Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Det er lov å anta ja? Det er lov å ha meninger om hva man tror feiler han ja? Jeg VET ikke, men det er jo å håpe og anta at han ikke er ved sine fulle fem, og at folk med faglig bakgrunn vil komme frem til at han MINST er både psykopat og narcissist. Det ville ikke forundre meg det spøtt om han er det nemlig. Man trenger ingen faglig bakgrunn for å mene, tro og anta at det er sannsynlige "diagnoser" på gjerningsmannen.
Dessuten er jeg ikke det minste lei meg for å komme med så sterke ord, og med dine ord, uetisk fjerndiagnostisering av denne ABB. Tullete og tøvete... javel.
Du kan skrive hva du vil, helt uten at noen mener at du skal bli lei deg
1) Psykopati er ingen diagnose.
2) Narsissistisk personlighetspersonlighetsforstyrrelse er heller ingen egen diagnose i ICD-10, diagnosesystemet anbefalt av WHO og som hele verden, bortsett fra USA benytter (og forskere, forsåvidt).
3) Hverken 1) eller 2) betyr at fenomenene eksisterer, selvsagt.
4) Hverken "psykopati" eller "narsissisme" har noe som helst med å "være ved sine fulle fem" å gjøre. Et raskt lite blikk på en eneste avisforside de siste to ukene burde jo gjøre det klinkende klart dersom man ikke allerede visste det. Og hva betyr "minst psykopat og narsissist"? Ser du for deg noe verre, eller vet du rett og slett ikke hva du snakker om?
5) Sterke ord kan man gjerne komme med, å stille bombastiske diagnoser uten faglig bakgrunn er noe annet. Man kan jo fint si hva man tror og antar og mener, selv om jeg personlig synes det er litt pussig å skulle anta noe med stor grad av skråsikkerhet uten å ha det minste peiling. Og dette mener jeg selv om de sakkyndige skulle komme til akkurat samme konklusjon etter et halvt års utredning.
Og for øvrig: Min aldeles personlige mening er at ingen diagnose i verden er tilstrekkelig for å forklare disse handlingene i seg selv.
|