Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-11, 13:04   #161
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Vel, jeg synes det er en smule egoistisk å holde unger hjemme i ukesvis til tross for at de selv vil i barnehagen eller på SFO.

Egoistisik faktisk, da har jeg hørt det også. Blir litt forundret kjenner jeg.
Som sagt før , for oss er familietid viktig, å vi finner på masse ting, ja han kjeder seg også men det tar han ingen skade av.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 13:04   #162
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes heller ikke det er slitsomt å ha tre unger hjemme nå. De er ni, sju og to. Toåringen er av det blide og fornøyde slaget og de to store er selvstendige og hjelper meg hvis det trengs. Men jeg lover det var slitsomt å være hjemme med en på 1 og en på 2,5. For ikke å snakke om en på 1,5 og en på tre. Faktisk hjalp det ikke før toern var passert tre. Dette skyldes nok delvis at jeg var mindre vant og delvis at de var to med ulike behov. For spesielt krevende var de ikke noen av dem.

Men selv om jeg koser meg hjemme med alle tre, hender det at plutten må i barnehagen hvis jeg har jobbet om natten for eksempel. Det er best for totalsituasjonen i familien at jeg får sove ut. Dette kan også gjelde for de som er syke/ikke i form - det er faktisk viktig å sørge for de voksnes primærbehov ogeå. De to store gjør jo ikke noe utav seg sånn sett, de får velge om de er hjemme eller på SFO. Og de får lov til å velge SFO, ja. Jeg ser ikke noe poeng i å tvangssosialisere dem med familien hele dagen når de vil ut og treffe venner på dagtid. For det er i stor grad den funksjonen SFO har i ferier. Møteplass med voksentilsyn, og så krydres det med at det skjer endel morsomt, spesielt for de minste. Jeg kan for eksempel ikke tilby ungene basseng i hagen på varme dager. Det har de på SFO.

Gammel 17-07-11, 13:13   #163
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Egoistisik faktisk, da har jeg hørt det også. Blir litt forundret kjenner jeg.
Som sagt før , for oss er familietid viktig, å vi finner på masse ting, ja han kjeder seg også men det tar han ingen skade av.

Det var satt litt på spissen i forhold til tonen i Philippa sitt innlegg. Men altså, jeg synes det er litt merkelig at man skal "tvinge" unger som helt tydelig har lyst til å gå i barnehagen, til å være hjemme i 6 uker i strekk fordi de SKAL ha ferie så lenge, dermed basta. Mine hadde IKKE satt mer pris på å være hjemme så lenge om de fikk valget selv, overhodet ikke. Selv om vi hadde gjort mye kjekt. Hadde vi vært på reise i ukesvis hadde det jo vært noe annet, men selv da hadde de nok savnet SFO og barnehagen.

JEG synes ikke det er særlig slitsomt å ha de hjemme altså, jeg stortrives med familieferie, nyter det, dessuten har begge mine svært ofte fri. Jeg bare reagerer på uttalelsene om at man for all del ha ungene hjemme i hele skoleferier, uansett hva ungene selv måtte mene om saken.

Sist redigert av Dixie Diner : 17-07-11 kl 14:04.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 13:56   #164
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ingen problemer med å ha forståelse for at folk tar egne valg basert på egne erfaringer. Men jeg er en smule oppgitt over å hvert eneste bidige år er nødt til å sette ned foten ovenfor foreldre som nekter å forholde seg til barnehagens vedtekter som sier at barnet skal ha 4 uker ferie. Vi var inne på tanken å fjerne betalingsfri måned og dermed la foreldre velge helt selv (få betalingsfri for det de velger å ta ut av ferie), men jeg har argumentert sterkt i mot, fordi jeg vet at jeg dermed kommer til å ha en del barn som faktisk ikke vil få ferie da. Og barn trenger også ferie, utrolig nok!

Gammel 17-07-11, 14:04   #165
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Men jeg er en smule oppgitt over å hvert eneste bidige år er nødt til å sette ned foten ovenfor foreldre som nekter å forholde seg til barnehagens vedtekter som sier at barnet skal ha 4 uker ferie.

Jøss, det har jeg (heldigvis) aldri vært ute for, de fleste barna der jeg jobber har ganske mye fri, og ferieoppsett har aldri vært noe problem. Ja, sett bort fra at enkelte foreldre ALDRI klarer å levere ferielapper i tide slik at vi må mase og mase. Det er irriterende. Men det er forglemmelser, barna skal jo uansett ha fri. Hos oss er det også 4 uker, men kun 3 obligatoriske om sommeren og 1 uke når som helst ellers i året.

