Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-07-11, 15:54   #141
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?

Det som er litt rart med slike diskusjoner om barnehagebruk, henting og bringning er at det er et slags moralsk svøp over det. Det spiller ingen rolle om barna vil i barnehagen og de voksne er utslitte, man skal tvangskose seg sammen likevel fordi man vil være gode foreldre. Barnehagen er per definisjon et dårlig alternativ og lang ferie er per definisjon bra for alle.

At foreldre er forskjellige, unger er forskjellige og søskenflokker består av ulikt antall og ulike aldre kan til tider virke fullstendig irrelevant.

Gammel 16-07-11, 17:23   #142
Tuva Birgitte
Aktiv

Tuva Birgitte sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Sola - Rogaland
Tuva Birgitte er litt kul
Standard

Her har ungene fri hele juli og cirka 2 uker i august. Så rundt 6 uker pluss noen dager totalt. Jeg jobber i skolen og har mye fri om sommeren, så derfor har jeg mulighet til å ta ut ungene så mye.

Noen dager kan være slitsomme, spesielt hvis det har vært mye regn og vind i flere dager og vi ikke tar ut på noe særlig på dagen. Alt i alt synes jeg det går kjempefint og det er veldig koselig å ha litt familietid nå om sommeren. Vi reiser mye på besøk/har besøk av venner med barn, reiser på besøk til familie som har ferie eller besteforeldre og oldeforeldre, går på lekeland, er en del på stranden, går turer i skogen osv. Dagene går fort og det er kjekt å ha hele dagene med barna.

Tuva Birgitte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 17:34   #143
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er SFO stengt i juli, så Guttungen og jeg har fri hele denne måneden. Lillemann og gubben begynte ferie ei uke etter oss.

2. august er det SFO og jobb igjen.

Gammel 16-07-11, 17:42   #144
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det som er litt rart med slike diskusjoner om barnehagebruk, henting og bringning er at det er et slags moralsk svøp over det. Det spiller ingen rolle om barna vil i barnehagen og de voksne er utslitte, man skal tvangskose seg sammen likevel fordi man vil være gode foreldre. Barnehagen er per definisjon et dårlig alternativ og lang ferie er per definisjon bra for alle.

At foreldre er forskjellige, unger er forskjellige og søskenflokker består av ulikt antall og ulike aldre kan til tider virke fullstendig irrelevant.

Enig. Jeg syns det blir veldig tåpelig, jeg forholder meg til hva jeg og ungene er fornøyd med, og hva som gjør oss glade, ikke til at et visst antall uker ferie er saligheta.

Gammel 16-07-11, 20:53   #145
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pusser glorien!

Hjelper det om jeg nevner at mannen og jeg ikke har en eneste fridag mellom st.hans og 1 september? (som i at vi heller ikke har fri i helgene og sånt som andre gjerne har)

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 21:47   #146
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Hvor står det at man skal tvangskose seg sammen for å være gode foreldre?
For meg virker det som at i sånne diskusjoner, er det desom har barna mest hjemme og som sier de gjør det for det passer best er de som får mest tyn.
Det er ikke alle som blir slitne av å ha barna hjemme, noen liker det tilogmed og andre synes det er pes.

Man får velge det som passer best for seg og sine.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 22:21   #147
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ikke det er problematisk at noen liker å ha ungene hjemme hvert ledige sekund. Det irriterer meg bare litt at det skinner gjennom at de har null forståelse for at andre ikke føler det på samme måte.

