|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fødselstabbe på Ahus
Og derfor er det så fortvilende når det er det fokuset blir på. Jeg, som vanlig dødelig vet ikke det.
|
|
|
|
#22 |
|
Hvor: oppi der :peker:
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Fødselstabbe på ahus.
Ja, jeg ble fulgt veldig tett opp, så jeg var aldri redd, og det sto barnelege standby når han kom ut, så det var ikke noe problem. Han ble ikke fulgt opp med tempmålinger da, iallefall ikke såvidt jeg vet.
|
|
|
|
#24 |
|
Søt og rar
|
Sv: Fødselstabbe på AhusJeg fødte 14 dager over termin og hadde misfarget fostervann, noe som ble oppdaget langt ut i fødselsforløpet, da vannet ikke ble tatt før jeg hadde 9 cm åpning.
|
|
|
#25 |
|
Passiv
|
Sv: Fødselstabbe på AhusJeg syns ikke man skal konkludere i vilden sky med "tipper helsepersonellet har noe annet å si" heller jeg. Det kan godt være det har skjedd en feil her. Det kan også godt hende at utfallet ville blitt det samme uansett hva sykehuset hadde gjort. |
|
|
|
#26 |
|
Nei, jeg kan ikke svare for alle landets sykehus, men det er nå ihvertfall prosedyre hos oss. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg husker i alle fall at Størsta ble fulgt opp med temp.målinger, for hun hadde en chart liggende i fotenden av "baljen" sin med diverse kryss på.
|
|
|
#28 |
|
superbruker
|
Mintepropellen ble i hvert fall fulgt opp med både temp målinger og blodprøver, crp og blodsukker (pga lav fødselsvekt). Det eneste som ble var en betennelse der hvor scalpen var satt. Hun fikk en diger kul som måtte tømmes med resulatet av hun nå har et cm langt arr i hodebunnen.
|
|
|
#29 |
|
Sv: Fødselstabbe på AhusJeg er forsåvidt helt enige med Smilefjes, men i tilegg så synes jeg ikke denne fasen undersøkelsen nå sannsynligvis er i, har noe i tabloidavisene å gjøre.
|
|
|
|
#30 |
|
Tittel og tittel....
|
Nei, det skjønner jeg jo. Og som sagt jeg følte meg vedig godt ivaretatt på sykehuset, så redd var jeg aldri. Og det kan jo hende de målte de gangen de målte blodsukkeret hans, men de sa iallfall ikke det til meg.
|
|
|
|
#31 |
|
Søt og rar
|
Jeg (og mannen) var fast bestemt på å trumfe gjennom igangsetting på min første overtidsvurdering 12 dager over termin med Brun. Det klarte vi, men jeg tror neppe vi hadde klart å komme til for overtidsvurdering på et tidligere tidspunkt den gang.
|
|
|
#32 |
|
Joda, sant det. Helsepersonell som var tilstede har kanskje ikke nødvendigvis en helt annen historie å fortelle heller. Men de har den medisinske kompetansen, og jeg tror nok at et foreldrepar i sjokk og sorg kanskje ikke makter å ta innover seg alle de medisisk-tekniske detaljene underveis som sier noe om behandlingsforløpet. Men som du sier - kanskje ville det gått sånn uansett hva man hadde gjort. Kanskje vil obduksjonen gi svar, kanskje ikke. Helt greit at media opptrer som vaktbikkje og setter dagsorden i sånne saker, men de fleste vet jo at media sluker sånne saker med hud og hår fordi man vet det selger, og da er det praktisk at overskriftene er mest mulig dramatiske. Da er ikke det å få frem et nyansert bilde nødvendigvis noe mål. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Pauset
|
Nettop. Vi kan ikke si at "det er helt sikkert flere sider av saken". Vi har faktisk ingen anelse om det. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Pauset
|
Problemet er jo at sykehuset ikke kommer med noen forklaring som henger på greip og dermed har man jo ikke noe som helst å forholde seg til annet enn en haug med spørsmål. Det er dette man vil unngå, derfor er det mye fokus i media. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
lider av tastleksi
|
Det er dette jeg også sitter igjen og håper på.
|
|
|
#36 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
På bakgrunn av første fødsel så greide jeg å grine meg, med litt hjelp av tante som er oversykepleier på lokalsykehuset, til at de tok meg inn til igangsetting 9 dager over termin. Da var nervene mine frynsete, og det gjorde det ikke noe bedre at jeg på nytt måtte ta akutt KS, der Mellomste måtte overvåkes via elektrode på hodet siden han responderte dårlig på riene.
|
|
|
#37 |
|
Vi har fritt sykehusvalg her i landet, og flere sykehus har en annen (og kanskje noe mindre "streng") overtidspraksis enn hva Ahus har. (Jeg skrev hovedoppgave om emnet som jm-student og vet litt om akkurat dette.) Det skader jo ikke å forhøre seg litt i forkant før man bestemmer seg for hvor man vil føde? |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Jeg er enig i at det er på sin plass med et uavhengig organ som kan kobles inn og være med på å vurdere praksisen når uheldige ting skjer i helsevesenet, så absolutt. Men i akkurat denne saken så vet vi faktisk ikke hva som er blitt informert, det vi vet er hva denne mora sier hun har fått av informasjon, og i kommunikasjon kan det være stor forskjell på hva som sies og hva som oppfattes av mottakeren, særlig når man står i en stor krise som pårørende. Og her er jo heller ikke obduksjonsrapport etc. klart, så jeg syns kanskje det var litt tidlig i prosessen å gå til media. Jeg håper uansett at de vil få en eller annen forklaring på hvorfor det gikk som det gikk, og at dette vil gi konsekvenser for praksisen videre om det skulle være sånn at feilvurderinger er gjort. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Pauset
|
Et av problemene er jo også at nå sier Ahus at de har etterforsket saken ferdig internt. En skulle jo tro at obduksjonsrapporten var ferdig da? Nå er det politietterforskningen som det står på. |
|
|
|
![]() |
|
|