Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mann på lekeplass, overreagerer jeg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-11, 20:07   #41
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mann på lekeplass, overreagerer jeg?

I dette tilfellet, så hadde jeg hentet barnet mitt om det plaget meg.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 20:09   #42
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Ja.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 00:34   #43
mylady
Aktiv

mylady sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
mylady er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Det at vi faktisk hører om det i media er egentlig en veldig positiv ting. Det betyr at det er sjeldent, uvalig, rett og slett en nyhet når det skjer. Hadde det vært hverdagskost hadde det ikke fått spalteplass på samme måten. Norge er et veldig trygt land å bo i, og det bilde som til tider skapes i media av noe annet er uheldig. Ingen tjener på at folk går rundt og er redde uten grunn.

Skjønner hva du mener, og selvfølgelig burde man ikke gå å være redd uten grunn. Men når man får en ekkel magefølelse, så vil man jo sørge for barnet er trygt. Og det gjorde hun med å følge med og etterhvert hente jenta.

Det har jo blitt hverdagskost, når man leser om det stort sett hver dag. Jeg tror nok det har forandret seg i de siste tiår, men så klart er vi mere opplyste enn før.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

USA er heller ikke utrygt, de er bare reddere enn oss. Faktisk så går voldststistikkene nedover, men det føles som mer, siden det blir rapportert i større grad enn tidligere. I tillegg handler omtrent hver eneste tv-serie om bestialske mord og barnebortføringer.

Jeg har reist mange plasser i USA, og noen plasser føler jeg meg ganske trygt og andre plasser jeg føler er utrygt. Når man er på Walmart og ser alle plakatene med folk som er savnet, og at dørene stenger automatisk i butikken med en gang et barn er meldt savnet i butikken. Tror jeg ikke er fordi de er mer redde enn oss, men at de faktisk har opplevd det ofte nok til at de gjør det de kan for å unngå det.

Gammel 15-07-11, 12:16   #44
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mylady, her.

Jeg har reist mange plasser i USA, og noen plasser føler jeg meg ganske trygt og andre plasser jeg føler er utrygt. Når man er på Walmart og ser alle plakatene med folk som er savnet, og at dørene stenger automatisk i butikken med en gang et barn er meldt savnet i butikken. Tror jeg ikke er fordi de er mer redde enn oss, men at de faktisk har opplevd det ofte nok til at de gjør det de kan for å unngå det.

I likhet med her så er de fleste barnekidnappinger et resultat av foreldre som krangler om foreldreretten. Jeg har bodd i USA, og det er faktisk ikke et farlig land, generelt. Men amerikanere er flasket opp på redsel, og har dannet seg et trusselbilde som ikke stemmer overens med virkeligheten. Jeg sitter på iPhone nå, men skal se om jeg kan finne noen statistikker til deg senere. I mellomtiden kan du ta en titt på http://freerangekids.wordpress.com/

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 13:15   #45
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

I likhet med her så er de fleste barnekidnappinger et resultat av foreldre som krangler om foreldreretten. Jeg har bodd i USA, og det er faktisk ikke et farlig land, generelt. Men amerikanere er flasket opp på redsel, og har dannet seg et trusselbilde som ikke stemmer overens med virkeligheten. Jeg sitter på iPhone nå, men skal se om jeg kan finne noen statistikker til deg senere. I mellomtiden kan du ta en titt på http://freerangekids.wordpress.com/

Jeg har fulgt litt med på Freerangekids-bloggen en stund, og jeg får inntrykk av at hun (og følgerene) tar den litt langt andre veien igjen? Ikke at de er for "frittgående" i barneoppdragelsen, men at de maler og utbroderer den generelle redselen og overbeskyttelsen til "alle andre" litt i overkant? Mulig det bare er ønsketenkning av meg, men mye av det som beskrives er da veldig ekstremt, og jeg klarer ikke helt tro at det virkelig er representativt? (Med day care der ungene ikke får ut pga kidnappingsfare og lokale mødregeriljaer som nærmest tar affære om noen lar ungen sykle et kvartal alene.)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 13:33   #46
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eksemplene du nevner er absolutt representative. Jeg bodde i et søvnig lite nabolag og gikk ned til bensinstasjonen som lå tre hus unna, og damen som jobbet der ble helt sjokkert og sto på parkeringsplassen og så etter at jeg kom vel hjem etterpå. Men selvsagt er ikke alle amerikanere like gærne, de aller fleste er helt normale mennesker med sunt folkevett. Allikevel er det en redsel på samfunnsnivå som er ganske påtagende, i forhold til her.

Jeg syns også deb bloggen av og til tar litt av, på samme måte som amerikanske ammeforkjempere. Særlig sett med norske øyne, hvor man ikke blir møtt av hysterikere på begge sider.

Gammel 15-07-11, 13:54   #47
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

I Norge hadde jeg ikke tenkt mer over det men her i UK, definitivt ja. Her har det jo blitt slik nå at mange lekeplasser er inngjerdet og man kommer ikke inn på lekeområdet uten barn. Parkene må ansette folk som jobber der så det har jo sin pris men veldig betryggende må jeg si.
Takk og pris tror jeg aldri vi kommer til å få et slikt samfunn i Norge.

