|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mann på lekeplass, overreagerer jeg?I dette tilfellet, så hadde jeg hentet barnet mitt om det plaget meg.
![]() |
![]() |
#42 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Mann på lekeplass, overreagerer jeg?Ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Aktiv
Medlem siden: Aug 2010
![]() |
![]() Sv: Mann på lekeplass, overreagerer jeg?
Skjønner hva du mener, og selvfølgelig burde man ikke gå å være redd uten grunn. Men når man får en ekkel magefølelse, så vil man jo sørge for barnet er trygt. Og det gjorde hun med å følge med og etterhvert hente jenta.
Jeg har reist mange plasser i USA, og noen plasser føler jeg meg ganske trygt og andre plasser jeg føler er utrygt. Når man er på Walmart og ser alle plakatene med folk som er savnet, og at dørene stenger automatisk i butikken med en gang et barn er meldt savnet i butikken. Tror jeg ikke er fordi de er mer redde enn oss, men at de faktisk har opplevd det ofte nok til at de gjør det de kan for å unngå det.
![]() |
#44 |
Glamorøs
|
I likhet med her så er de fleste barnekidnappinger et resultat av foreldre som krangler om foreldreretten. Jeg har bodd i USA, og det er faktisk ikke et farlig land, generelt. Men amerikanere er flasket opp på redsel, og har dannet seg et trusselbilde som ikke stemmer overens med virkeligheten. Jeg sitter på iPhone nå, men skal se om jeg kan finne noen statistikker til deg senere. I mellomtiden kan du ta en titt på http://freerangekids.wordpress.com/
![]() |
#45 |
etterpåklokest
|
Jeg har fulgt litt med på Freerangekids-bloggen en stund, og jeg får inntrykk av at hun (og følgerene) tar den litt langt andre veien igjen? Ikke at de er for "frittgående" i barneoppdragelsen, men at de maler og utbroderer den generelle redselen og overbeskyttelsen til "alle andre" litt i overkant? Mulig det bare er ønsketenkning av meg, men mye av det som beskrives er da veldig ekstremt, og jeg klarer ikke helt tro at det virkelig er representativt? (Med day care der ungene ikke får ut pga kidnappingsfare og lokale mødregeriljaer som nærmest tar affære om noen lar ungen sykle et kvartal alene.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Mann på lekeplass, overreagerer jeg?Eksemplene du nevner er absolutt representative. Jeg bodde i et søvnig lite nabolag og gikk ned til bensinstasjonen som lå tre hus unna, og damen som jobbet der ble helt sjokkert og sto på parkeringsplassen og så etter at jeg kom vel hjem etterpå. Men selvsagt er ikke alle amerikanere like gærne, de aller fleste er helt normale mennesker med sunt folkevett. Allikevel er det en redsel på samfunnsnivå som er ganske påtagende, i forhold til her.
![]() |
#47 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Mann på lekeplass, overreagerer jeg?I Norge hadde jeg ikke tenkt mer over det men her i UK, definitivt ja. Her har det jo blitt slik nå at mange lekeplasser er inngjerdet og man kommer ikke inn på lekeområdet uten barn. Parkene må ansette folk som jobber der så det har jo sin pris men veldig betryggende må jeg si.
![]() |
#48 |
etterpåklokest
|
En sånn tankegang må jo skape ganske uselvstendig ungdom? Jeg får av og til inntrykk av at amerikanere (nå generaliserer jeg voldsomt her, jeg vet) også er veldig oppfølgende og påpassende ovenfor barna som har flyttet hjemmefra for å gå på college også, i forhold til hva skandinaviske foreldre er i forhold til studerende barn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Passiv
|
![]() Sv: Mann på lekeplass, overreagerer jeg?Den redselen som beskrives er jo egentlig den samme Moore peker på i sine filmer når han ser på våpenpolitikk blant annet? |
![]() |
![]() |
#51 |
Passiv
|
Det var det den het ja. Jeg greide ikke for mitt bare liv å hverken huske filmtittel eller fornavn på fyren. |
![]() |
![]() |
#52 |
Glamorøs
|
![]() |
#53 |
Aktiv
![]() |
![]() Sv: Mann på lekeplass, overreagerer jeg?Tallulah, jeg skjønner hva du mener og jeg er enig at det er mange overbeskyttende mødre i USA.
![]() |
#57 |
Aktiv
![]() |
![]() Sv: Mann på lekeplass, overreagerer jeg?Ja det er jo helt avhengig hvor man er hen man er i USA. Men sånn generelt så føler jeg Norge er et tryggere land enn USA.
![]() |
#58 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Mann på lekeplass, overreagerer jeg?Jeg føler også det, men jeg er temmelig sikker på at det har mer med at også jeg blir påvirket av den kollektive redselen når jeg er der, enn at det faktisk er mer farlig.
![]() |
#59 |
maler
|
![]() Sv: Mann på lekeplass, overreagerer jeg?Det blir jo litt i samme kategori som at jeg føler det er mye tryggere her enn i Oslo. Jeg føler virkelig det, selv om det er her vi har de styggeste voldtekstsstatistikkene for tiden.
![]() |
#60 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Mann på lekeplass, overreagerer jeg?Til HI: nei, jeg syns ikke det er å overreagere å tenke "fysj, jeg liker ikke uttrykket i fjeset på han fyren der. Vi drar." Å gjøre noe mer enn det ville vært en overreaksjon, men å vurdere en fremtoning, et blikk og kroppsspråk og deretter velge å fjerne seg, det syns jeg er helt innafor "normal adferd".
![]() |
|
|