|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kjønnsnøytral barnehageI en svensk barnehage unngås bruk av kjønnsbetegnelser på barna, og farger og leketøy er sammensatt for å forhindre at barna påvirkes av kjønnsstereotypier.
|
|
|
#2 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kjønnsnøytral barnehageInteressant forsøk. Nå er det jo veldig mange flere steder hvor ungene møter kjønnsstereotyper, men de tilbringer såpass mye tid i barnehagen at jeg synes det er en fin arena å teste det på.
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kjønnsnøytral barnehageJeg leste om barnehagen i en engelsk avis, og er litt sånn njæææææ. Der var det flere opplysninger enn i dagbladteksten. F.eks. bruker de "hen", i stedet for "hun" og "han", det syns jeg er litt voldsomt. Barnehagen heter også Egalia.
|
|
|
#4 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kjønnsnøytral barnehageJeg fikk ærlig talt litt assosiasjoner til kommunisme av dette. Kamerater liksom. Alle skal være mest mulig like. Jeg er ikke tilhenger av at alle skal gjøres klin like. Man greier ikke å endre det som er nedfelt i oss fra naturens side uansett, og kanskje vil slik likhetsgjøring heller forsterke "de indre" kjønnsforskjellene når det kommer til stykke. Det er ikke dermed sagt at jeg er tilhenger av å presse kjønnsstereotypi på barna heller. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Kjønnsnøytral barnehageÅ styre unna kjønnstereotypier på farger og aktiviteter er jo bare flott.
|
|
|
#9 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Kjønnsnøytral barnehageJeg syns dette virker fryktelig kunstig. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Sv: Kjønnsnøytral barnehageKompis er et sånt koselig svensk ord, og det brukes jo allerede om både jente- og guttevenner. Det synes jeg er helt fint.
|
|
|
#11 |
|
Make it count!
Sv: Kjønnsnøytral barnehage
Ikke er han konsekvent, heller. Stort sett bruker han "kompiser", men ett sted bruker han "kamerater". For øvrig er vel "kamrat" et helt kurant ord på svensk også, er det ikke?
|
|
|
#12 |
|
På vei
I mine ører er det like ille. Venn klinger kanskje litt bedre hvis man skal flisespikke, og det ville kanskje blitt brukt her til lands. Men jeg vet ikke om jeg syns det er riktig å gå rundt og kalle alle for venn heller, hverken om man er barn eller voksen. Kollega da kanskje. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Kompis er mye vanligere, tror jeg, som alminnelig betegnelse på venner/venninner blant barn.
|
|
|
#14 |
|
På vei
Sv: Kjønnsnøytral barnehageJeg syns forøvrig at barna i barnehagen skal sees og behandles som individer, som Per og Kari. Hverken som gutter, jenter eller kompiser. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener? Syns du det er unaturlig å ikke si venn og venninne? På svensk er det så vidt meg bekjent mye mer naturlig å si kompis enn noen av de delene?
Sist redigert av Tallulah : 28-06-11 kl 15:09. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Borte
|
Sv: Kjønnsnøytral barnehageKompisar betyr jo venner. Vesla har alltid pratet om vennene sine som "venner" og ikke som "jenter" (hun har stort sett bare hatt jentevenner). Om hun var svensk ville hun sagt "mina kompisar" om "vennene mine". Ikke noe kommunistisk over det. Alle gutter og menn jeg kjenner bruker ordet "kamerat" om vennene sine uavhengig av politisk ståsted. Jeg har virkelig aldri tenkt på det som en utelukkende kommunistisk betegnelse. Snodig.
|
|
|
#17 |
|
Make it count!
Men hvis man tenker litt på bruksområdet, så blir det jo ikke "Hei kompis, kom hit!", fordi man ikke ville sagt "Hei gutt, kom hit!". Snarere blir det aktuelt når barna omtaler andre barn i bhg, f.eks. "En kompis i bhg har grønn sykkel", i stedet for "En jente i bhg har grønn sykkel". Eller at de voksne sier "Kompiser, kom og sett dere!" evt. "Per og Pål, kom og sett dere", i stedet for "Gutter, kom og sett dere!".
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kjønnsnøytral barnehageSynes det virker for drøyt, jeg, altså! Vi er gutt og jente, hvorfor skal vi ikke bli kalt han og hun?
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Hvis du leser den engelske artikkelen så ser du at det er ikke snakk om å aldri bruke disse begrepne, men når man ikke vet kjønnet så ilegger de dem ikke kjønn basert på stereotyper. De går f.eks. ikke ut i fra at elektrikeren som skal komme til barnehagen som de aldri har møtt er en mann, eller at personen som jobber i kantina er en dame.
Sist redigert av Tallulah : 28-06-11 kl 15:09. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Borte
|
Sv: Kjønnsnøytral barnehageDet er ganske innlysende meg at om man ferdes i et mer kjønnsnøytralt miljø uten fokus på hva som er gutteting og jenteting så må barna bli mindre farget av typiske ytre kjønnsstereopier. Dette har ikke vært fokus i noen av barnehagene eller skolene vi har vært i kontakt med og man ser veldig tidlig hvordan jentene plasseres i sin bås og guttene i sin. Kjønnstankegangen gjennomsyrer hele tankegangen vår hjemme og i barnehage/skole, så må nok tiltak og stor bevissthet til om man virkelig vil gjøre noe med de grensene som skapes av kjønnsidentitet både hos gutter og jenter.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 28-06-11 kl 12:51. |
|
|
|
![]() |
|
|