Gammel 15-07-11, 13:58   #48
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Eksemplene du nevner er absolutt representative. Jeg bodde i et søvnig lite nabolag og gikk ned til bensinstasjonen som lå tre hus unna, og damen som jobbet der ble helt sjokkert og sto på parkeringsplassen og så etter at jeg kom vel hjem etterpå. Men selvsagt er ikke alle amerikanere like gærne, de aller fleste er helt normale mennesker med sunt folkevett. Allikevel er det en redsel på samfunnsnivå som er ganske påtagende, i forhold til her.

Jeg syns også deb bloggen av og til tar litt av, på samme måte som amerikanske ammeforkjempere. Særlig sett med norske øyne, hvor man ikke blir møtt av hysterikere på begge sider.

En sånn tankegang må jo skape ganske uselvstendig ungdom? Jeg får av og til inntrykk av at amerikanere (nå generaliserer jeg voldsomt her, jeg vet) også er veldig oppfølgende og påpassende ovenfor barna som har flyttet hjemmefra for å gå på college også, i forhold til hva skandinaviske foreldre er i forhold til studerende barn?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 15:46   #49
Slettet bruker
Passiv

Standard

Den redselen som beskrives er jo egentlig den samme Moore peker på i sine filmer når han ser på våpenpolitikk blant annet?

Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 16:27   #50
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte på det samme som deg sf. Bowling for Columbine er ganske beskrivende ifht. det som diskuteres i denne tråden.

Gammel 15-07-11, 16:29   #51
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg tenkte på det samme som deg sf. Bowling for Columbine er ganske beskrivende ifht. det som diskuteres i denne tråden.

Det var det den het ja. Jeg greide ikke for mitt bare liv å hverken huske filmtittel eller fornavn på fyren.

Men ja - den viser veldig godt hvordan frykt alene setter farge på et samfunn på en temmelig skadebringende måte. Særlig snarturen han gjør seg over til Canada er betegnende.

Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 18:36   #52
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Den redselen som beskrives er jo egentlig den samme Moore peker på i sine filmer når han ser på våpenpolitikk blant annet?

Han viser f. eks til at i Canada er det like mye våpen pr innbygger, men ikke like mange mennesker som blir skutt. Han forenkler selvsagt veldig, og er mange andre tung som spiller inn også, trygdepolitikk f.eks, men amerikansk media spiller på frykt på en helt overdreven måte. Det begynner p komme i norsk tabloidmedia også, bare se på forsidene til Dagbladet i sommer. Det går nesten ikke en dag uten "trussel", "monster" eller liknende i overskriften.

Gammel 15-07-11, 23:04   #53
mylady
Aktiv

mylady sin avatar

mylady er litt kul
Standard

Tallulah, jeg skjønner hva du mener og jeg er enig at det er mange overbeskyttende mødre i USA.
Men de fleste av vennene mine fra USA er ganske så normale i oppdragelsen, så bloggen du referer til omfatter sikkert en del av befolkningen, men jeg tror hun drar det litt langt. ( jeg har bare lest deler av bloggen.)

Søsteren min bor i et fredelig nabolag i USA, og jeg så flere unger som var ute å lekte. I slike nabolag er det sikkert likeså trygt som i Norge. Men andre plasser i USA har jeg kommet til å fulgt med ungene hele tiden.

Men man kan ikke gå å være redd hele tiden for barna, men man tar forholdsregler etter hvor hen man er. Og jeg håper jeg klare å balansere det uten å bli for overbeskyttende eller for likegyldig, men foreløpig er ungene mine under 2 år og kommer seg ikke så langt i fra meg.

Gammel 15-07-11, 23:06   #54
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes flere områder i Norge jeg ville fulgt med ungene hele tiden også.

Gammel 15-07-11, 23:10   #55
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det finnes flere områder i Norge jeg ville fulgt med ungene hele tiden også.

Røa? :arbeiderklassebarn:

Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 23:13   #56
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Mylady, det er jo det jeg sier jo, de fleste steder i USA er trygge.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Røa? :arbeiderklassebarn:

Gammel 15-07-11, 23:23   #57
mylady
Aktiv

mylady sin avatar

mylady er litt kul
Standard

Ja det er jo helt avhengig hvor man er hen man er i USA. Men sånn generelt så føler jeg Norge er et tryggere land enn USA.

Gammel 15-07-11, 23:41   #58
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg føler også det, men jeg er temmelig sikker på at det har mer med at også jeg blir påvirket av den kollektive redselen når jeg er der, enn at det faktisk er mer farlig.

Gammel 15-07-11, 23:43   #59
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir jo litt i samme kategori som at jeg føler det er mye tryggere her enn i Oslo. Jeg føler virkelig det, selv om det er her vi har de styggeste voldtekstsstatistikkene for tiden.

Gammel 16-07-11, 00:20   #60
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til HI: nei, jeg syns ikke det er å overreagere å tenke "fysj, jeg liker ikke uttrykket i fjeset på han fyren der. Vi drar." Å gjøre noe mer enn det ville vært en overreaksjon, men å vurdere en fremtoning, et blikk og kroppsspråk og deretter velge å fjerne seg, det syns jeg er helt innafor "normal adferd".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:03.