Gammel 17-07-11, 14:04   #166
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ingen problemer med å ha forståelse for at folk tar egne valg basert på egne erfaringer. Men jeg er en smule oppgitt over å hvert eneste bidige år er nødt til å sette ned foten ovenfor foreldre som nekter å forholde seg til barnehagens vedtekter som sier at barnet skal ha 4 uker ferie. Vi var inne på tanken å fjerne betalingsfri måned og dermed la foreldre velge helt selv (få betalingsfri for det de velger å ta ut av ferie), men jeg har argumentert sterkt i mot, fordi jeg vet at jeg dermed kommer til å ha en del barn som faktisk ikke vil få ferie da. Og barn trenger også ferie, utrolig nok!

Jeg trodde faktisk det var lovbestemt at ungene i barnehagen skulle ha ferie, jeg.

Og for all del, jeg er ikke motstander av å ha ferie sammen med familien. Men at ungene absolutt må ha fri bare fordi jeg har fri, den er jeg ikke med på.

Gammel 17-07-11, 14:06   #167
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

De har jeg vært borti også. Det finnes endel foreldre som ikke mener at barna trenger ferie siden de bare leker og har det gøy i barnehagen.
Her er det ikke 4 uker da men 3.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 14:07   #168
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jøss, det har jeg (heldigvis) aldri vært ute for, de fleste barna der jeg jobber har ganske mye fri, og ferieoppsett har aldri vært noe problem. Ja, sett bort fra at enkelte foreldre ALDRI klarer å levere ferielapper i tide slik at vi må mase og mase. Det er irriterende. Men det er forglemmelser, barna skal jo uansett ha fri. Hos oss er det også 4 uker, men kun 3 obligatoriske om sommeren og 1 uke når som helst ellers i året.

Vi har også 4 uker, og 3 om sommeren. 2 av disse skal være sammenhengende og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sittet og finregnet på om barn faktisk har hatt 4 uker. Og hvert år, hvert eneste år kommer det flere søknader om disp fra vedtektene fordi det blir så vanskelig og komplisert og blablabla. Jeg er nok farget av det i diskusjoner som dette, men jeg kjenner at jeg blir oppgitt. Foreldre som ringer 3.juledag og bønnfaller om at barna (gjerne søsken) må få komme i barnehagen alikevel selv om de har satt seg på ferie for ungene kjeder seg så grusomt. 3. juledag, rett etter at de har fått julegaver herfra til evigheten, tv'n er fullstappet med barneprogram og hele familien har fri....

Gammel 17-07-11, 14:09   #169
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

DET er jo en smule spesielt ja. Noe sånt hadde ikke skjedd her i huset, for å si det sånn. Jøss.

Gammel 17-07-11, 14:47   #170
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg syns det viktigste med denne diskusjonen er at vi finner en regel som skal gjelde for alle og alltid jeg. Enten så får disse ungene være hjemme 9 uker, eller så får de pinedø være i barnehagen. Det må være orden - såpass må man kunne be om.

Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 15:02   #171
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg er mest snurt over alle disse lærerne som har 9 uker ferie, for jeg har faktisk bare 7 og ei halv . Burde jeg klage til sjefen? Altså - siden alle TROR at jeg er hjemme i over to måneder så burde jeg kanskje være det? Samme med barna så klart .

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 15:13   #172
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg er mest snurt over alle disse lærerne som har 9 uker ferie, for jeg har faktisk bare 7 og ei halv . Burde jeg klage til sjefen? Altså - siden alle TROR at jeg er hjemme i over to måneder så burde jeg kanskje være det? Samme med barna så klart .

Og jeg som trodde at lærere bare hadde 5 uker ferie og resten var avspasering?

Gammel 17-07-11, 16:15   #173
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor velger dere å ha så lang ferie, Skremmern?

Gammel 17-07-11, 16:54   #174
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

2 grunner, egentlig. Fordi vi ønsker å gi de langfri, tid med oss, med hverandre, endeleløse dager med fri og i løpet av august/slutten av juli savner de barnehage/skole litt, og det tror jeg er litt deilig å kjenne på. Og fordi Smurfen trenger en del uker rutinefri. Det gjør det enklere for oss alle sammen, og vi unngår mange av konfliktene vi møter i det daglige ellers i året.

Storesøster har fri hele sommeren, og det er ikke noe problem, hun takler litt alenetid også, men ettersom en av oss er hjemme sommeren gjennom, har vi muligheten til å gi de langfri. Pluggen begynner ikke i barnehage før nå i august.

