Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tolking av dødsannonser

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-11, 20:10   #21
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Tolking av dødsannonser

Jeg stusser over at dere stusser på det.

Rett etter at en person har dødd er det vel ikke tid og sted for en språklig analyse av ordet "uventet" i forhold til forventet levetid og helsetilstand. De pårørende føler det vel som uventet, og skriver det.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 20:38   #22
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Rett etter at en person har dødd er det vel ikke tid og sted for en språklig analyse av ordet "uventet" i forhold til forventet levetid og helsetilstand. De pårørende føler det vel som uventet, og skriver det.

Heilt klart. Derfor er det lurt å gjere leksa si før ein står i situasjonen. (Dårleg unnskyldning for uvane med å lese dødsannonser i BT. )

Gammel 06-08-11, 20:46   #23
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg har da full forståelse for at et dødsfall er brått og uventet når det er gamle mennesker. For meg betyr det da ikke "tragedie" som ordet betyr når det er unge mennesker, men at avdøde slapp langvarig sykdom.

Jeg har derimot vært i begravelser der folk snakker om tragedien som har rammet dem når en på +/- 90 går bort. Da stusser jeg, men så tenker jeg at i sorg får folk litt slakke.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 20:57   #24
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Poker, her.

Jeg leste for litt siden en dødsannonse som sa at en kvinne "valgte å feire 17. mai på sin egen måte". Den var litt sær.

Litt sær?

Gammel 06-08-11, 21:01   #25
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kahlan, her.

Jeg og, brått og uventet når man er over 90 blir helt feil for meg, var det forventet evig liv eller ville de heller at personen skulle ligge lenge å lide

En 90-åring kan jo for eksempel bli påkjørt av en bil eller få en takstein i hodet. Jeg tolker "brått og uventet" til å like gjerne være en ulykke som et slag eller en annen kroppslig svikt.

Gammel 06-08-11, 21:02   #26
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan er det egentlig med dødsannonser på internett? Er det et bestemt sted dødsannonser legges på internett, i en bestemt tidsperiode, eller hvordan er dette?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 21:07   #27
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det er en dødsannonse som har festet seg, men som jeg aldri skjønte:

XXX døde i dag etter en lang og smertefull kamp for livet.

Det var en gammel dame som døde.

Den tolker jeg som at kvinnen hadde vært syk lenge og hadde sloss mot sykdom og smerter for å få leve så lenge som mulig - det å være gammel trenger jo ikke bety at man nødvendigvis er "mett av dage". "Kamp for livet" høres jo i så måte finere eller mer positivt ut enn "kamp mot døden".

Gammel 06-08-11, 21:12   #28
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har i allefall aldri tenkt over skjulte budskap i tekstene og håper ikke andre tolker i hjel heller.

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg har derimot vært i begravelser der folk snakker om tragedien som har rammet dem når en på +/- 90 går bort. Da stusser jeg, men så tenker jeg at i sorg får folk litt slakke.

Jeg føler ofte at mennesker som stort sett kun har opplevd naturlige dødsfall som følge av alderdom blant sine nærmeste ofte reagerer litt annerledes enn de som har opplevd litt mer traumatiske dødsfall. Jeg vet at jeg selv i allefall reagerte helt annerledes før jeg fikk kjenne på kroppen hva et dødsfall 'før tiden' virkelig innebar.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 21:12   #29
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Jeg stusser over at dere stusser på det.

Man er vel ulike. Selv er jeg av typen som ville brukt mye tankevirksomhet for å finne de mest dekkende ordene for meg (jeg har ble laget denne tråden uten å engang være i nærheten av en begravelse for tiden). Og brått og uventet er nok ikke i den kategorien for eldre i min bok.

Gammel 06-08-11, 21:14   #30
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Hvordan er det egentlig med dødsannonser på internett? Er det et bestemt sted dødsannonser legges på internett, i en bestemt tidsperiode, eller hvordan er dette?

Aftenposten sine ligger ihvertfall her:

http://tux.aftenposten.no/personaliaWeb/personalia.htm

Gammel 07-08-11, 01:26   #31
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Nei, det er mulig det er rart. Jeg mener visst ikke så mye om det.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 01:29   #32
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min oldefar døde brått og uventet da han var 90. Han var sprek som få, frisk som en fisk og var på vei hjem fra butikken. Da han åpnet hageporten hjemme falt han død om, han var antageligvis død før han traff bakken. Han døde brått og uventet, selv om han var gammel.

