|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hijab - argumenterJeg og mannen trenger argumenter mot utsagn som mener at kvinnene i et moderne samfunn jammen meg må slutte med hijab og at det er fortykk fra menn. Gjerne argument med sammenligninger i vestlig kultur. Jeg tror muligdns vi har tatt frem de fleste argumentene, men jrg vil gjerne høre om dere har flere. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hijab - argumenterJeg kan ikke hjelpe deg, for jeg mener per definisjon at hijab er et plagg som er laget for å kontrollere kvinner uavhengig av om man velger å gå med det selv eller ikke. At kvinner brukte skaut i Norge i gamle dager er i beste fall et tullete argument, og det er vel det nærmeste jeg kommer til eksempler fra vestlig kultur. Om man da ikke trekker fra nonnene - som skal holde seg rene og borte fra menn for å vie sitt liv til Jesus og derfor må hindre at lystige menn ser på det fine håret deres. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Hijab - argumenterJeg syns at hver enkelt person skal få velge selv og det er ikke så enkelt som å si at de bare skal slutte med det og tilpasse seg vestlig kultur. Dette uansett om jeg syns det er helt tullete at man skal skjule håret og at det sikkert til tider er et trykk fra fedre/menn, hvilket selvsagt er helt fullstendig feil. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Hijab - argumenterFor min del faller det litt inn under ytrings- og religionsfrihet. Det blir i mine øyne fundamentalt feil å fortelle mennesker hva de kan og ikke kan gå med av religiøse/kulturelle klesplagg.
|
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Hijab - argumenter
Ja, jeg er klar over det, men det trengs hardere krut for at vedkomende skal endre mening og spesielt mannen min er god på å Argumentere men vi har ikke kommet igjennom enda. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
En, av to-tre
Gjelder den holdninga alle religiøse og kulturelle klesplagg eller bare et utvalg av det du syns er greit? Reiving av små jenteføtter i Kina f.eks. så føttene bli ødelagt. Eller den hobbyen man har enkelte steder i Afrika med å legge ringer rundt jenter/kvinners hals for å strekke den. Tar man ringene av vil kvinnen dø på grunn av ødelagt muskulatur. Kultur og religion er sikkert fine greier - men jeg ser ingen grunn til å applaudere alle påfunn - heller ikke om de har sitt utspring i norske miljøer. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
En, av to-tre
Er det et problem at vedkommende har sin mening? Hvorfor må du endre den? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Hijab - argumenterDet er forskjell på et klesplagg som hijab, og lemlesting av føtter og nakkemuskulatur.
|
|
|
|
#10 |
|
En, av to-tre
Sv: Hijab - argumenterHva med burka da? Den lemlester jo ingen fysisk del av kroppen. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Hijab - argumenterNei, og jeg har heller ingen problemer med at kvinner bruker burka så fremt de viser ansiktet når de skal vise legitimasjon.
|
|
|
|
#12 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Hijab - argumenterDe blir sett for den de er, og ikke hvordan de ser ut med langt hår, sminke, ettersittende klær. Den respekten de får går på hvordan de oppfører seg og personligheten, ikke utseende.
|
|
|
#14 |
|
© All rights reserved
|
Hvorfor skal du få personen til å endre mening?
Reiving av jenteføtter og halsringer er kultur, ikke religion. Hijab er et hodeplagg som ikke gjør skade på kroppen.
Burka er også et religiøst plagg og jeg har ingen problemer med at en kvinne er kledd i burka. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Hijab - argumenterFrivillighet er et interessant begrep. Når man utsettes for stort kulturelt press kan noe være "frivillig" på en ikke helt "frivillig" måte. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Hijab - argumenter- Mange vestlige kvinner skifter etternavn når de gifter seg. Et gammelt symbol på at de går fra å være farens eiendom til å bli mannens. Er ikke noe man har på hodet mindre symboltungte egentlig, enn noe så drastisk som å skifte navn? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hijab - argumenterJeg opplever at jenter ned i 4 års alder bruker hijab og det opplever jeg ikke som frivillig. Tvert i mot gis det uttrykk for at det er varmt og ubehagelig, et hinder i lek. Jeg synes det er veldig betenkelig. At voksne kvinner bruker hijab for å vise tilhørighet til sin gruppe er forståelig, men bare delvis et selvstendig valg. Mener jeg.
|
|
|
#18 |
|
can-jur
|
Sv: Hijab - argumenterFinnes det noen gode argumenter for å bære hijab da?
|
|
|
|
#19 |
|
Skal rømme
|
Sv: Hijab - argumenterÅ forby hijab vil å undertrykke de muslimske kvinner som ønsker å bruke det. Mange muslimske kvinner er muslimer uten å bruke hijab (akkurat som mange kristne kvinner er kristne uten å gå med kors rundt halsen), så for dem vil det uansett ikke være et relevant spørsmål. Jeg har lest at det blant noen grupper muslimske kvinner nå er populært å begynne å gå med hijab, selv om mødrene og bestemødrene ikke bruker det - nettopp som en statement om at de ikke lar seg undertrykke - av den norske kulturen.
|
|
|
#20 |
|
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hijab - argumenterHijab er også mote. Det er facinerende å se på mange av de unge jentene med hijab. De matcher fra topp til tå, inkl. smykker, neglelakk og øyesminke. Ikke rart mange små jenter ønsker å kopiere dette. Jeg har personlig opplevd at små jenter har ønsket å bruke hijab, uten at mødrene bruker dette. Jeg har blitt fortalt at det er mer og mer populært å bruke hijab, og at mange frigjorte muslimske kvinner, som bl.a. har kjempet for å gå uten hodeplagg, fortviler over at hijab er mote. Unge jenter føler hijabpress fra jevnaldrende, ikke fra foreldrene. |
|
|
|
![]() |
|
|