Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barn dopes i søvn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-11, 14:00   #81
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Barn dopes i søvn

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Jeg er imot å bruke medisiner så sant det ikke er alvorlig sykdom og det trengs.

Man burde finne andre muligheter og heller finne årsak. Det kan være kost, trening, psykiske problemer osv..
Jeg fikk selv skrevet ut sovemedisin pga sovesykdom i ungdomsalderen... tok det aldri og sover fint nå.

Jeg også er lite fornøyd over å måtte bruke medisiner.

Eldste som i dag snart er 13 år, fikk melatonin i nesten 1 år. Da hadde vi forsøkt ALT i 10! lande år uten fullverdig søvn. Vi har to andre barn også og en alvorlig hendelse midt opp i det hele.
Årsaken er at hjernen hennes produserer for lite melatonin, skulle ønske at jeg sjekket det ut litt før det hadde gått 10 år.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 14:04   #82
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Æsj, nok et meg-meg-meg langt innlegg. Jeg sletter det nok, men nå som jeg har skrevet det kan dere jo få lese hva som står først

Jeg har så vannvittig med respekt for deg, at du aner ikke! Når det stormer som verst her, så tenker jeg på deg, og får krefter til å stå på i noen timer til!

Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 14:05   #83
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skjevo, her.

Vår lokale helsestasjon satser de sterkt på søvngrupper der de veileder foreldre i hvordan de skal få barna til å sove bedre. Veilederen er psykolog. Det gjelder både ganske små babyer og større barn. De jeg har snakket med skryter veldig av opplegget. Jeg synes det er et veldig bra tiltak som forebygger både søvnproblemer og følelse av utilstrekkelighet og avmakt.

Jeg tror også en mer realitetsorientert søvnveiledning før barnet er født, kunne avhjulpet mye søvnfrustrasjon hos småbarnsforeldre. Man må komme denne "små babyer sover omtrent hele tiden"-myten til livs, og ikke minst gjøre det kjent at sovebabyer som sover natten rundt fra navlestrengen klippes er unntaket, ikke regelen.

Selvsagt finnes det ekstreme situasjoner og tilfeller som krever medisinering, men jeg tror også møtt på mange urealistiske forventninger til babyer og søvn.

Gammel 24-06-11, 14:09   #84
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Og sovebabyer kan føre til problemer det også. Minsta var sovebaby de første månedene. Hun holdt på å sove seg ihjel, hun hadde jo ikke tid til å spise, hun måtte jo sove, må vite! Der ble det full pakke med UL av hjernen og mistanke om hjerneskade. Herregud så redd jeg var!
Det gikk over, dog. Hun får fortsatt mat om natta, og er våken 2-10 ganger hver natt. :trøtt:
Kvikk og rask ble hun også, når hun først våknet nok til å spise.

Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 14:21   #85
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En annen ting med denne statistikken: Melatoninsalg registreres vel ikke på samme måte i andre land som det gjøres i Norge? Hva vet vi om Melatoninbruken i land der det selges over disk som helsekost?

Dersom det er slik at land x har lavere sovemedisinbruk + høye, ukontrollerbare "mørketall" for Melatonin kjøpt på helsekosten og Norge har et noe høyere tall totalt, men der ALL bruk av sovemedisin, også Melatonin, går via lege (spesialist i mange tilfeller) og registreres, så virker i grunnen den Norske varianten mer tilbakeholden. "Over en lav sko" virker ganske malplassert da også.

Jeg vil heller ha en høy, men korrekt, statistikk og gode rutiner for sovehjelp gitt til små barn, enn en statistikk som tar seg bra ut.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 14:25   #86
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stemmer det, kie? At man ikke teller det samme fra land til land? For da er jo virkelig dette stor i et vannglass!

Gammel 24-06-11, 14:28   #87
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Stemmer det, kie? At man ikke teller det samme fra land til land? For da er jo virkelig dette stor i et vannglass!

Jeg kan aldri tenke meg at man fører samme statistikk over håndkjøp i helsekosten som ved resepter utformet som "søknad om registreringsfritak" av lege/spesialist, med begrunnelse og det hele.

Men ja: I noen land er Melatonin helsekost, i Norge er det sovemedisin.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 14:51   #88
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det stemmer at melatonin er helsekost bl.a. i USA, ja.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 16:39   #89
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sjelden Vallergan brukes til allergi, det er for sederende, og det finnes bedre alternativer. Men det brukes litt til urticaria, tror jeg.

