|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Drømmer
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?
|
|
|
|
|
|
#162 |
|
maler
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Jeg synes heller ikke det er slitsomt å ha tre unger hjemme nå. De er ni, sju og to. Toåringen er av det blide og fornøyde slaget og de to store er selvstendige og hjelper meg hvis det trengs. Men jeg lover det var slitsomt å være hjemme med en på 1 og en på 2,5. For ikke å snakke om en på 1,5 og en på tre. Faktisk hjalp det ikke før toern var passert tre. Dette skyldes nok delvis at jeg var mindre vant og delvis at de var to med ulike behov. For spesielt krevende var de ikke noen av dem.
|
|
|
#163 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var satt litt på spissen i forhold til tonen i Philippa sitt innlegg. Men altså, jeg synes det er litt merkelig at man skal "tvinge" unger som helt tydelig har lyst til å gå i barnehagen, til å være hjemme i 6 uker i strekk fordi de SKAL ha ferie så lenge, dermed basta. Mine hadde IKKE satt mer pris på å være hjemme så lenge om de fikk valget selv, overhodet ikke. Selv om vi hadde gjort mye kjekt. Hadde vi vært på reise i ukesvis hadde det jo vært noe annet, men selv da hadde de nok savnet SFO og barnehagen.
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 17-07-11 kl 14:04. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Jeg har ingen problemer med å ha forståelse for at folk tar egne valg basert på egne erfaringer. Men jeg er en smule oppgitt over å hvert eneste bidige år er nødt til å sette ned foten ovenfor foreldre som nekter å forholde seg til barnehagens vedtekter som sier at barnet skal ha 4 uker ferie. Vi var inne på tanken å fjerne betalingsfri måned og dermed la foreldre velge helt selv (få betalingsfri for det de velger å ta ut av ferie), men jeg har argumentert sterkt i mot, fordi jeg vet at jeg dermed kommer til å ha en del barn som faktisk ikke vil få ferie da. Og barn trenger også ferie, utrolig nok!
|
|
|
#165 |
|
Nymotens gammeldags
Jøss, det har jeg (heldigvis) aldri vært ute for, de fleste barna der jeg jobber har ganske mye fri, og ferieoppsett har aldri vært noe problem. Ja, sett bort fra at enkelte foreldre ALDRI klarer å levere ferielapper i tide slik at vi må mase og mase. Det er irriterende. Men det er forglemmelser, barna skal jo uansett ha fri. Hos oss er det også 4 uker, men kun 3 obligatoriske om sommeren og 1 uke når som helst ellers i året.
|
|
|
#166 |
|
Ute av drift
Jeg trodde faktisk det var lovbestemt at ungene i barnehagen skulle ha ferie, jeg.
|
|
|
#167 |
|
Drømmer
|
De har jeg vært borti også. Det finnes endel foreldre som ikke mener at barna trenger ferie siden de bare leker og har det gøy i barnehagen. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Snikende Ullteppe
Vi har også 4 uker, og 3 om sommeren. 2 av disse skal være sammenhengende og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sittet og finregnet på om barn faktisk har hatt 4 uker. Og hvert år, hvert eneste år kommer det flere søknader om disp fra vedtektene fordi det blir så vanskelig og komplisert og blablabla. Jeg er nok farget av det i diskusjoner som dette, men jeg kjenner at jeg blir oppgitt. Foreldre som ringer 3.juledag og bønnfaller om at barna (gjerne søsken) må få komme i barnehagen alikevel selv om de har satt seg på ferie for ungene kjeder seg så grusomt. 3. juledag, rett etter at de har fått julegaver herfra til evigheten, tv'n er fullstappet med barneprogram og hele familien har fri....
|
|
|
#169 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?DET er jo en smule spesielt ja. Noe sånt hadde ikke skjedd her i huset, for å si det sånn. Jøss.
|
|
|
#170 |
|
Passiv
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Jeg syns det viktigste med denne diskusjonen er at vi finner en regel som skal gjelde for alle og alltid jeg. Enten så får disse ungene være hjemme 9 uker, eller så får de pinedø være i barnehagen. Det må være orden - såpass må man kunne be om. |
|
|
|
#171 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Jeg er mest snurt over alle disse lærerne som har 9 uker ferie, for jeg har faktisk bare 7 og ei halv |
|
|
|
|
|
#172 |
|
Snikende Ullteppe
Og jeg som trodde at lærere bare hadde 5 uker ferie og resten var avspasering?
|
|
|
#173 |
|
Ute av drift
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Hvorfor velger dere å ha så lang ferie, Skremmern?
|
|
|
#174 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?2 grunner, egentlig. Fordi vi ønsker å gi de langfri, tid med oss, med hverandre, endeleløse dager med fri og i løpet av august/slutten av juli savner de barnehage/skole litt, og det tror jeg er litt deilig å kjenne på. Og fordi Smurfen trenger en del uker rutinefri. Det gjør det enklere for oss alle sammen, og vi unngår mange av konfliktene vi møter i det daglige ellers i året.
|
|
|
#175 |
|
Tittel og tittel....
|
Det er faktisk ikke så spesielt. Men det varierer fra år til år hvor mange slike foreldre det er.
|
|
|
|
#176 |
|
Borte
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Jeg har ikke lest tråden.
|
|
|
#177 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Her har jenta på 4 vært hjemme fra barnehagen siden 22.juni og begynner igjen noen dager før jeg begynner å jobbe (tror det er 10.august, men jeg drar på jobb noen dager før det). Jeg er lærer, men mannen min har også hatt ferie siden 22. og skal ha det ut neste uke også. Grunn? Tja, egentlig bare at det er deilig med ferie for store og små, men vi koser oss da sannelig ikke 100 % av tida.
|
|
|
#178 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Vi er av dem som planlegger litt for å gi barna ekstra lang ferie. Det betyr at vi deler opp ferien vår litt, men ikke alt, det er viktig å ha noe felles fri hele familien også. Bakgrunnen for vårt valg er at vi husker godt selv de deilige lange sommerferiene vi hadde som barn, og unner våre barn den samme opplevelsen. Også har vi etterhvert sett at de koser seg med det, får roet skikkelig ned og koser seg med late morgener, og mange fridager uten planer og opplegg. I begynnelsen av ferien er de litt rastløse, men når det har gått litt tid er det som de har satt ned tempoet og giret ned.
|
|
|
#179 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jul 2010
![]() ![]() ![]() |
Da er dette Forumneket veldig glad for at hun ikke syns min familie er slitsom og lei. Dette Forumneket har nemlig en smule dårlig samvittighet over å levere barnet sitt til Andre hver dag, for at Andre skal oppdra det. Derfor setter Forumneket veldig pris på de dagene hun kan få kose seg med sine barn. Forumnekets barn trives veldig godt i bhg, men Neket er faktisk så gammeldags at hun tror de aller fleste barn har det aller best hjemme. |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jul 2010
![]() ![]() ![]() |
Jeg prøver så godt jeg kan å sette meg inn i andres situasjon, men jeg har ikke kommet dit at jeg skjønner hvordan noen synes det er best for barna å sende dem i barnehagen dersom man har ferie selv. |
|
|
|
![]() |
|
|