Jeg synes det er fint at det står "valgte å dø i fra oss" når det er selvmord - det er med på å fjerne tabuer.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 09:34   #33
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det er en dødsannonse som har festet seg, men som jeg aldri skjønte:

XXX døde i dag etter en lang og smertefull kamp for livet.

Det var en gammel dame som døde.

Den kan jeg skjønne, da min mormor døde 89 år gammel kjempet hun som hun aldri har kjempet før. Det ble noen lange uker der hun klamret seg til livet, og hvor pårørende snart håpet at hun skulle gi slipp, det var tungt å se henne slite slik, og se at hun ble dårligere og dårligere for hver dag, men klamret seg mer og mer til livet før hun til slutt måtte gi opp. Men det var en lang og smertefull kamp til tross for at dama var 89 år. Nå skrev vi ikke noe om det i dødsannonsen, vi skrev bare at hun sovnet inn.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 11:26   #34
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Et hjerte og to hender har sluttet å slå" er den dødsannonsen jeg nok aldri glemmer.

Jeg tenker alltid at det kan være noe mellom linjene, selvsagt. Jeg kommer fra en kommune der alle kjenner alle og befolkningen er gammel. Ergo kjenner man gjerne den avdøde og teksten i annonsen kan ses i forhold til hvordan folk har vært. Noen var konebankere, andre var alkiser, sladrekjerringer eller kranglebøtter, og langt fra alle har hatt et hjertelig forhold til familien. Jeg er ikke ukjent med at dette til dels reflekteres mellom linjene i annonsen, uten at jeg husker noe konkret på stående fot.

Gammel 07-08-11, 11:54   #35
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Unnskyld HV, men jeg måtte nesten le litt når jeg leste den. Håper den var tilsiktet. I så fall syntes jeg den var ganske bra.

Dødsannonser vekker ikke det store engasjementet i meg, men innrømmer at jeg også reagerer litt når det står "brått og uventet" når personen har passert åtti/nitti. Min bestefar er nitti og selv om han klatrer i stiger, kjører bil etc så er det jo ikke heelt uventet om han plutselig en dag får hjerteinfarkt eller sovner inn.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 13:06   #36
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

HV: der leste jeg hvertfall mellom linjene ja og tenkt mitt

Gammel 07-08-11, 17:40   #37
Lisbeth
Aktiv

Lisbeth sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Lisbeth er litt kul
Standard

Jeg så for noen år siden en dødsannonse der det stod "Vi var glad i dag". Jeg regner med at det var en trykkfeil fra avisens side, en a istedenfor en e.

Lisbeth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 22:06   #38
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg har heller ikke hørt om slike teorier. Det eneste er vel de som har valgt å avslutte livet sitt selv - de kan ofte være lett å tyde - men da er det jo ikke snakk om uskrevne regler og skjulte beskjeder da - slik det kan virke som på dine eksempel.

Lokalavisa skriver ofte "Livet ble for tungt å leve" ved selvvalgt død. Det synes jeg er en fin og veldig beskrivende linje.
Jeg synes også at det er viktig at det kommer fram (såfremt de pårørende ønsker det, selvsagt) at dødsårsaken var selvmord, det er en viktig problemstilling, som det er mange tabuer rundt.

Gammel 08-08-11, 22:42   #39
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Jeg har alltid lest dødsannonser. Så lenge jeg kan huske i alle fall. Jeg har aldri tolket annonsene. Har heller mer lagt merke til vers og dikt som blir skrevet. Jeg synes "Hilsen fra fjellet" av Østeng Hov er så fint. Det kunne jeg selv tenkt å ha i min egen annonse når den tid kommer. Jeg husker spesielt et linje som sto i en eldre kvinnes dødsannonse. Hun var tydeligvis høyt elsket av sin ektemann. Han hadde skrevet "Jeg holdt min hånd i din. Aldri har du vært vakrere". DET er kjærlighet det. Helt til det siste.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:28.