Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kildesortering - liten betydning for miljøet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-11, 23:37   #21
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kildesortering - liten betydning for miljøet

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det var vel ingen som trodde planeten var reddet bare man kildesorterte?

Du tror for godt om folk. Og måten kildesortering blir markedsført på syns jeg dessverre er ganske problematisk. Den bidrar åpenbart til oppfatningen av at det har betydning for miljøet om man sorterer avfallet etter overforbruket sitt; dette har naturligvis ingen reell effekt (og det blir omtrent like dumt som når det fremstilles som om man kan hjelpe på økonomien i helsevesenet ved å kutte i kulturbudsjettene). Jeg er for sortering og resirkulering av avfall, men jeg har faktisk lurt på om måten det markedsføres på ikke gjør mer skade enn nytte; markedsføringen er slett ikke rettet inn mot redusert forbruk, den inspirerer snarere til mer forbruk ved å gi inntrykk av at det sorterte avfallet er noe positivt.

Ben "Keeping Wall-E busy" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 23:43   #22
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg tenker at det hjelper litt mot forsøpling i det minste, og det er nok for meg.

Ellers er jeg irritert over at offentlig politikk i stor grad rettes mot den private forbruker, når det er mest å spare i industri, tilrettelegging av kollektivtransport m.m.

Ellers veldig enig med BM om at kampanjene rundt kildesortering også burde inkludere mer fokus på forbruksmønstre. Ikke så mye "så flink du er som sorterer", men mer "bra at du kildesorterer, men den største jobben gjør du om du reduserer forbruket ditt".

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 23:57   #23
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Som med så mye har og dette en økonomisk side, i tillegg til det miljømessige.
renovasjonsselskapene/kommunene (nå tar jeg bare privatavfall) har jo ansvar for å samle inn alt avfallet fra husholdninger. Dette gjøres på forskjellinge måter over hele landet, men felles er at alle jobber for mer gjenvinning. I og med at det nå er deponiforbud (ikke lov å grave alt ned i et hull) i Norge, med unntak for noen få fraksjoner, blir veldig mye gjennvunnet, inkludert det som blir til varme i forbrenningsanlegg.
Kommunene tar inn avgifter for at vi skal få hentet avfallet vårt. De fleset av oss ønsker vel å betale minst mulig i kommunle avgifter, ihvertfall ikke betale mer enn nødvendig. Ved at vi kildesorterer vi og med på å holde avgiftene våre nede siden kommune ikke har lov å tjene penger på renovasjon, det er lovfestet.
Det er dyrt å forbrenne avfall, det koster nok kommunen melom 700 og 1000 kroner pr tonn, men det er mye billigere å sende plast, papir og glass og metall til gjennvinning når det er utsortert. Metall får de betalt for.
Det er altså ikke gratis å bli kvitt avfallet.

Om vi ikke kildesorterer papir og glass går de inn i forbrenningsovnen, dette er i og for seg ikke veldig alvorlig, men glass er tungt, og samtidig må det lages mye nytt glass som er mye mer energikrevende enn gjennvinning.

Men det viktiste er at folk kildesortert/gjennvinner farlig avfall og elektrisk avfall- dette vil vi helst ikke ha i forbrenningsovnen pga farlige gasser o.l og slett ikke ha det i naturen vår.
Ved gjennvinning blir det behadlet korrekt, slik at ingen kommer til skade

Gammel 27-06-11, 14:33   #24
bjørkhaugtrollet
Aktiv

bjørkhaugtrollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Her i kommunen har vi faktisk ikke kildesortering, men vår husstand gir alt av matavfall til svoger, som tar det i fjøset. Vi kan ikke kutte bilen, her er ikke annen måte å komme seg til jobb på (har tre mil hver vei), fly gjør vi så sjelden at der har jeg ren samvittighet gitt.

Gammel 27-06-11, 14:40   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Du tror for godt om folk. Og måten kildesortering blir markedsført på syns jeg dessverre er ganske problematisk. Den bidrar åpenbart til oppfatningen av at det har betydning for miljøet om man sorterer avfallet etter overforbruket sitt; dette har naturligvis ingen reell effekt (og det blir omtrent like dumt som når det fremstilles som om man kan hjelpe på økonomien i helsevesenet ved å kutte i kulturbudsjettene). Jeg er for sortering og resirkulering av avfall, men jeg har faktisk lurt på om måten det markedsføres på ikke gjør mer skade enn nytte; markedsføringen er slett ikke rettet inn mot redusert forbruk, den inspirerer snarere til mer forbruk ved å gi inntrykk av at det sorterte avfallet er noe positivt.

Ben "Keeping Wall-E busy" Murphy

Jeg gjør kanskje det. Jeg har i grunn ikke lagt noe særlig merke til kampanjene for kilesortering, og for egen del så holdt det å se mengdene plast og mat vi kaster, til å gjøre mitt beste for å endre forbruksmønster. Men jeg innser jo at vi er bevisste og interressert allerede.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:03.