Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Katteproblemer og spørsmål (borettslag)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-11, 01:35   #81
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)

Det var et godt tips, det skal jeg gjøre!

Gammel 30-07-11, 08:59   #82
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Det går også Ann å få avisen til å skrive om det. Noen steder så sponser dyrenemda endel av sterilisering/kastrering av katter, siden mange syns det er dyrt. Ta med deg vannfkaska på tur og ha den i soveromsvinduet. Også må jo dere ha noen katteproblemer da, aldri opplevd de problemene som du sier med sinna katter osv. Vi reiser forøvrig fra katten vår, en uke maks. Hun får mat og tilsyn av naboene og hun slippes inn og ut. Hun får både kos og omsorg mens vi er borte. Nå om sommeren er hun bare ute, bare inne og spiser mat. Vi bor i boligfelt og opplever ingen av plagene du forteller om.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 11:36   #83
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du må faktisk få oppdratt hunden din så den ikke tar såpass heftig av på katter. Det er etter hva jeg forstår mesteparten av problemet deres?

Dernest er det helt greit for min del om noen slenger vann etter katten min om han blir plagsom. Såpass får han tåle av opplæring.

Også må jo katteproblemet være voldsomt hos dere - det høres helt unormalt ut. Jeg bor i eneboligstrøk med mange katter og har katt selv. Normalen er at man påtreffer en katt og enten holder den seg unna og er totalt uinteressert eller så er det noen av dem som kommer joggende smørblidt i møte og vil ha kos og klapp. Jeg kan ikke huske en sinna katt som går til angrep på folk noensinne. På andre katter - oh yes - men ikke på folk.

Om kattene er kastrerte så sloss de også langt mindre. Det hender de sloss litt likevel - men ikke skikkelige slosskamper som man ser hos hannkatter i brunst. Det er mer som kjeftebruk å regne. (Vår og naboens er kastrerte hannkatter begge to og de krangler og kjefter til tider, men det er ikke en pelsdott i lufta etter dem.)

Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 13:38   #84
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Det er et stort ansvar å ha dyr, hunder som katter. På meg som hundeeier og ikke katteeier syns jeg det ser ut som at mange ikke tar katteholdet like alvorlig. Men det er kanskje ikke like enkelt å ha regler for en katt, eller man bryr seg rett og slett ikke.
Katter plager jo faktisk naboer med tissing på ting, sniking inn i hus, avføring, bråk om natta, men det gjør liksom ikke noe?

Selvsagt er jeg enig i at hundeiere skal plukke opp etter hunden sin.

Jeg syns også slik som flere skriver at det skulle vært vanskeligere å få seg katt, det burde kostet penger og vært krav om sterilisering.

Enig med deg.
Vi har så mye katter som tisser og bæsjer på lekene til poden som er ute, som sitter på panseret på bilen, en som kommer inn loftsvinduet vårt osv. Jeg er utrolig lei.
Ja å ikke minst, de slåss om natta.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 20:00   #85
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Du må faktisk få oppdratt hunden din så den ikke tar såpass heftig av på katter. Det er etter hva jeg forstår mesteparten av problemet deres?

Det er noen ganger lettere sagt enn gjort nå vet jeg ikke hva slags hund det er snakk om, bare at det er en jakthund. Den er avlet opp i generasjon etter generasjon på jaktinstinkt - da er ikke det noe man kan trene vekk i en håndvending på et enkeltindivid. Noen ganger kan det gå, andre ganger går det ikke.

Vår hund er også hard på puser (han bjeffer og vil jage, men heldigvis stopper det der - han har ikke noen lyst til å fange dem) og vi har ikke klart å trene det vekk. Han er ikke jakthund i utgangspunktet, så han lar seg heldigvis avlede. Men det gjorde han ikke like greit når vi bodde midt i katteland huff. Det var veldig lite trivelig.

Gammel 30-07-11, 20:08   #86
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det går ikke å oppdra bikkja på akkurat dette. Vi har prøvd alt bortsett fra strøm, og det vil vi ikke. jakthund ja, instinktene tar overhånd.

Gammel 30-07-11, 20:10   #87
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sure Eplet, her.

Den er avlet opp i generasjon etter generasjon på jaktinstinkt - da er ikke det noe man kan trene vekk i en håndvending på et enkeltindivid.

Da bør man jo også vurdere hvorvidt det er en type hund som egner seg i tettbebodde borettslag hvor det går katter fritt, og heller velge seg en annen type hund eller annen type boform om det blir for problematisk.

Gammel 30-07-11, 20:12   #88
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Det er jo litt vanvidd at vi må flytte vekk fra nabolaget pga alt for mange katter?

Gammel 30-07-11, 20:20   #89
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror at så lenge man bor i tett bebyggelse så må man rett og slett finne seg i en del bråk. Om det er morder-katter, motorsager, bjeffende hunder, bråkete tenåringer eller ektepar som krangler spiller ikke så stor rolle. Hvis man ikke orker får man bo på landet. Men vannpistol mot pus er greit syns jeg.

Disclaimer: har pus og motorsag, bor på landet.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 20:22   #90
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Det er jo litt vanvidd at vi må flytte vekk fra nabolaget pga alt for mange katter?

Men er det særlig smart å velge seg en hund med sterkt jaktinstinkt når man bor i borettslag? Spesielt siden det ikke finnes restriksjoner på dyrehold i utgangspunktet? Da må man nødvendigvis regne med frittgående katter, og det blir som mange sier, hundeeiers ansvar å trene hunden til å tolerere katter. Om det lar seg ikke gjøre som du sier selv, sitter du igjen med fie alternativ slik jeg ser det: Bli boende og hold ut tingenes tilstand, flytt til mer hundevennlig nabolag, omplasser hunden eller anskaffe annen hunderase neste gang dere skal ha hund. All den tid det ikke er båndtvang på katter, og løskatter er et problem, kan du ikke forvente å få bo i et kattefritt nabolag.
Det beste du kan gjøre er som jeg foreslo tidligere, ta problemet opp med styret, foreslå lovendring for borettslaget som er til det beste for både katter, eiere og naboer.

