Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Katteproblemer og spørsmål (borettslag)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-11, 00:40   #61
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Tviler svært svært lite på at noen får katt fordi de ønsker at katten skal ete mus.

og hvorfor tror du man hadde gårdskatter. Nei det er sikkert ikke grunn for så mange men de er utrolig viktige for å holde bestand av slike dyr nede.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 00:40   #62
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Vi har hunden ALLTID i bånd vi, så jeg ser ikke helt hva du mener? Det er stort sett joggere med fuglehunder jeg ser løse i skogen, og de har som regel kontroll. Hva har dette med saken å gjøre?

Gammel 30-07-11, 00:44   #63
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Vi må antakelig rive opp deler av terassen fordi nabokattene bruker området under der som do, så jeg tror jeg avstår fra å si noe mer. Hva de gjør i blomsterbedet blir bare småtteri i forhold. Og at de tisser i gangen om vi har ytterdøra oppe, skal jeg heller ikke irritere meg over, det er tross alt vi som ikke lukker døra.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 00:44   #64
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bare så at du sa at de var løse i skogen på vei vekk fra folk, akkurat som om det er bedre. Ellers er jeg enig med katta ang sterilisering og vaksinering.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 00:46   #65
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Teflona: skjønner hvordan du har det. Det hender jeg lar litt skitne fjellsko og sånn stå ute etter tur, og angrer bittert når det stanker kattepiss.

Gammel 30-07-11, 00:47   #66
Hulda

Hulda sin avatar

Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Virkelig irriterende med alle de kattene, og alle som mener at de skal kunne gå fritt og gjøre hva de vil.
Tenker også på alle de fugleungene de tar livet av bare for å leke seg.

Alle hundeeiere kan jo da også slippe løs bikkjene sine, også om natten. La de bjeffe i hagene til folk og drite i blomsterbedene.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har ingen problemer med hunder heller, skulle gjerne hatt en om jeg ikke var kronisk b-menneske og ikke kan påta meg noe som medfører obligatorisk morgentur.

Det finnes B-hunder, eller gjør som jeg gjorde -gå tur med den før jeg la meg, uansett klokkeslett... Hunden kan ikke klokken, og våkner ikke opp klokken 07.00 uansett heldigvis...

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg kan informere om at 16-åringer bråker langt mer enn katter. Naboen har fest. Finnes det en regel mot 16-åringer?

:bidrar:

De må jo selvsagt følge "husreglene" som alle andre, men en fest innimellom må man tåle. Uansett alder på de som fester.

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Men magica, hva med alle de som ikke har hunden i bånd? Hva har du tenkt å gjøre med de? Katter er rovdyr, mener dere at man bør gjøre det forbudt, hvordan skal man håndheve det? Så du mener det er greit da å få økt bestand av skadedyr?

Hva har hun å mene om løshunder? De fleste har vel kontroll over hundene. Hunder er også rovdyr, så da kan jo de slippes løs da...? Hva med alle fuglene katter dreper? Katter er lystmordere, og knerter alt den får tak i.
De bør holdes inne i hekkeperioden, og på natten.

Gammel 30-07-11, 00:47   #67
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

og hvorfor tror du man hadde gårdskatter. Nei det er sikkert ikke grunn for så mange men de er utrolig viktige for å holde bestand av slike dyr nede.

Gårdskatter - ja, enig. Men her er det altså ingen gård, bare en masse rekkehus og eneboliger. Folk har vel katter for at det er innfall og de er søte, eller noe.
Forresten er det mange av dem som er masse borte også, setter ut mat og stikker i flere dager. Er det noe særlig for en katt da?

Gammel 30-07-11, 00:51   #68
Hulda

Hulda sin avatar

Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Teflona: skjønner hvordan du har det. Det hender jeg lar litt skitne fjellsko og sånn stå ute etter tur, og angrer bittert når det stanker kattepiss.

og vogner, juletrær, akebrett og ellers alt som står ute en stund.

Skulle ønske alle katteeiere kunne tatt ansvar og kastrert dyrene sine, da slipper man den vandringen hele tiden også.

Samtidig kan jeg si at jeg skulle ønske at hundeeiere plukket opp hundedritt på veier og stier også, og kastet posen i SØPPELBØTTER når de har gjort det...

Gammel 30-07-11, 00:54   #69
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gårdskatter - ja, enig. Men her er det altså ingen gård, bare en masse rekkehus og eneboliger. Folk har vel katter for at det er innfall og de er søte, eller noe.
Forresten er det mange av dem som er masse borte også, setter ut mat og stikker i flere dager. Er det noe særlig for en katt da?

