Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hijab - argumenter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-11, 10:08   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hijab - argumenter

Jeg og mannen trenger argumenter mot utsagn som mener at kvinnene i et moderne samfunn jammen meg må slutte med hijab og at det er fortykk fra menn. Gjerne argument med sammenligninger i vestlig kultur. Jeg tror muligdns vi har tatt frem de fleste argumentene, men jrg vil gjerne høre om dere har flere.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 11:58   #2
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hijab - argumenter

Jeg kan ikke hjelpe deg, for jeg mener per definisjon at hijab er et plagg som er laget for å kontrollere kvinner uavhengig av om man velger å gå med det selv eller ikke. At kvinner brukte skaut i Norge i gamle dager er i beste fall et tullete argument, og det er vel det nærmeste jeg kommer til eksempler fra vestlig kultur. Om man da ikke trekker fra nonnene - som skal holde seg rene og borte fra menn for å vie sitt liv til Jesus og derfor må hindre at lystige menn ser på det fine håret deres.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 12:07   #3
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns at hver enkelt person skal få velge selv og det er ikke så enkelt som å si at de bare skal slutte med det og tilpasse seg vestlig kultur. Dette uansett om jeg syns det er helt tullete at man skal skjule håret og at det sikkert til tider er et trykk fra fedre/menn, hvilket selvsagt er helt fullstendig feil.

Gammel 06-08-11, 12:07   #4
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

For min del faller det litt inn under ytrings- og religionsfrihet. Det blir i mine øyne fundamentalt feil å fortelle mennesker hva de kan og ikke kan gå med av religiøse/kulturelle klesplagg.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 12:18   #5
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hijab er et religiøst plagg og mange muslimske kvinner velger selv å bære hijab, for å hedre sin gud.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 12:23   #6
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hijab er et religiøst plagg og mange muslimske kvinner velger selv å bære hijab, for å hedre sin gud.

Ja, jeg er klar over det, men det trengs hardere krut for at vedkomende skal endre mening og spesielt mannen min er god på å Argumentere men vi har ikke kommet igjennom enda.

Gammel 06-08-11, 12:24   #7
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

For min del faller det litt inn under ytrings- og religionsfrihet. Det blir i mine øyne fundamentalt feil å fortelle mennesker hva de kan og ikke kan gå med av religiøse/kulturelle klesplagg.

Gjelder den holdninga alle religiøse og kulturelle klesplagg eller bare et utvalg av det du syns er greit? Reiving av små jenteføtter i Kina f.eks. så føttene bli ødelagt. Eller den hobbyen man har enkelte steder i Afrika med å legge ringer rundt jenter/kvinners hals for å strekke den. Tar man ringene av vil kvinnen dø på grunn av ødelagt muskulatur. Kultur og religion er sikkert fine greier - men jeg ser ingen grunn til å applaudere alle påfunn - heller ikke om de har sitt utspring i norske miljøer.

Gammel 06-08-11, 12:26   #8
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Ja, jeg er klar over det, men det trengs hardere krut for at vedkomende skal endre mening og spesielt mannen min er god på å Argumentere men vi har ikke kommet igjennom enda.

Er det et problem at vedkommende har sin mening? Hvorfor må du endre den?

Gammel 06-08-11, 12:26   #9
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Det er forskjell på et klesplagg som hijab, og lemlesting av føtter og nakkemuskulatur.

Gammel 06-08-11, 12:27   #10
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Hva med burka da? Den lemlester jo ingen fysisk del av kroppen.

Gammel 06-08-11, 12:32   #11
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

Nei, og jeg har heller ingen problemer med at kvinner bruker burka så fremt de viser ansiktet når de skal vise legitimasjon.

Gammel 06-08-11, 12:34   #12
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

De blir sett for den de er, og ikke hvordan de ser ut med langt hår, sminke, ettersittende klær. Den respekten de får går på hvordan de oppfører seg og personligheten, ikke utseende.

Jeg har selv prøvd en hijab, og det var en merkelig følelse, mest av alt fordi jeg aldri hadde tenkt over hvor forvrengt all lyd blir av at ørene er dekket til med 2-3 lag stoff. Det har selvsagt ikke sammenheng med diskusjonen. Jeg hadde en lang samtale med en hijab-bruker, og det å få høre hennes personlige grunner til å bruke den, samt se håret hennes, hvordan hun ordner håret under hodeplagget, og hvordan det var selv å ha den på, det var både lærerikt og interessant.

