Sv: Kjønnsnøytral barnehage
Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.
Jeg må nok si at selv de som lissom er pedagoger og er bevisste og alt det der er ganske hårreisende kjønnsstereotype i sin atferd, både menn og kvinner. Jentene i bhg har aldri sittet så mye inn og perlet mens gutten var ute som da de hadde mannlig pedagog. når dattera mi gråt ved barnehagestart kom de straks ilende med en dokkevogn. Den ante ikke hun hva hun skulle med, hun har aldri hatt dokkevogn eller vært interessert i dokker. Eller førskolelæreren som kikket på kakebilder med en lite gutt og spurte hvem han syns var finest - han pekte på en rosa kremdrøm av en kake. "Æsj, det er jo jentefarge", sa dama. Sånn gjør jo mødre også. en babygutt lå og gråt på trening, og barnet mitt spurte om han var lei seg. Hvorpå mora straks sier til sønnen sin "er du så sinna, du, er du så sinna" (for gutter har bare tre følelser - glad, sint og kåt).
Så "fritt valg", jeg vet ikke jeg. De blir jo elta inn i kjønnsformen siden før de blir født. Det bør være rom for perlegutter, perlejenter, fotballgutter, kunstløpgutter, boksejenter og kunstnergutter og ridejenter. Det er dessverre ikke det ,altså. Selv blant deres egne foreldre. Og jeg har sikkert mitt jeg også.

Jeg håper du har vært uheldig med barnehagen din, Charlie, og at dette ikke er typisk for bransjen. I vår barnehage har vi i personalet jobbet mye med bevissthet rundt dette, men mange barnehager gjør sikkert ikke det (dessverre).
I dag skrudde jeg opp hyller med drill mens min mannlige kollega skiftet bleier. Det var først senere jeg kom til å tenke på at det skulle være noe rart i det, og jeg tror det er kjempeviktig at vi er gode forbilder for barna akkurat når det gjelder slike småting - og nettopp ikke gjør noe nummer ut av det.
Og dokkevogn jenteleke? Den har jo hjul, jo! / 
|