|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Hvilke bakovervendte bilseter tar lite av benplassen i forsetet?
Nei, det kan du si. Ei i barselgruppa mi har ettåringen sin i framovervendt stol - jeg fatter virkelig ikke hvorfor. Jeg fikk tilbud om skyss hjem fra ettårsdag der, men valgte å vente på at mannen min kom med vår bil, gitt.
|
|
|
|
#22 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke bakovervendte bilseter tar lite av benplassen i forsetet?Sjekk hvilken karakter setet fikk sikkerhet, det er det som teller. Det står i en egen kolonne for seg selv, i alle fall på Forbrukerportalen.
|
|
|
#23 |
|
Dig for victory!
|
Det er jeg klar over, men så har du for eksempel Akta Graco Belogic, som vi kjøpte fordi det besto svensk plus-test og fikk god omtale - da nye, norske testresultater blei offentliggjort i mai, fikk det 4.5 av 5 poeng på frontkollisjon og 3.5 av 5 poeng på sidekollisjon, altså 4 i snitt. En hel masse seter jeg aldri har hørt om en gang får bedre score på sikkerhet. Babykrybbesaken under fikk 5 av 5 på begge. Jeg synes liksom ikke det gir helt mening …
|
|
|
|
#24 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Hvilke bakovervendte bilseter tar lite av benplassen i forsetet?Det høres logisk ut - men det burde jo gjenspeiles i testene.
|
|
|
|
#25 |
|
Joda, men du må sammenlikne setet med seter i samme klasse, ikke seter i andre grupper.
|
|
|
#26 |
|
Dig for victory!
|
Jeg burde selvsagt valgt et sete i samme vektklasse for å illustrere poenget mitt, for det er fortsatt seter jeg aldri har hørt om som gjør det bedre. De er vel stort sett uaktuelle for oss fordi de gjerne er forovervendt eller kombinert, men man jo gå inn og lese om hvert enkelt sete for å finne ut av dette. Det er for tungvint (selv om jeg selvsagt gjør det).
|
|
|
|
#27 |
|
maler
|
Sv: Hvilke bakovervendte bilseter tar lite av benplassen i forsetet?Testene er ikke greie å forholde seg til. Man må nesten se hva de har testet og hvordan for å kunne tenke noe som helst om dem. Ikke gjør de det likt hver gang heller, og de tester ikke gamle seter om igjen for det. Og de har ennå ikke greid å være ryddige i forhold til at forovervendte småbarn = utrygg sikring uansett.
|
|
|
#28 |
|
Dig for victory!
|
Jupp. Teit. Men veldig fint å ha et forum med engasjerte folk tilgjenglig, så man får mer informasjon å basere avgjørelsen på!
|
|
|
|
#29 |
|
Dig for victory!
|
Jupp. Men siden alle forhandlere ikke fører det samme og gjerne vil anbefale helt forskjellige seter, så må man jo likevel skaffe seg oversikt over hva som er kjente bakovervendte seter og hvilke man har mulighet til å få tak i, før man drar ut på prøverunde.
|
|
|
|
#30 |
|
maler
|
Det er sant.
|
|
|
#31 |
|
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke bakovervendte bilseter tar lite av benplassen i forsetet?For de som er interessert. I Touran kan forakringselene festes i baksetet, på samme måte som om stolen skulle monteres i fremsetet. Hiway passer ypperlig i midten. Zento står også veldig godt i touran. DuoLogic passer ypperlig på siden da støttebenet går klar av boksen i gulvet. Av babystoler så står graco logico S og Teutonia Tario perfekt i midten. Britax kan ikke stå bak fører pga plassen (lang fører), ei heller i midten med noen av sine baser.
|
|
|
|
#32 |
|
maler
|
Sv: Hvilke bakovervendte bilseter tar lite av benplassen i forsetet?Mer touraninfo:
|
|
|
#33 |
|
Sv: Hvilke bakovervendte bilseter tar lite av benplassen i forsetet?Vi har Ford S-max med skuminnlegg i oppbevaringslukene, så vi går heldigvis klar av støttebeinproblemet. Det er god plass mellom seteradene, pluss at vi kan regulere setene fram og tilbake for å få bedre plass der det måtte passe.
|
|
|
#34 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Hvilke bakovervendte bilseter tar lite av benplassen i forsetet?I Ford Focus går Britax Hi-way Secura II mellom forsetene, selv om det ene er langt bak. Det var redningen for oss om vi skulle slippe å sitte med haken på knærne.
|
|
|
#36 |
|
Sv: Hvilke bakovervendte bilseter tar lite av benplassen i forsetet?Jeg tror nok at Hi-way II står fint i Mondeo ja, vi hadde Britax Secura i Mondeoen vi hadde før vi kjøpte S-max'en. Det stod i midten hos oss, og store Mellomste brukte setet fram til han flyttet over i TWE, og var da tett oppunder 110 cm lang.
|
|
|
#37 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Hvilke bakovervendte bilseter tar lite av benplassen i forsetet?Det står fint, det har jeg sjekket. Det meste går i den, den er stor nok. Har ikke isofix, da, men det går greit uten.
|
![]() |
|
|