Dette er etter min mening uansvarlig kattehold. Katter er ikke så forskjellige fra hunder som man ofte vil ha det til. De har jo et helt annet lynne og en annen flokkstruktur, men behovene er ikke så ulike. De har behov for tilsyn, sosialisering med flokken sin (som er menneskene for de fleste katter), mat, drikke og et trygt sted å komme inn. Skal man reise bort må man faktisk finne noen som kan passe katten eller leie den inn på pensjonat. Hvilken garanti har man for at ikke maten spises opp av rev, rotter og grevling og katten blir gående uten mat og friskt vann? Og hvilken kontroll har man på at katten ikke er syk eller skadet og trenger hjelp? Man drar ganske enkelt ikke fra dyra sine, og katter har ikke så mye større evne til å greie seg som vill enn andre husdyr.

Hvorfor har jeg katt egentlig? Jeg må virkelig tenke, jeg har nemlig nesten alltid hatt katt. Jeg liker dem jo. De er sosiale. De gir mye av seg selv, det blir mye kos og humor rundt en katt. Det er selskap i dem når man er alene hjemme. Og de holder huset fritt for mus.

Det eneste jeg savner i forhold til hund er å ha en litt mer habil turkamerat. Pus er nemlig så pinglete, hun må bæres hver gang vi passerer en hund.

Gammel 30-07-11, 00:55   #70
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Det er et stort ansvar å ha dyr, hunder som katter. På meg som hundeeier og ikke katteeier syns jeg det ser ut som at mange ikke tar katteholdet like alvorlig. Men det er kanskje ikke like enkelt å ha regler for en katt, eller man bryr seg rett og slett ikke.
Katter plager jo faktisk naboer med tissing på ting, sniking inn i hus, avføring, bråk om natta, men det gjør liksom ikke noe?

Selvsagt er jeg enig i at hundeiere skal plukke opp etter hunden sin.

Jeg syns også slik som flere skriver at det skulle vært vanskeligere å få seg katt, det burde kostet penger og vært krav om sterilisering.

Gammel 30-07-11, 00:58   #71
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Jeg er sikkert dumsnill, men nå passer jeg katten til en nabo som skal være borte i 4 uker. Den katten er da naboen vegg i vegg, den er dritskummel. Den klorer etter beina til folk i trappa (sitter under), og den sitter på rekkverket og freser med vampyrtenner til unger og voksne som passerer. Det passingen medfører er at jeg skal gi den mat i skåla ute annhver dag. :/

Den andre katten jeg passer slipper jeg ut og inn, og gir mat - men den er jo helt alene inne da. Jeg gidder ikke henge inne sammen med katten.

Den første katten freste til meg når jeg ga den mat og. Fysj.

Gammel 30-07-11, 00:58   #72
Hulda

Hulda sin avatar

Standard

Det er et stort ansvar å ha dyr, hunder som katter. På meg som hundeeier og ikke katteeier syns jeg det ser ut som at mange ikke tar katteholdet like alvorlig. Men det er kanskje ikke like enkelt å ha regler for en katt, eller man bryr seg rett og slett ikke.
Katter plager jo faktisk naboer med tissing på ting, sniking inn i hus, avføring, bråk om natta, men det gjør liksom ikke noe?

Selvsagt er jeg enig i at hundeiere skal plukke opp etter hunden sin.

Jeg syns også slik som flere skriver at det skulle vært vanskeligere å få seg katt, det burde kostet penger og vært krav om sterilisering.

Jeg er helt enig!

Gammel 30-07-11, 00:58   #73
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

hehe for en underholdende tråd.

Magica jeg synes ikke du er så utrolig urimelig, selv om det nok er utopi å håpe på at katter holdes inne på natten. Å våkne av slåsskamp og jamring er utrolig trassig, og jeg blir sur av mindre. Jeg har selv katt og hun er fredelig og ikke til plage for noen (det vet jeg fordi alle naboene elsker henne) (ok vi har bare 3 naboer og 2 av de elsker henne, den tredje er eier av hatkatten i området, så jeg vet ikke hva de synes)

Nabokatten her kommer og terroriserer oss om natten, er den da kastrert? Vi har en sterilisert hunnkatt. Naboen sier den er kastrert. Bare et bispørsmål.

Jeg foreslår at du tar dette opp i styret i borettslaget, du bør ha gode muligheter for støtte da du sier at dette er et problem flere opplever, ihvertfall det med at de hopper inn til folk.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 01:01   #74
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Daisy: takk for støtte. Men hva i all verden kan vi/styret i borettslaget gjøre da? Noen tilhører her, noen hos naboene over gata etc. Og man kan jo ikke tvinge folk å holde katter inne som pleier være ute heller? BLÆ. Tror jeg skal kjøpe vannpistol i morgen.

Gammel 30-07-11, 01:02   #75
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig gjør det noe at katter plager naboer. Vi sliter også med at pus går inn til naboen, men akkurat der er det vanskelig å få gjort noe i og med at hun av og til blir invitert inn av barna der. Så smart er ikke en katt at hun skjønner at det av og til er greit og av og til ikke. Katter plager naboer ved å gå overalt, etablere doer rundtforbi og ved støy om natten. Hunder på sin side plager naboer med avføring som ikke plukkes opp, ved at de tar plass, at folk er redd dem, at de skremmer katter og ved støy.