Gammel 06-08-11, 12:40   #13
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Er det et problem at vedkommende har sin mening? Hvorfor må du endre den?

Ikke et stort problem mer enn at jeg ikke liker holdningen, men fremst for at vedkommende liker å diskutere saken.

Gammel 06-08-11, 12:45   #14
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Hvorfor skal du få personen til å endre mening?

Gjelder den holdninga alle religiøse og kulturelle klesplagg eller bare et utvalg av det du syns er greit? Reiving av små jenteføtter i Kina f.eks. så føttene bli ødelagt. Eller den hobbyen man har enkelte steder i Afrika med å legge ringer rundt jenter/kvinners hals for å strekke den. Tar man ringene av vil kvinnen dø på grunn av ødelagt muskulatur. Kultur og religion er sikkert fine greier - men jeg ser ingen grunn til å applaudere alle påfunn - heller ikke om de har sitt utspring i norske miljøer.

Reiving av jenteføtter og halsringer er kultur, ikke religion. Hijab er et hodeplagg som ikke gjør skade på kroppen.

Hva med burka da? Den lemlester jo ingen fysisk del av kroppen.

Burka er også et religiøst plagg og jeg har ingen problemer med at en kvinne er kledd i burka.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 12:50   #15
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Frivillighet er et interessant begrep. Når man utsettes for stort kulturelt press kan noe være "frivillig" på en ikke helt "frivillig" måte.

Om du spør disse stammene i Burma som bruker nakkeringer så vil nok kvinnene si de ønsker det selv, men det er like galt for det. Likeledes det å gå totalt tildekket og skjule seg, fordi kvinner som ikke gjør det er "horer". Vel det er frivillig å gjøre det, men å velge "horestempel" er kanskje ikke så attraktivt.

Nå mener jeg det bør være lov å ha på seg hva en vil i det offentlie rom, men privatrettslig bør det også være lov å ikke ønske det. F,eks som del av uniform.

Jeg liker ikke å snakke med folk som skjuler seg og det vil nok ubevisst påvirke hvor jeg handler.

Å si at det er frivillig for 7-8 årige jenter er like dumt som å si at det utrykker deres hengivenhet til Gud. Små jenter ønsker jo det de ser de voksne gjør, enten det er neglelakk eller hijab.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 12:58   #16
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

- Mange vestlige kvinner skifter etternavn når de gifter seg. Et gammelt symbol på at de går fra å være farens eiendom til å bli mannens. Er ikke noe man har på hodet mindre symboltungte egentlig, enn noe så drastisk som å skifte navn?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 12:58   #17
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Jeg opplever at jenter ned i 4 års alder bruker hijab og det opplever jeg ikke som frivillig. Tvert i mot gis det uttrykk for at det er varmt og ubehagelig, et hinder i lek. Jeg synes det er veldig betenkelig. At voksne kvinner bruker hijab for å vise tilhørighet til sin gruppe er forståelig, men bare delvis et selvstendig valg. Mener jeg.

Gammel 06-08-11, 13:30   #18
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finnes det noen gode argumenter for å bære hijab da?
Det er mange gode grunner til å ikke forby bruken av hijab, men gode, rasjonelle grunner til å bruke det?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 13:44   #19
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Å forby hijab vil å undertrykke de muslimske kvinner som ønsker å bruke det. Mange muslimske kvinner er muslimer uten å bruke hijab (akkurat som mange kristne kvinner er kristne uten å gå med kors rundt halsen), så for dem vil det uansett ikke være et relevant spørsmål. Jeg har lest at det blant noen grupper muslimske kvinner nå er populært å begynne å gå med hijab, selv om mødrene og bestemødrene ikke bruker det - nettopp som en statement om at de ikke lar seg undertrykke - av den norske kulturen.

Gammel 06-08-11, 13:51   #20
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hijab er også mote. Det er facinerende å se på mange av de unge jentene med hijab. De matcher fra topp til tå, inkl. smykker, neglelakk og øyesminke. Ikke rart mange små jenter ønsker å kopiere dette. Jeg har personlig opplevd at små jenter har ønsket å bruke hijab, uten at mødrene bruker dette. Jeg har blitt fortalt at det er mer og mer populært å bruke hijab, og at mange frigjorte muslimske kvinner, som bl.a. har kjempet for å gå uten hodeplagg, fortviler over at hijab er mote. Unge jenter føler hijabpress fra jevnaldrende, ikke fra foreldrene.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:33.