Gammel 17-07-11, 00:32   #148
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil bare tilføye til diskusjonen at etter vår siste uke, med ettåringen og seksåringen hjemme, jeg føler at seksåringen har blitt neglisjert en del og at jeg selv har løpt som et pisket skinn, var jeg overbevist om at seksåringen var drittlei lillesøster. Men neida. Følgende samtale fant sted idag:

Jeg: "Synes du det er litt dumt at lillesøster må passes på så mye akkurat nå, og tar såpass mye oppmerksomhet?"
Storebror: "Neida. Det går bra"
(litt senere)
Storebror: "Du mamma? Hvis vi får en baby til, trenger vi ny bil"
Jeg: (gulp, akkurat nå virker en baby til virkelig helt uaktuelt) "Hm ja. Hadde du likt det hvis vi fikk en baby til?"
Storebror: "Jada. Den kommer vel uansett ikke før lillesøster er blitt 2 år. Så jeg kan leke med henne mens jeg venter" (på dette tidspunktet ble jeg klar over at jeg han nok så for seg en lillebror, men at lillesøster kunne duge som tidsfordriv mens han ventet på ham ).

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 00:53   #149
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Hehe... sønnen min ønsket seg også en liten baby til da vi bare hadde en baby. Nå angrer han seg.

Gammel 17-07-11, 00:57   #150
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg synes ikke det er problematisk at noen liker å ha ungene hjemme hvert ledige sekund. Det irriterer meg bare litt at det skinner gjennom at de har null forståelse for at andre ikke føler det på samme måte.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 02:12   #151
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

4 uker ferie på oss og ungene. Lenge nok og jeg tror jeg kunne tenkt meg 2 uker fri alene etterpå

Gammel 17-07-11, 10:44   #152
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Nemlig.

Jeg har permisjon, og har ikke engang vurdert å ha storebroren på to og et halvt hjemme mer enn de ukene pappaen har ferie. Jeg blir totalt utkjørt av å passe begge ungene i 8 timer tredjehver lørdag, så jeg blir temmelig forbausa av at folk ikke skjønner at jeg har eldstemann i barnehage mens jeg selv har permisjon. "Tenk på alle pengene dere ville spart!" Dog blir det en del mer ferie på ham i år enn ellers om årene, siden vi tar ut mer tid sammen, men mer enn 7 uker eller så blir det neppe.

Det er særdeles relevant hvor gamle de er. To stykker på to og et halvt er lettere (for meg) å passe enn mine som er fersk baby og to og et halvt. Om et par år vil nok status være ganske annerledes.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 12:01   #153
Philippa
Aktiv

Philippa sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Philippa er populærPhilippa er populærPhilippa er populær
Standard

Slitsomt å ta seg av sine egne barn?! Jeg forstår faktisk ikke at foreldre (lærere, kanskje) som har 9 uker ferie, velger å sende barna i barnehage mens de selv har ferie. Joda, argumentet for at barna kjeder seg for de har ingen å være med hjemme er kanskje brukbart - men hva er så galt med at barna kjeder seg litt avogtil, da?
Her er det faktisk helt greit å kjede seg litt - det gjør som regel sitt til at fantasien settes i sving, gitt...

Nå er ikke jeg noen drømmemamma som yter 110 % for å oppvarte barna hele tiden, så det er kanskje der det ligger.

Philippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 12:08   #154
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Philippa, her.

Slitsomt å ta seg av sine egne barn?! Jeg forstår faktisk ikke at foreldre (lærere, kanskje) som har 9 uker ferie, velger å sende barna i barnehage mens de selv har ferie. Joda, argumentet for at barna kjeder seg for de har ingen å være med hjemme er kanskje brukbart - men hva er så galt med at barna kjeder seg litt avogtil, da?
Her er det faktisk helt greit å kjede seg litt - det gjør som regel sitt til at fantasien settes i sving, gitt...

Nå er ikke jeg noen drømmemamma som yter 110 % for å oppvarte barna hele tiden, så det er kanskje der det ligger.

Det kan være mange årsaker til at foreldre har barna i barnehage selv om de har fri. Og selv om noen synes det går helt fint å være hjemme med barna sine i 8-.9 uker, så må man også huske på at alle barn er ikke like. Ei helle foreldrene. Og alder har ganske mye å si.