Jeg tenker at man må tåle litt fra naboene, men at det er en god del å gå på når det gjelder ansvarlig dyrehold i tettbygd strøk. Hundeeiere har etterhvert endel regler å forholde seg til, likevel er det mye rart der også. Katteeiere burde nok blitt regulert mer tror jeg. Det hjelper ikke at katter er rovdyr og nattedyr, hvis man har en katt som er avhengig av å jakte om atten i et rekkehusstrøk, bor den katten helt feil sted på kloden på samme måte som en jakthund ikke passer som utelukkende sofaselskap. Hvis man begynner med en klausul om at oppdretter er ansvarlig for å sørge for at en kattunge har betalt veterinærtime for vaksine og sterilisering innen 6 mnd alder tror jeg mye ville være gjort på kattesiden. Koster en kattunge et par tusenlapper i innkjøp vil det med en gang være noen ekstra runder med tankevirksomhet hos potensielle eiere.

Gammel 30-07-11, 01:04   #76
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Kanskje styret kan gå ut og snakke med de andre styrene, evt sende et brev til naboene rundtom der man forteller om problemet og oppfordrer til sterilisering og evt holde inne på natta av og til siden det er et problem med nattesøvn. Noen av eierene er sikkert oppegående folk som vil ta til seg dette. Andre driter i det men kanskje problemet blir litt mindre. Og internt i borettslaget kan man lage flere regler.

Tre stk!
Gammel 30-07-11, 01:04   #77
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Vannpistol er helt greit altså. Jeg har brukt spruteflaske i oppdragelsen av egen katt også. Det fungerte som fjell helt til svigermor skulle ha henne en helg, hun skjønte ikke forskjellen på straff og betinging og spruteflaska ble avslørt.

Gammel 30-07-11, 01:11   #78
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Vi har et utall katter i nabolaget her, og de både sees og høres. Vi våkner stadig vekk om natten av hannkatter som er i kamp, gjerne rett utenfor soveromsvinduene våre. Våkner med hjertet i halsen, for de skrikene høres jo ut som noen blir drept.

Vi har hatt perioder hvor vi ikke kan ha ytterdøra åpen, for noen katter har sett ut til å ha en intens lyst til å inspisere huset vårt. Og jeg har mange ganger klippet plen og kjørt over kattebæsj, så stanken har vært nær ved å sende meg inn en tur.

Men jeg gidder ikke irritere meg. Jeg er ikke noen katte-elsker selv, men elsker dyr generelt, og ser helt klart gleden ved å ha dyr. i tillegg ser jeg det positive ved å ha katter i nabolaget, for de holder både muse- og rottebestanden nede.

Om natta når jeg våkner av kattejammer, så kan jeg ønske dem lagt pokkerivold, men stort sett så går det over av seg selv, eller jeg går bort til vinduet og husjer dem vekk. Funker bestandig.

Nå er ikke katter de eneste dyrene som kan finne på å vekke oss om natta. Vi har både skjære og trost som skvaldrer og kjefter noe vanvittig om natta. Og rådyr og elg som kaller på sine avkom. Og ja...vi bor i tettbygd strøk, nær byen.

Jeg synes i grunn at dette er noe av prisen man må betale for å bo nære andre mennesker, og så kan jeg velge selv om jeg vil irritere meg over det, eller rett og slett bare snu godviljen og det døve øret til når de "plager" meg.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 01:16   #79
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg går ut fra at borettslaget ikke har noe i lovverket om forbud om dyrehold siden du har hund, og at du vet at flere av naboene har katt?
Da er det ikke mye du kan gjøre, all den tid det ikke er båndtvang på katter. At din hund reagerer på en katt, må du ikke skylde på katt eller katteeier, men jeg skjønner det er plagsomt.
Likevel synes jeg det høres ut som et villkattproblem. Kanskje en eller flere av naboene har ukastrerte hunnkatter. Da samles streifkatter fra fjern og nær for høylydt kurtise og slåssing om den skjønnes gunst. Du kan legge fram forslag til generalforsamlingen i borettslaget om plikt til å kastrere og ID-merke katter som skal bo i borettslaget. På den måten tvinger du ingen til å kvitte seg med dyrene sine, men tvinger fram et mer ansvarlig dyrehold, noe som burde være en vinn-vinn situasjon for alle parter.

Gammel 30-07-11, 01:33   #80
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Du kan legge fram forslag til generalforsamlingen i borettslaget om plikt til å kastrere og ID-merke katter som skal bo i borettslaget. På den måten tvinger du ingen til å kvitte seg med dyrene sine, men tvinger fram et mer ansvarlig dyrehold, noe som burde være en vinn-vinn situasjon for alle parter.

Ja!

Tre stk!
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:25.