|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?
Jeg er enig.
|
|
|
|
#22 |
|
ctrl+z
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Det er selvfølgelig greit å være uenig, jeg forsøkte bare å gjøre rede for min mening med innlegget, altså prinsippet om å la barna ta selvstendige valg. (i dette tilfellet politiske). Hvordan det blir oppfattet er etter min mening litt på siden av diskusjonen når jeg flere ganger har forsøkt å forklare bakgrunnen.
|
|
|
#23 |
|
Tøff
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Jeg er så usigelig trist. Det smerter sånn å tenke at det finnes mennesker med sånn ondskap i seg, og det smerter sånn at vi bare er nødt til å plukke opp og fortsette med hverdagen vår. Det er så mange som sitter i dag og vet at deres er hverdag er forandret for all fremtid, og jeg føler at min hverdag óg burde forandre seg kraftig i ren solidaritet. Men jeg har en liten Bølle som ikke forstår noe av det som skjer nå, hun drar meg etter skjørtekanten inn i hverdagen og har fått meg til å le høyt flere ganger i går og i dag. Det skal jeg ikke ha dårlig samvittighet for, jeg skal være glad for at det er sånn at ikke verden har mistet all sin farge. Jeg er glad for at mennesker som denne syke mannen ikke er gitt all makt til å tømme verden for glede og latter, han kan bare dempe den litt for en liten stund. La ham være en parentes. Ikke noe mer. Jeg vil gi tankene mine og energien min til dem som sitter igjen i turbulensen, og til dem jeg er glad i.
|
|
|
#24 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?
Jeg tenker litt i de samme banene. Jeg tror ikke jeg kommer til å engasjere meg partipolitisk med det første, men jeg skal bli generelt flinkere til å si fra. Jeg har begynt litt i det små, allerede, fredag kveld; ved å kommentere noen heller mørkebrune ytringer på ei "venninnes" Facebook-vegg, før vi visste noe om hvem som sto bak det som har skjedd. Hun og jeg er nok ikke "venninner" lenger - men jeg sletter henne ikke. Hun har gitt meg beskjed om å pelle meg vekk fra veggen hennes og at budskapene hennes ikke er myntet på meg. Jeg har gitt beskjed om at jeg akter å svare på møkka hennes om jeg finner det for godt, og liker hun ikke det, får hun slette meg av sin venneliste. Det vil hun ikke, for "hun sletter ikke venner bare fordi de er uenige". Neivel, da får hun tåle å bli motsagt. Det virker dessuten som om det er lettere for andre å si fra også, bare noen tør å være først. Hun fikk litt uventet motbør, for å si det sånn. Jeg skal være først når jeg kan.
|
|
|
|
#25 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Jeg har ikke blitt mer redd, men mer forbanna. Forbanna på gale mennesker med sinnsyke meninger, forbanna på at så mye intelligens kan brukes på en slik grusom og vond måte. Forbanna på alle dem søm bruker et glødende engasjement på å bryte ned frihet, demokrati, medmennselighet og trygghet. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Passiv
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Jeg er ikke i noe parti. Men jeg har bestemt meg for å snakke likevel. På facebook, i selskap, i lokalavisa (:check: ), i alle sammenhenger der jeg kommer over ekstreme holdninger så skal ingen få ta til inntekt at jeg leste det og sa ikke imot - jeg skal si imot. |
|
|
|
#27 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?-Akkurat nå skal jeg kjøre og kjøpe en rød rose, og legge ved statuen til Olav Oksvik.
|
|
|
#28 |
|
Søt og rar
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Av alle voldsomme og ufattelige hendelser i verden, har jeg aldri følt så sterk sorg og fortvilelse, aldri grått så mye, som i dette.
|
|
|
#29 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Jeg blir heller ikke redd av dette (nekter å bli redd er kanskje riktigere), og selv om den generelle og alltid tilstedeværende angsten for hva mine barn kan bli utsatt for "der ute" selvfølgelig ikke har blitt mindre etter dette, håper jeg at mine barn vil engasjere seg mot alle former for intoleranse, urettferdighet og ondskap - gjerne på Utøya eller lignende steder hvis de ønsker det.
|
|
|
#30 |
|
Epikur
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Jeg skjønner hva du mener, Appelsin, og jeg lurer på om det var sånn en del som opplevde krigen kjente det. Og så har følelsen forvitret i bortskjemthet, matleihet og overflod i "verdens rikeste land", der alle bare skal ha, skal ha og bare snakker om hva de har krav på, ikke hva de kan gjøre for andre.
|
|
|
#31 |
|
Epikur
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Tung tids tale
|
|
|
#32 |
|
Passiv
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Hv, jeg signerer deg. Vi må passe på landet vårt og ikke ta det som en selvfølge sånn at de som vokser opp nå kan se som en selvfølge de også at det er et fritt og åpent land når det er deres tur til å forvalte det. |
|
|
|
#33 |
|
Nærmer seg
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Jeg kommer til å stå på stand i valgkampen og så står jeg alt på liste. Det er to år siden jeg meldte meg inn i et parti, og nå er jeg glad for det valget.
|
|
|
#34 |
|
saftig
|
Du beskriver så godt hva jeg føler og tenker, HV. Vi har alltid vært bevisste på å snakke med barna om samfunnsspørsmål og viktige prinsipper, dette kommer vil til å fortsette med.
|
|
|
#35 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Gode poenger, Harriet. Jeg får visst ikke prikket deg, så da sier jeg det her, selv om jeg ikke har stort annet å komme med akkurat nå.
|
|
|
|
#36 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Akkurat dette er jeg så utrolig enig i. Jeg har valgt å bruke det norske flagget på FB-profilen min og har fått noen kommentarer om at det viser at jeg står på feil side. Jeg blir så sint at jeg nesten ikke får puste. Det er MITT flagg! Ikke pokker om en eller annen gal ekstremist skal ta det fra meg og bruke det som sitt symbol. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Søt og rar
|
Se der ja, du skjønte det jo.
|
|
|
#38 |
|
One of These Days
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Harriet Vane, jeg er helt enig i det du sier. La oss ta tilbake fedrelandskjærligheten! De gamle diktene er veldig aktuelle og sier så mye som passer så godt med alt som skjer nå! |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Off the map.
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Jeg vil også være med å eie flagget. Ikke faen om noen brunsvidde jævler skal få stjele det i fra oss.
|
|
|
#40 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?Ja til å hegne mer aktivt om viktige verdier! Mer verdidebatt i klasserommene mine blant annet.
|
|
![]() |
|
|