Gammel 17-07-11, 17:57   #175
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

DET er jo en smule spesielt ja. Noe sånt hadde ikke skjedd her i huset, for å si det sånn. Jøss.

Det er faktisk ikke så spesielt. Men det varierer fra år til år hvor mange slike foreldre det er.

Gammel 17-07-11, 18:41   #176
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest tråden.

Barnehagejenta her er bare 20 måneder og hun har 5 uker ferie fra barnehagen. Jeg må si jeg priser meg lykkelig over muligheten til å gi henne så lang ferie. Hun har vært så utslitt på slutten av barnehagedagene i det siste at samvittigheten har gnagd og gnagd. Foreløpig stortrives hun med fri.

Eldste har etter eget ønske sluttet på SFO for lengst. Hun blir 9 i høst og har i år 9 uker ferie. Hun elsker å ha ferie og nedtellingen er foreløpig på regla "ånei-er-det-bare-fem-uker-igjen". Hun har vært hos sin mormor og litt hjemme alene når vi ikke har hatt ferie.

I år har mannen min og jeg delt oss en uke hver i ferien for at ungene skal få følelsen av en lang, god sommerferie. Mine unger både trenger det og setter pris på det.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 21:03   #177
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Her har jenta på 4 vært hjemme fra barnehagen siden 22.juni og begynner igjen noen dager før jeg begynner å jobbe (tror det er 10.august, men jeg drar på jobb noen dager før det). Jeg er lærer, men mannen min har også hatt ferie siden 22. og skal ha det ut neste uke også. Grunn? Tja, egentlig bare at det er deilig med ferie for store og små, men vi koser oss da sannelig ikke 100 % av tida.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 21:59   #178
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Vi er av dem som planlegger litt for å gi barna ekstra lang ferie. Det betyr at vi deler opp ferien vår litt, men ikke alt, det er viktig å ha noe felles fri hele familien også. Bakgrunnen for vårt valg er at vi husker godt selv de deilige lange sommerferiene vi hadde som barn, og unner våre barn den samme opplevelsen. Også har vi etterhvert sett at de koser seg med det, får roet skikkelig ned og koser seg med late morgener, og mange fridager uten planer og opplegg. I begynnelsen av ferien er de litt rastløse, men når det har gått litt tid er det som de har satt ned tempoet og giret ned.

Nå har jeg ikke barn som er 1-2 år imellom, og det kan godt være at jeg hadde syns det var slitsomt om jeg hadde hatt det. Men fordi jeg kjenner min begrensning i så måte valgte vi å få barn med endel års mellomrom, og det har vært riktig for oss.

Gammel 18-07-11, 00:13   #179
Philippa
Aktiv

Philippa sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Philippa er populærPhilippa er populærPhilippa er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Noe så tåpelig!
Jeg gidder iallefall ikke å nekte et barn som ønsker det en tur i barnehagen i ferien fordi et eller annet forumnek mener man ikke bør syns det er slitsomt å være med egne barn. Alle mennesker blir slitsomme av og til, og jeg ser ingen dyd i å tvinge frem samvær med noen som helst når man er lei hverandre og har et godt alternativ.

Da er dette Forumneket veldig glad for at hun ikke syns min familie er slitsom og lei. Dette Forumneket har nemlig en smule dårlig samvittighet over å levere barnet sitt til Andre hver dag, for at Andre skal oppdra det. Derfor setter Forumneket veldig pris på de dagene hun kan få kose seg med sine barn. Forumnekets barn trives veldig godt i bhg, men Neket er faktisk så gammeldags at hun tror de aller fleste barn har det aller best hjemme.

Philippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 00:22   #180
Philippa
Aktiv

Philippa sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Philippa er populærPhilippa er populærPhilippa er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Ja fysj og fy, for noen undermennesker vi er, som synes det er slitsomt med våre egne barn.

Her er det mange smilyer som kunne passet inn, men da blir jeg vel en usaklig forumist, noe jeg kanskje allerede ble med dette svaret. Det du skriver blir bare for dumt.

Fint for deg at du ikke synes det er slitsomt å ta deg av dine egne barn. Fint for deg at de ikke krangler så mye med både deg og hverandre at du kan si noen setninger i løpet av en dag som ikke er kjefting. Ikke så veldig fint for deg at du ikke evner å sette deg inn i andres situasjon.

Jeg prøver så godt jeg kan å sette meg inn i andres situasjon, men jeg har ikke kommet dit at jeg skjønner hvordan noen synes det er best for barna å sende dem i barnehagen dersom man har ferie selv.

Og du: kanskje det blir mindre kjefting dersom du kjefter litt mindre.

Philippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.