|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Pauset
|
Sv: Fødselstabbe på AhusHer er også informasjon som tilsier at helsetilsynet faktisk konkluderer med at sykehuset har gjort feil. Men konsekvensene er få, og det er ingen som må til ansvar for det som har skjedd. Hvordan kan man da vite at noen har lært? |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fødselstabbe på Ahus
Men her har media nærmest konkludert før en konklusjon har kommet på bordet. Det er ikke sikkert det har vært en sykehustabbe. I de aller fleste mediesaker, så er vel konlusjonen at det ikke var en sykehustabbe. Men inntrykket hos den gemene hop er noe annet, fordi man kun leser om saken i media i den innledende fasen. Den innledende fasen består også ofte av intervjuer med personer i stor sorg eller sterk fortvilelse, og slike folk kan ofte ha et sterkt behov om å bli hørt. Av noen. Og da kan media føles som en fin ting.
|
|
|
#43 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Jeg vet jo lite om Ahus sine rutiner rundt dette, men uttalte meg litt feil ser jeg - i bloggen står det riktignok at obduksjonrapporten foreligger men at foreldrene må vente enda en stund på "endelig svar". Av hvilken grunn er det jo vanskelig å si for utenforstående. Hva politiet kan bidra med vet jeg også lite om, men det er jo mulig de trekker inn relevante instanser med kompetanse på området? :gjetter, egentlig: |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Jepp. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Hva mener du må være konsekvensen av f.eks. legetabber?
|
|
|
#46 |
|
Kamerat Pære
Det er jeg enig med deg i. Legetabbe eller sykehustabbe er, som noen nevne tidligere, veldig dårlige ord.
|
|
|
#47 |
|
Passiv
|
Sv: Fødselstabbe på AhusJeg mener konsekvensen av en legetabbe bør være ulik, ut fra hva som har skjedd. Og det er den vel også. Er det sykehusets rutiner eller nivå som er for dårlig så er det naturlig med en annen konsekvens av dette enn om legen er dritings. Uansett mener jeg at når det skjer noe fullstendig uforutsett ved sykehusene så er en granskning en selvfølge, og det er en enda større selvfølge at de pårørende får fullt innsyn i en slik granskning. De bør ha en soleklar rett til å sette seg inn i alle fakta etter eget ønske. |
|
|
|
#48 |
|
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Sv: Fødselstabbe på AhusJeg synes det er vanskelig å si/mene noe om denne saken, annet enn at det var tragisk at det skjedde. På den annen side kan jeg ikke kan fatte og begripe at man på død og liv "må" la gravide gå så lenge over terminen, hvis forskning viser at dette kan være en risiko...
|
|
|
|
#49 |
|
Passiv
|
Sv: Fødselstabbe på AhusAngående overtid så varierer det jo noe. Jeg har time til igangsetting på termindatoen. (Så får vi se om de lever opp til avtalen da. :engstelig: ) |
|
|
|
#50 |
|
maler
|
Sv: Fødselstabbe på AhusAsfyksier på store, fine terminbarn er jo det verste som finnes nesten. Alles skrekk. Man venter på en frisk, fin baby og så kommer det ut en som er livløs, mer eller mindre uventet. Det skjer heldigvis ikke så ofte. Alle som driver med fødselshjelp vet at det der er ikke enkelt. Når man går tilbake, hender det at man i etterpåklokskapens lys kanskje kunne ha skjønt noe underveis. Men det finnes dessverre ingen registreringer som er 100%. Med de overvåkningsmulighetene vi har idag, vil vi fortsatt ha enkelte uventet dårlige barn.
|
|
|
#51 |
|
Passiv
|
Sv: Fødselstabbe på AhusVeldig bra, Katta! |
|
|
|
#52 |
|
Rockesøster
|
Sv: Fødselstabbe på AhusUtrolig flott redergjort, Katta. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Søt og rar
|
Det er kanskje tidenes understatement.
|
|
|
#54 |
|
prøver å være tål***ig
|
Sv: Fødselstabbe på AhusKatta beskrev det veldig bra.
|
|
|
#55 |
|
Passiv
|
Sv: Fødselstabbe på AhusMen er det noen saklig grunn for at pårørende ikke får tilgang på all informasjon? |
|
|
|
#56 |
|
|
Sv: Fødselstabbe på AhusVeldig bra innlegg, Katta. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Rockesøster
|
Nå tar jeg forbehold om at jeg ikke har lest saken helt og fullt, men slike granskninger ufattelig omstendige prosesser med et utall av mennesker involvert. Når det foreligger en endelig konklusjon får pårørende vite, men ikke før, ettersom halvferdige rapporter er en kilde til flere spørsmål enn svar. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Søt og rar
|
Sv: Fødselstabbe på AhusJeg tror mangelfull informasjon og svikt i omsorg og ivaretaking etter alvorlige utfall ofte er det som fører saker til media, kanskje snarere enn hvilke feil som evt. har blitt gjort underveis.
|
|
|
#59 |
|
Kamerat Pære
Man får vel tilgang på all informasjon som er relevant?
|
|
|
#60 |
|
Passiv
|
Det tror jeg også. Det er mange ting fra den gangen jeg fikk enern som jeg faktisk ikke har skjønt før jeg kom på fp mange år seinere. Det er synd, for den eneste komplikasjonen da jeg skulle ha toern var igrunnen panikkangst så det holdt - fordi jeg ikke ante hva som skjedde rundt meg. For noen av oss så er jo kunnskap ekstremt beroligende. En bedre måte å takle den biten på hadde kanskje kunnet avhjelpe mye for flere. |
|
![]() |
|
|