|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: USA med barn - hvor store bør de være?
Gjør de det? Det er vel ganske individuelt. Datteren min har nesten fotografisk hukommelse når det gjelder ferier, det samme har jeg. Jeg har sterke minner fra Bulgariaturen vi hadde da jeg var 2,5 år gammel, min datter husker omtrent hele Italiaturen vi hadde da hun var nesten 4 år, hun kan gjenfortelle omtrent hele turen fra dagen før vi dro og til det sekundet vi landet her hjemme. Så det er nok stor forskjell på akkurat det.
|
|
|
#22 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: USA med barn - hvor store bør de være?Jeg har vært i USA ved både 3, 5, 6 og 10 år og hadde det like bra alle gangene.
|
|
|
#24 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
De to parkene ligger vel i enormt avstand til hverandre, flyavstand? Så vi må nok velge, ellers blir det fort dyrt og upraktisk.
|
|
|
#25 |
|
maler
|
Sv: USA med barn - hvor store bør de være?Det er litt spørsmål om å komme inn på aktiviteter i parker også. Det finnes ikke noe kjipere enn å være akkurat litt for liten til alt som er morsomt.
|
|
|
#26 |
|
Sånn passe sane
|
Men i f.eks. Magic Kingdom i Orlando er det masse å gjøre for de små også. Så vi synes ikke det var noe problem da storesøster var 2,5. Og hun husker den dag i dag at hun var der, så at en femåring glemmer slike turer fort går jeg ikke helt med på.
|
|
|
#27 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: USA med barn - hvor store bør de være?Når det gjelder tidsforskjellen er min erfaring at det er vi voksne som sliter mest med å omstille oss, barna våre har ihvertfall taklet det bedre enn oss hver gang, og jeg har nok alltid taklet det dårligst av oss alle, men så er det også jeg som sliter med søvnen ellers også. De yngste barna våre fikser dessuten slike omstillinger bedre enn ungdomsbarna. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: USA med barn - hvor store bør de være?I Orlando ligger parkene nær hverandre, både Disney og andre parker og det er magne å velge mellom. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Tidsklemma
|
Sv: USA med barn - hvor store bør de være?Storebror har lenge vært av typen som må legge seg til samme tid hver kveld, men tidsforskjellen gikk overraskende lett. Turen bort gikk det seg til i løpet av et par dager, på vei hjem igjen sov han lite, men sov tilgjengjeld 16 timer første natta hjemme og så var han tilbake i normal rutine.
|
|
|
|
#30 |
|
Peppy!
|
Jeg er enig med Pelen i at det har gått knirkefritt. Sønnen min har vært med som ettåring, fireåring og femåring. Jetlag har aldri vært noe problem. I januar var vi i NY, og da våknet han klokken 4.30 første natten. Da tok pappaen ham med på bytur for å se Manhattan våkne til liv. Da begynner frokostserveringen på tusenvis av deli's, og de satt på Starbucks og drakk kakao og koste seg. Det snakker gutten min om fortsatt, og det var skikkelig stas. Da begynte dagen rimelig tidlig, men det har vært normalisert til neste dag. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Klar over det, vært der mange ganger da jeg har bodd der i flere år.
|
|
|
#32 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Åhh, fikk nesten litt (gode)frysninger på ryggen, DET vil jeg også! |
|
|
|
|
|
#33 |
|
~~~~~~~
|
Sv: USA med barn - hvor store bør de være?Vi ferierte hvert år i USA fra jeg var 4 - 14 år - 3-4 uker i slengen, noen ganger på kryss og tvers i bil, andre ganger fast, jeg husker ting fra hvert år. Og det er vel årsaken til at jeg pucher dette videre til mine barn. Kan ikke huske at jeg slet med jet-lag. Ser også på mine egne barn, de kommer seg raskere i rytme enn meg.
|
|
|
#34 |
|
Tidsklemma
|
Jeg personlig syns parkene er litt oppskrytt; mye folk, mye støy og varmt. Men jeg syns faktisk ikke kø var noe stort problem. De attraksjonene vi ønsket å gå på hentet vi fast pass til, da fikk vi et klokkeslett å forholde oss til.
|
|
|
|
#35 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: USA med barn - hvor store bør de være?Vi har vært i USA med barn to ganger nå, da de var hhv 2 og 4 og straks 3 og 5. Det har gått supert begge ganger, men først siste gangen var vi i Disney - og det gikk strålende. Det er noe for alle aldre der og min straks 3 åring kunne være med på det aller meste, og vi fikk gjort kjempemasse sammen alle sammen!
|
|
|
#36 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: USA med barn - hvor store bør de være?Ang. hva man husker fra ferier osv. fra barndommen; jeg husker det meste, selv fra jeg var veldig liten. Og så har jeg en venninne som ikke husker en eneste ting. Hverken hvor hun har vært, eller hvem hun reiste sammen med. Hun husker kun enkeltepisoder. Så akkurat dette tror jeg i alle tilfeller er veldig individuelt.
|
|
|
|
#37 |
|
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: USA med barn - hvor store bør de være?Jeg var åtte år første gang vi ferierte i USA. Søstrene mine var 9 og 11 år. Vi besøkte familie i blandt annet Seattle, og leide bil og kjørte ned hele vestkysten. Vi brukte tre dager i Disneyland den gangen(15 år siden). Vi var også innom Mexico. Da vi kom tilbake til basen vår i Seattle tok vi fly til Florida og besøkte Disneyworld. Den gangen opplevde vi barna Disneyland som mye bedre enn Disneyworld. Men det har jo skjedd veldig mye på disse årene. Vi var åtte uker i USA den gangen, og hadde derfor veldig god tid. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Audacious
|
Sv: USA med barn - hvor store bør de være?Disneyland i California var genialt ifht. å komme inn på ting for vår femåring, det var svært, svært få ting han ikke kunne gjøre (med en voksen).
|
|
|
#39 |
|
Peppy!
|
Ja! Så enig, så enig. Jeg tror ikke det tjener til mye å vente med alt som er gøy til barna er store, barn nyter godt av spesielle opplevelser selv om de ikke klarer minnes det noe særlig etterhvert. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
maler
|
Sv: USA med barn - hvor store bør de være?Når jeg tenker at jeg ikke vil til USA med veldig små barn (nå gjør vi antagelig det uansett fordi vi har sprik i barneflokken), er det ikke hovedsaklig på grunn av barna. Jeg tror de kan få fine turer uansett hvor man drar. Det er mer på grunn av oss voksne, greit om interressene begynner å bli litt mer sammenfallende slik at de voksne også får utbytte av turen. Foreløbig har vi hatt en uoverenstemmelse mellom barna som vil ha fornøyelsespark, bading og lek og de voksne som gjerne vil se seg rundt og oppleve nye steder. Men klart, barn og voksne er forskjellige og ulike familier kan ha ulike meninger om dette.
|
![]() |
|
|