Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjemmebrenning

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du brygget eller brent alkohol selv?
Ja, brenner sprit 0 0%
Har brent sprit før, men ikke nå lengre 4 1,91%
Ja, brygger øl 5 2,39%
Ja, har brygget øl før 5 2,39%
Ja, legger vin 1 0,48%
Ja, har lagt vin før 29 13,88%
Nei 175 83,73%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 209. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-11, 22:44   #61
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmebrenning

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Og jeg. :medlem av punchcomitéen:

Med like godt resultat hver gang.

Jeg har ikke laget verken øl, sprit eller vin, men har smakt gode og mindre gode varianter av alt. Mannen drømmer om å lage calvados av egne epler, han har utdannelsen til det, men jeg tror det blir med drømmen.

Gammel 30-07-11, 20:32   #62
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Og vinlegging er ikke brenning?

Nei, det er ikke det samme.

Gammel 30-07-11, 20:39   #63
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Aldri prøvd selv, men svigersene brenner hjemme. Bestesvigers setter vin selv.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 15:31   #64
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg har aldri gjort slikt sjøl, men jeg er vokst opp på landsbygda, for å si det slik, så jeg vet godt hvordan sprit lages, og hvordan både god- og dårlig hjembrent smaker.

Foreldrene mine satte vin til sølvbryllupet sitt, og bror min brukte lage vin da jeg var yngre. Øl tror jeg ingen i familien har brygget. Gubben og jeg har lagd en sabla god kirsebærlikør, men da med polsprit.

Gammel 01-08-11, 15:32   #65
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Likør lager jeg, av godsaker fra hagen. Drømmer om å sette vin når barna en dag er ute av redet.

Gammel 01-08-11, 15:36   #66
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg og mamma lagde mye vin da jeg var 18-20. Kjenner flere som har brent sprit, men det er lenge siden.

Likør derimot, lager jeg hver høst. Blåbær og rips.

Gammel 01-08-11, 15:41   #67
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Ungdomsfylla foregikk vel i stor grad på heimbrent og heimevin. (Neida, ikke gitt med velsignelse av mine foreldre.) Selv satte jeg og hybelvenninna mi en dunk vin, mener det var Liebfraumilch, i studietiden. Måtte liksom bare ha gjort det. Det dukket forøvrig opp etpar flasker av den her for noe siden, under en opprydning i utekjelleren hjemme. De ble åpnet og tømt ut, fikk ikke en andre sjanse nei.

Gammel 01-08-11, 15:42   #68
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare på laben, og der er det til og med lovlig. Det ble ikke konsumert, dog.

Vi hadde heldigvis tilgang til labsprit til punchen. Unnskyld, til å rense tastaturene, mener jeg.

Ellers har all hjemmelaget vin jeg noensinne har smakt vært klart underlegen en lunken, død colaskvett, så nei, takk. Jeg husker foreldrene mine la vin på badet nede. Det luktet søt gjær og bl-bl-bl-oppppet så friskt. Og smakte høgg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 15:52   #69
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Det hender jeg lager likør, av bær fra skog eller hage. Det er morsomt å lage, men det blir ikke konsumert i store mengder, så vi har et overskuddslager. Jeg var med mamma å brygge tomtebrygg da jeg var liten, og har tenkt på å gjøre det selv, men glemmer det hver førjulstid. Vin og øl har jeg aldri laget, men kunne kanskje ha prøvd. Forrige huseier plantet kirsebærtreet i hagen med vinsetting i tankene.

Hjemmebrent har jeg aldri laget, og aldri drukket med vilje, men fikk det visstnok servert hos noen folk vi besøkte i Nord-Norge. Jeg trodde det bare var en ualminnelig ekkel konjakk. På videregående var det en i klassen som solgte hjemmebrent. Han hadde stadig en dunk med seg i sekken, låste klasseromsdøra og bedrev forretninger i stor stil.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 16:00   #70
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg har aldri laget vin, sprit eller øl hjemme.

Pappa pleide i min barndom å brenne sprit. Drukket endel av det i ungsomstiden ja. :urk: Ene naboen som var politimann var den eneste som betalte noe for spriten. Det var kun til eget bruk.

Nå brenner de ikke sprit lenger, men setter litt vin. Ferskenvin. Den smaker faktisk ikke så aller værst.

Svigers lager alkoholfritt øl til jul. Som smaker høgg. Alle andre drikker det da, bare ikke jeg.

Gammel 01-08-11, 16:25   #71
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg har lagt vin en gang tidlig i studietida.
Nå er jeg mer troendes til å brygge øl til hjemmebruk, men har ingen konkrete planer.
Har også drukket en del hardangercider både fra pol og dunk, det er jo ganske ok.

Heimert holder jeg meg langt unna. Vokste opp i en tid og sted med en del farlig hjemmebrent i omløp.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 18:40   #72
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hva mener dere med farlig hjemmebrent? Smuglerspriten kan være farlig, siden den innimellom tilsettes metanol, men det er temmelig vanskelig å lage metanol hjemme. At man kan bli dårlig i magen av hjemmebrent er noe annet.

Gammel 01-08-11, 19:08   #73
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Nei. Aldri lagd noe med alkohol selv hjemme.

Gammel 01-08-11, 20:18   #74
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi lagde blant annet 50 liter jordbærvin til russetida. Har aldri drukket det igjen. Vi lagde litt forkjellig fruktvin for mange år siden, men nå er det kun polvarer.

Gammel 01-08-11, 21:34   #75
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hva mener dere med farlig hjemmebrent? Smuglerspriten kan være farlig, siden den innimellom tilsettes metanol, men det er temmelig vanskelig å lage metanol hjemme. At man kan bli dårlig i magen av hjemmebrent er noe annet.

Jeg drakk aldri "heimert" som jeg fikk fra fremmede, pga dette med farlig sprit. Og det er vel farlig sprit som er det rette å si, og ikke farlig hjemmebrent.

Husker vi fikk høre at vi _måtte_ holde oss unna sprit fra fremmede, for det var hyppige tilfeller av metaolforgiftninger i perioder.

Jeg har et inntrykk av at hjemmebrenningen har avtatt masse de senere årene. Hører sjelden om at folk har kjøpt og så er det lenge mellom avisoppslagene om ulykker i forbindelse med brenning.

Husker jeg var avgårde og så et hus som regelrett hadde flyttet seg på grunnmuren etter at hjemmebrenningapparatet hadde gått i lufta. Store krefter i sving.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.