- No. 4 -
Gammel 24-06-11, 16:42   #90
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Du har vel forresten rett i at det har vært leveringsproblemer på Phenamin, ja. Det kan jo ha gitt en økning i Vallergan-salget, men trolig har det meste gått til Phenergan og Postafen.

- No. 4 -
Gammel 24-06-11, 17:09   #91
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er vel ganske sammensatt vil jeg tro?
Flere barn med sykdommer overlever svangerskap/fødsel/de første årene, vi er blitt flinkere til å diagnostisere, veldig få familier har husmor som kan sove litt på dagen og dermed ta unna ekstrem nattevåk om natten uten å slites fullstendig i stykker, barna har en helt annen hverdag i dag og stress kan gi søvnproblemer ( det er alment kjent ja?) også har det helt sikkert også oppstått en viss massesugesjon i at man vet om noen som har fått medisiner til sitt barn osv, men at det dopes unger over en lav sko i nogre, har jeg vondt for å tro.
Vi har sovebarn, men sistemann er nok noe mer normalbaby i søvnmønsteret og han tar virkelig knekken på meg når han har sine perioder, så at foreldre med barn utenfor normalskalaen trenger hjelp skjønner jeg godt!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 17:16   #92
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Nå måtte jeg faktisk sjekke, og antall brukere 0-9 har gått ned de siste årene, fra 5421 i 2004, til 3944 i år (litt opp fra i fjor). Dette finner alle selv i reseptregisteret, btw. : dagens brukertips:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg vallergan.jpg (79,0 KB, 11 visninger)

- No. 4 -
Gammel 24-06-11, 17:44   #93
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å kalle 7 promille massesuggsjon er vel uansett å trekke det litt langt, er det ikke? Særlig sett i sammenheng med CDs udmerkede statisitikk der.

Gammel 24-06-11, 17:46   #94
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Å kalle 7 promille massesuggsjon er vel uansett å trekke det litt langt, er det ikke? Særlig sett i sammenheng med CDs udmerkede statisitikk der.

Helt klart, CDs tall var glitrende!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 18:23   #95
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg tror faktisk at det godt kan finnes langt flere som hadde hatt positiv effekt av medisiner, enn som medisineres unødvendig. Nettopp pga fordommer som kommer frem av denne artikkelen og delvis i denne tråden.

Gammel 24-06-11, 18:27   #96
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Litt ved siden av, og om statistikken, jeg tror det er veldig mange som får resept og ikke henter den. Jeg ser det i tråden, og vet jeg selv har fått dobbelt så mange respter på Vallergan/Melatonin som det vi faktisk har hentet ut, og i tillegg har vi ikke brukt alt som er hentet ut heller. Jeg tror ikke det er uvanlig.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 18:33   #97
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Reseptregisteret lages på antall resepter som hentes ut i apotek, så den faktoren er ikke med. Men den sier ingenting om på hvilken diagnose, eller om man har hentet én eller 40 resepter. Og man kan så klart ikke se om man har brukt opp alt.

Man kan se på antall døgndoser som er skrevet ut også, totalt sett, men definerte døgndoser er lite brukbart på denne typen medikamenter og aldersgrupper, siden det doseres så individuelt.

- No. 4 -
Gammel 24-06-11, 18:42   #98
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er sjelden Vallergan brukes til allergi, det er for sederende, og det finnes bedre alternativer. Men det brukes litt til urticaria, tror jeg.

Det er ikke førstevalget nei, vi har vært innom de andre flytende, zyrtec, polaramin resept som ble phenamin utlevert, og aerius er prøvd før vi landet på vallergan. Men for oss (Knerten) ER dette det beste alternativet, for det er den som tar kløen hans best, og dertil så godt at han nesten ikke trener øyedråper heller.

Gammel 24-06-11, 18:51   #99
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Reseptregisteret lages på antall resepter som hentes ut i apotek, så den faktoren er ikke med.

Det var nyttig å vite, spesielt siden jeg tolket feil i denne tråden.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 19:24   #100
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Ja, også man må jo huske at førstegenerasjons antihistaminer har blitt brukt en stund til barn, altså, på andre indikasjoner. Var det forkastelig å bruke dem den gangen man ikke hadde alternativer for allergi? Er det altså høyverdig å bruke det for å hindre snufsing og øyekløing, men forkastelig som akutt sovehjelp hos desperate foreldre og småbarn som holder på å tørne av insomnia?

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:03.