Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor flytter man til i Bergensområdet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-11, 20:33   #41
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor flytter man til i Bergensområdet?

Har budd i og rundt Bergen i mange år, og hatt ein jobb som har gjort at eg har blitt veldig godt kjent med alle nabokommunane - og da med tema utbygging. Prisar har eg ikkje heilt oversikt over da.

Generelt sett ville eg prioritert nord og aust for Bergen høgare enn vest og sør, og absolutt ikkje sett grensa ved Bergen sine kommunegrenser. Vest og sør er pressområde (sentrale delar av Fjell er i voldsom utvikling, og Askøy er den kommunen med høgast tilflytting i heile landet). Dette gjer at prisane aukar, og kommunane slit med å svelge unna folk. Da tenker eg på det trafikale, men også å holde tritt med skuletilbud, gang- og sykkelstiar etc, service, etc. Askøy har vel vore ille ute her nokre år, men trur dei har komme ovanpå nå etter kvart. Eg har sjølv budd i Bergen vest i mange år. Her var transportetappen inn til sentrum svært fin, men vi budde rett innafor Sotrabrua og var glad for det. Dei som skulle over brua sto i kø - brua er eit kjempeproblem, og vil ikkje få ei løysing før nytt Sotrasamband kjem på plass. Det er mange år fram i tid. Ellles likte vi Bergen vest forsåvidt, men vi valgte å flytte bort for å gi ungane våre meir natur og mindre forhold.

Nå bur vi aust for Bergen, det tar 30 minutt inn til sentrum på dagar utan kø. Med kø må vi rekne 45 minutt. Vi brukar byen minst like mykje som når vi budde i Bergen vest. Føler vi får i pose og sekk - kan bruke både byen og bygda, og plassen vi bur på er likevel såpass stor at det såkalla "bygdedyret" (som ein også finn i byen), ikkje merkes. Vi jobbar begge i sentrum av Bergen.

Så eg vil støtte dei som seier Åsane og Arna, og tipse om at ein kan sjå vidare enn det også. Nordhordland er fint! Når det er sagt: det er mykje bra vest og sør for Bergen by også altså. Os er ein veldig vakker kommune - men vi slo det frå oss p.g.a av prisane. Askøy og Fjell utgjekk av same grunn.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 00:38   #42
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg er også fra Os og hadde aldri trodd jeg skulle flytte tilbake men er veldig fornøyd med det. Flyttet i gangavstand til Bergen. Flott natur, god skole, mange bhg og rimelige hus. 25 min til bergen og 18 min til lagunen. Her kan vi sove med ytterdøren åpen og sykler kan stå på tunet. Liker oss virkelig godt her. Ungene går i bhg ned klassekamerater og de er under 20 elever i klassene. Og skal man bygge på kan man reise ned på kommunehuset og snakke med en elskverdig mann som geleider man gjennom det.

Vi flyttet fra fyllingsdalen, det var fint å bo der med små barn og det er fint å være gammel der men vi ville ikke ha skolebarn der.

Åhh, smelt! Du setter ord på verdier som er viktige for meg også, bl.a. fin størrelse på skoleklassene, og bilen kan stå ulåst i garasjen eller i tunet osv.

Gammel 02-08-11, 01:10   #43
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Ja det er nesten litt ubeskrivelig. Jeg får gitt ungene det jeg hadde som barn. Gangavstand til skole, de jan løpe fritt ute selv om de være nettopp ble tre år. Vi møtte på tur en mann som satt i en kjerre bak en hest. Gutten min hilste. Jeg "kjenner du ham??" "ja, det er jo gunnar, mannen til torunn!"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 09:14   #44
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi har ikke biler og hus ulåst her lenger, selv om alle rundt oss mer eller mindre har det. Men det er deilig å kunne la ungene løpe ute uten å være redd for trafikk osv. Her springer ungene inn og ut av husene til hverandre fra de er 2år gamle.

Jeg er oppvokst på akkurat samme tomt vi bor på nå (nabohuset) så er viktig for meg å gi de litt av den opplevelsen jeg hadde, selv om det er blitt litt mer sentralt og et par ekstra hus nå enn hva det var for 20år siden.

Skoleklassene her har blitt en del større med årene da men om man velger nynorsk istedenfor bokmål har jeg forstått at det er nesten halve størrelsen på klassen noen år. Når jeg gikk på skolen her var det 7klasser på hele skolen nå er det mellom 14 og 15. Men ble bygget en annen skole for et par år siden som tar vekk mye av tilflyttingen som er fra Bergen.

Er veldig god barnehageutbygging her i kommunen, vi gir vekk mange plasser til Bergen kommune. Vi har og egen barnehagesjef, noe som ikke er vanlig. Denne delen går i de fleste kommuner under skole og kan derfor bli nedprioritert. Bergen kommune er heldig også fordi de har en førskolelærer til Skole og barnehagesjef. Vi har en Skolesjef og En barnehagesjef (som er førskolelærer og ganske dyktig). Det er bygget ganske mange nye kommunale barnehager de siste årene. Er en til som står på vent rett her i nabolaget men ble desverre stoppet. Men siden det ikke er mangel på barnehageplasser overhode så er det ikke noe nød heller.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:28.