![]() |
#3 |
anglofil
![]() Sv: Flere norske overvektige barn
Jeg er helt enig i generaliseringen dine og synes forøvrig det er greit å generalisere i denne sammenhengen.
![]() |
#4 |
Textrovert
|
Ja, i UK ser jeg mange overvektige barn. Jeg var på Chessington World of Adventures nå i vår, og ble veldig overrasket over det store antallet overvektige barn. Men i Norge - nei, der ser jeg det virkelig ikke i like stor grad.
![]() |
#5 |
anglofil
Nei og det sier jeg ikke heller. Men så har vi, takk og pris, ikke samme samfunn her i Norge som i UK og USA når det kommer til det jeg snakket om.
![]() |
#6 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
I UK har de et helt annet forhold til barns kosthold enn de har her også. Jeg har britisk svigermor, og der vanker det minst en liten pose potetgull hver dag, dessert og sjokolade. Unger har ofte med potetgull eller kjeks (eller begge deler) i lusjboksen på skolen. Når svigermor passet eldste når hun var liten var det fri flyt av ostepop. Hun var ikke et år engang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Textrovert
|
Nah. Jeg har også britiske svigerforeldre, og der er det ikke mange utskeielser, altså. OK, de har alltid kjeks liggende, men spiser man mer enn to om dagen, blir det kommentert. Men ingen brus, ingen snacks. De serverer stort sett salater og rent kjøtt. Min britiske svigerinne hadde et relativt slækt kosthold før, men nå lager hun all mat fra bunnen. Og dette er virkelig ikke upper class-folk, altså.
![]() |
#8 |
anglofil
Absolutt, men i UK må dette også ses i et klasseperspektiv. Og der er jo dette enda tydligere en i Norge. Samme greia men i to helt forskjellige skalaer.
![]() |
#10 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Det høres ut som min far som blir oppriktig sjokkert når han ser unger i skolealder som har problemer med å hoppe over et gjerde eller balansere på noe, i følge han fantes ikke sånt når han vokste opp. Og unger skal være radmagre i hans øyne, det er naturlig fordi de skal løpe og sprette rundt kontinuerlig.
![]() |
|
|