|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sikring av barn i bussJeg syns det virker skumlere å ha babyen i sjal eller meis på bussen, da har den jo virkelig ikke sjans om man skulle miste balansen.
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Sikring av barn i bussJeg skjønner ikke helt hvordan dere får til mot kjøreretning jeg. Da jeg bodde i Oslo så var det jo sjelden at det var bare en vogn om bord. Stod jo oftest så tett som mulig og på tvers. Er heldigvis veldig sjelden det er alvorlige ulykker da. Tenker bare på hvor mange de faktisk frakter hver dag. Bare 37-bussen alene går jo maaange ganger i timen. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Sikring av barn i bussMot kjøreretning er slett ikke alltid mulig i bussene vi pleier å ta heller, det står ofte tre i bredden. Da står de heldigvis ganske tett da, så det bekymrer jeg meg ikke for så lenge jeg/vi står ved vognen.
|
|
|
|
#24 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jul 2011
![]() |
Sv: Sikring av barn i bussHei! Ser at denne tråden er avsluttet for lenge siden, men vil skrive til de som kommer innom og leser tråden. Vil ikke skuffe noen her, men synes det er viktig å vite hva virkeligheten er. Det fungerer fint å holde veldig godt fast i vognen pga humpete og svingete kjøring, men det har dessvære ingen værdens efekt i en kolisjon. Selv i lave hastigheter. Ved 25 km/t ganges vekten med 10, i 50 km/t med 40 og ved 100 km/t med 160. Hvis la oss si at barnevognen veier 10 kg og barnet 8 kg. Det vil si 180 kg i 25, 720 kg i 50 og 2880 kg i 100. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sikring av barn i bussJa, jeg kan som sagt ikke fatte at det er lov. Men har ikke noe. Løsning heller. Da. Må det jo finnes seter i ulike vektklasser.
|
|
|
#26 |
|
Bedreviter
|
Sv: Sikring av barn i bussjonkennet: Det skjer så godt som aldri dødsulykker eller alvorlige ulykker i busser som driver bykjøring, annet enn ulykker der folk på utsiden har blitt påkjørt av buss eller på andre måter forulykkes i møte med bussen. Og i busser som holder landeveisfart er det uaktuelt å beholde barnet i vognen uansett. De fleste langdistansebusser og busser som holder høy fart har uansett bilbelte og påbud om bruk av dem. Flere har også integrerte, bakovervendte seter. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Passiv
|
Sv: Sikring av barn i buss
Dette stemmer ikke. Bussene fra meg til byen har i all hovedsak ikke hverken setebelter eller annet sikringsutstyr utover belter i setene foran. De kjører på motorvei. |
|
|
|
#28 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Sikring av barn i bussMen de fleste av oss tar bybussene mer enn bare i sentrum. Skal jeg til byen med buss, så kjører den et stykke på motorveien.
|
|
|
#29 |
|
Søt og rar
|
Sv: Sikring av barn i bussJeg føler meg ikke komfortabel med buss på tross av de forholdsreglene jeg har tatt (og nevnt lenger oppe) - og er veldig glad for at jeg har fått bil og førerkort siden sist jeg hadde baby. For nestemann skal ikke ta buss med mindre det er krise.
|
|
|
#30 |
|
Elsker gamlis- godis
Jepp. Så man har ikke andre muligheter enn å tviholde på vogna. I 90 km/t.
|
|
|
#31 |
|
Bedreviter
|
Sv: Sikring av barn i bussJeg ser at jeg var for rask i argumentasjonen min der, men like fullt så er det svært få personer som blir drept eller hardt skadd i buss, enten den kjører i by eller på landevei: |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Passiv
|
Joda. Men det er ekstremt lav sannsynlighet for at barnet skades det aller minste om man bare legger det løst i baksetet bare rett ned til nærbutikken også. Vi gjør jo ikke det likevel. |
|
|
|
#34 |
|
Elsker gamlis- godis
Ja det er nettopp det. Jeg føler meg faktisk tryggere år jeg kjører selv enn når jeg sitter på med en bussjåfør. Jeg, mannen eller mine foreldre har aldri kræsjet. Likevel ville jeg aldri kjørt uten sikring.
|
![]() |
|
|