Gammel 30-07-11, 20:25   #91
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Vi har jakthund for å bruke den på jakt, og hadde det vært litt katter hadde det nok ikke vært et så stort problem for oss. Jeg tenker jo mest på de som sover, for jeg er jo våken om kvelden når bikkja er ute.

Gammel 30-07-11, 21:14   #92
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel egentlig grenser for hvor sent du bør gå tur med hunden hvis det medfører at den bjeffer endel. Jeg må korrigere deg på en ting - du skriver at det ville være vanvittig om dere skulle flytte på grunn av at det var for mange katter der. Dette er en ikke helt riktig fremstilling, grunnen til at dere måtte tenke på flytting ville i såfall vært at dere ønsker å ha jakthund og dermed må bo et sted som er forenelig med dette. Det er mulig at det også er for mange katter i nabolaget hos dere, men dette ville i seg selv ikke vært grunnen til at dere måtte vurdere flytting.

Ellers må dere bo i et vanvittig nabolag med hensyn på katter, jeg har aldri vært borti katter som har angrepet, forfulgt of frøst til forbipasserende. Ei heller angrepet søppelposer på trappa. Det går an å ta det opp som et villkattproblem, det hender jo man fanger inn og avliver villkatter hvis det blir for ille.

Gammel 30-07-11, 21:21   #93
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er bare så morsomt for en stakkar her at Katta er med og diskuterer.

Men ja - dette er en plage som er sterkere på grunn av at dere ønsker å ha jakthund. Det er ikke alle steder som er egnet for å bo med jakthund.

I tillegg høres jo katteproblematikken temmelig unormalt ille ut der også da. Jeg må si det altså - det der er ikke normalt.

Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 21:27   #94
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare prøver å tenke hvordan min kattefrøken ville reagert på jakthund i bånd. Hun ville ikke flyttet seg, nei. Dvs hun ville flyttet seg slik at han ikke rakk henne, men bedagelig anlagt er man jo så hvis man skjønner at fienden er i bånd, kan man jo bli sittende. Hun kunne sikkert frøst tilbake også hvis hun ble snerret til. Er de kattene fiendtlig innstilt også når dere ikke har hunden med eller er dette adferd som er der på grunn av hunden? Det høres nemlig veldig rart ut overfor mennesker, katter er normalt enten sky eller sosiale. Jeg har jo et svært merke på neglen etter å ha blitt angrepet av en fremmed katt, men det var ene og alene min egen fortjeneste. Jeg skal aldri mer tro at jeg alltid får til nakkegrep på ei katt.

Gammel 30-07-11, 22:00   #95
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Jeg er jo enig med dere, egentlig. Det var nemlig sletts ikke mange katter her når vi fikk hunden (bodd her i 6 år, hunden er 4 år), men har blitt flere og flere som dere skjønner. Det var ikke sånn at vi med viten og vilje dro en hund inn i et kattemekka. Vi skulle jo også ønske at hunden ikke var like klikk på katter, men nå er det for seint.

Ja, særlig den ene katten (nabo) er fiendtlig når ikke hunden er i nærheten, og ikke bare på oss men alle andre og. Freser og klorer. Den liker visst eieren da.

Gammel 31-07-11, 17:50   #96
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine tre katter skyr fremmede hunder som pesten, noe jeg også ser at kattene rundt her gjør med vår hund. De flykter avgårde, og huden løper selvsagt etter dem.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 18:49   #97
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Og: på de sidene jeg fant nå så er det ikke båndtvang utenom fra april til august. Men hundene skal kunne ropes tilbake til fører ellers. Utenom dette er det opp til enhver kommune, og man kan sette inn ekstra perioder med båndtvang når det er nødvendig mtp vilt osv.

Det er en sannhet med modifikasjoner. F eks her på Tromsøya er det båndtvang hele tiden, hele året. Ikke bare for å beskytte hekkende fugler, men fordi det ferdes mye folk her. Dette varierer fra kommune til kommune, og jeg regner med hundeeiere er oppdatert på sin kommunes særskilte vedtekter angående båndtvang.

Gammel 31-07-11, 18:52   #98
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg synes ofte hunder i bånd kan være like skumle som hunder uten bånd. Det kommer an på eieren. Det er ganske mange bånd som er veldig lange og med eier i den andre enden som enten er fullstendig åndsfraværende eller åpenbart ikke har kontroll. Joda, båndet er på plass, men kontrollen mangler. Og så har du hunder som går uten bånd, men hvor kontrollen åpenbart sitter der den skal. Og hunder uten bånd som løper fritt (noe de ikke skal gjøre dog), og hvor du ser på fremtoingen til dyret at det er en harmonisk hund som ikke planlegger å jakte på turgåere idag.

Gammel 01-08-11, 01:44   #99
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Humrer og ler her jeg sitter og leser.
Underholdene tråd gitt. Ser for meg katten med bjellen og katten som freser når den får mat, samt gal jakthund som springer etter kattene med matmor på slep.
Høres ut som dere har et katteproblem ja. Jeg har aldri opplevd noe slik i byggefeltet hvor vi bor, og det er nå en del av naboene som har katter.
Håper det bedrer seg.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 01:52   #100
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvordan oppdrar man katter, egentlig? Til f.eks til ikke å site på panser. : spent:

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:39.