Jeg synes dette er helt og holdent opp til foreldrene.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 12:19   #155
kiki

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Med to toåringer som skal være i fanget konstant, som ikke lar meg gå en meter alene og som krangler konstant samtidig som 4-åringen står i bakgrunnen og blir sjalu og vil ham meg med å tegne, leke osv, så er det faktisk slitsomt å ta seg av sine egne barn. Konstant dårlig samvittighet fordi jeg ikke får tatt meg av den enkelte slik jeg vil. Fordi jeg ikke klarer dele meg. Når en vil ha hjelp til å disse/huske, en vil ha hjelp til å rusje og en vil ha hjelp til å vippe på likt, da er det ikke lett. Jeg regner med neste sommer blir lettere, når tvillingene er 3 år og ikke må voktes hvert sekund og kan klatre opp lekeapparater selv osv. Men i år er det jammen ikke lett.

Gammel 17-07-11, 12:35   #156
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Slitsomt å ta seg av sine egne barn?!

Ja fysj og fy, for noen undermennesker vi er, som synes det er slitsomt med våre egne barn.

Her er det mange smilyer som kunne passet inn, men da blir jeg vel en usaklig forumist, noe jeg kanskje allerede ble med dette svaret. Det du skriver blir bare for dumt.

Fint for deg at du ikke synes det er slitsomt å ta deg av dine egne barn. Fint for deg at de ikke krangler så mye med både deg og hverandre at du kan si noen setninger i løpet av en dag som ikke er kjefting. Ikke så veldig fint for deg at du ikke evner å sette deg inn i andres situasjon.

Gammel 17-07-11, 12:48   #157
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I år har begge mine fem uker ferie, fordi det passer sånn. Vi har tidligere hatt mellom fire og syv uker fri, avhengig av om vi har vært i permisjon eller har jobbet som vanlig. Her er mannen mye flinkere til å finne på ting alene med begge to, jeg foretrekker å ha en av gangen hvis jeg er alene med dem hele dager. Hos oss så handler det rett og slett mye om hva det er vi gjør med dem når vi er alene. Mannen er mye ute på tur, og har null problemer med å håndtere to stk i friluft, mens jeg syns det blir mer pes fordi Mini fortsatt må bæres en del.

Jeg tenker som flere at det er umulig å sette seg inn i hvorfor andre velger som de gjør. Noen barn trives med å puslete hjemme, med egne ting, andre barn trenger mye oppfølging og er sosiale dyr som også trenger andre barn rundt seg for å være fornøyde. Men jeh opplever også at det blir enklere og enklere jo eldre barna blir.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 12:55   #158
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Noe så tåpelig!
Jeg gidder iallefall ikke å nekte et barn som ønsker det en tur i barnehagen i ferien fordi et eller annet forumnek mener man ikke bør syns det er slitsomt å være med egne barn. Alle mennesker blir slitsomme av og til, og jeg ser ingen dyd i å tvinge frem samvær med noen som helst når man er lei hverandre og har et godt alternativ.

Gammel 17-07-11, 12:58   #159
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ingenting imot barn som kjeder seg. Men i en leilighet på 94 kvm i 4. etg er det til tider ufattelig hvor mye kjedsomhet kan gå utover andre som bor samme sted...

Sutring og masing non stop. Her oppvartes i liten grad barn i dag, med det resultat at Junior har sutret i flere timer, noe som igjen resulterer i sure foreldre, krangling, skriking og dermed vekking av Lille som sover blunden sin. Som atter gir sure foreldre og en Junior som blir sur fordi hun ødelegger. Så langt har jeg sett lite til fantasi som settes i sving, bortsett fra en hinderløype som medfører at stue og gang og kjøkken er ufremkommelig for alle (hvilket er greit, men småstrevsomt). Mannen forsøker å jobbe på hjemmekontoret i gangen, så han sitter midt i smørøyet og får ikke konsentrert seg det grann.

Ja, vi blir slitne.

Gammel 17-07-11, 13:01   #160
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, jeg synes det er en smule egoistisk å holde unger hjemme i ukesvis til tross for at de selv vil i barnehagen eller på SFO.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:24.