Sv: Flere norske overvektige barn
Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.
Jeg tror, sammenlignet med 80-tallet når jeg vokste opp og tidligere tider enn det, så er mange barn i mindre aktivitet nå. Det er mer bilkjøring til og fra skole, bilkjøring til og fra treninger, nintendo, Playstation, pc-spill, dvd og mye utvalg på tv-kanaler. Jeg tror det er vanskeligere å begrense stillesittende aktiviter nå. Det er mer tidkrevende med ungenes aktiviteter kontra tidligere tiders fotball på løkka etc. Det er mindre frislipp av unger fra tidlig alder som løper rundt i skog og på hageslang, de følges, kjøres og gjetes i større grad. Jeg tror og synser at flere hadde naturlig god motorikk av bevegelse og aktivitet blant ungene i gata kontra nå som de faktisk har mulighet til å se 1 time på tv, 1 time med playstation/nintendo og generelt er mindre vant til å finne på ting selv. Nå generaliserer og synser jeg, selvfølgelig er dette forskjellig i forhold til miljø, bosted etc.
Jeg er helt enig i generaliseringen dine og synes forøvrig det er greit å generalisere i denne sammenhengen.
Jeg synes jeg "ser" fryktelig mange overvektige barn og jeg sier det igjen, i et fugleperspektiv handler det om klasse, i Norge som i alle andre land. Mat / overvekt = klasse i veldig mange tilfeller (selvfølgelig ikke alle). Akkurat som antatt levealer på menn er 10 år mer på Vinderen i Oslo en i bydel Sagene så kan man selvfølgelig også uten tvil trekke like paralleller til barn og helse i de to bydelene.
Så er det jo også slik at maten vi spiser i dag er tilsatt så ufattelig mye mer sukker en det var før. Pluss at utvalget er ganske mye større.
Enig med Harriet at en halv liter brus burde koste minst 100 kr.
Så er vel denne utviklingen heller ikke bare typisk for Norge. I UK er de i ferd med å ta igjen US på antall overvektige barn og unge. Kanskje ikke så rart, et samfunn som ligger på topp på FNs liste over antall barn som lever i fattigdom i den vestlige verden. Igjen, klasseperspektivet. Og gud hjelpe hvor mye verre den vil bli etter at kuttene som nå gjøres i UK vil få effekt i årene som kommer .... :avslutter før jeg sporer helt av her: