Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-11, 23:24   #141
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ok, jeg står frem som enten , eller utsatt for tidligere nevnte "sensur", jeg kan ikke huske å ha hørt om Eurabia, og noen må enten forklare meg, eller så må jeg google...

:naiv, sensurert eller bare i ammetåke?:

Dette kan andre forklare bed enn meg med mitt feriepakkemodushode, men Eurabia er begrepet disse menneskene har valgt å bruke om et Europa som er i ferd med i islamiseres fullstendig. De mener at vi er utsatt for en stor arabisk sammensvergelse som utnytter våre vestlige verdier og toleranse til å bygge sine moskeer, bygge gettoer, få innført sharia, få drøssevis med unger og til slutt overta hele Europa. De hyller de som har bekjempet arabisk og islamsk invasjon tidligere, som serberne og de beleirede i Wien som stoppet en invasjon en eller annen gang - 1500-tallet?

Det hjelper selvsagt ikke at de gærningene har sin motsats i andre gærninger som har tilsvarende teorier om jødisk-amerikanske konspirasjoner som står bak det meste, som tror at protokollene er reelle og at det faktisk er israelsk etterretning som står bak terroren i Oslo og på Utøya. Som faktisk ønsker sharia-lovgivning. Og disse er altså bare "one friend away" på min FB-profil.

Gammel 27-07-11, 23:29   #142
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?

Polyanna, visste du dette før 22.juli? Det gjorde ikke jeg.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 23:38   #143
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, det tror jeg, men det har jo blitt grundig repetert da, for å si det forsiktig. Og så blir jeg jo så fint oppdatert på FB om de andre gærningene.

Gammel 28-07-11, 12:59   #144
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke på FB.

Og visste ikke dette før 28. juli, faktisk, når jeg leste Poly sin forklaring.
Takk for orientering.

Gammel 28-07-11, 15:03   #145
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde heller ikke hørt uttrykket før 23. juli, men jeg skjønte egentlig med en gang hva det betød, utfra konteksten.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 18:17   #146
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne FrP-ordføreren oppfordrer partifeller til å reflektere rundt egen retorikk. Veldig bra, synes jeg.

Gammel 28-07-11, 18:28   #147
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Denne likte jeg.

Og "kommentarfeltfascistene" var et knakende godt uttrykk.

Gammel 28-07-11, 19:09   #148
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Jeg synes det ville være svært gledelig om vi fikk en offentlig diskusjon om Eurabia. Jeg tror Norge (selv om forståelig av historiske grunner) gjør seg selv en stor bjørnetjeneste ved å sensurere den slags ytringer. Nå er tiden kommet for å fjerne den sensuren. Røyk dem ut. Svar dem.

Unnskyld meg men jeg må bare spørre for du kan umulig ha fulgt med i debatten vi har hatt her i landet de siste årene? Det har da virkelig vært en aktiv Eurabia debatt i Norge også, svært aggresiv og aktiv vil jeg påstå og jeg har vært på min kvote av de. Dette tema har jo blitt et stort felt her til lands også med drøssevis av bøker utgitt av diverse skrullinger og et populært tema på tv og radio. Hege Storhaug er vel den som har blitt mest hørt og brukt av medier men jammen finnes det mange andre etterhvert også, ikke minst Sigurd Selbekk. Denne teorien om at muslimer blir i flertall og tar over har jo også blitt ganske så mainstream etterhvert, godt hjulpet av Frp sin snik-islamiseringsteroi.

Faktisk synes jeg synes jeg knapt vi har gjort annet i dette landet de siste årene en å rakke ned på muslimer. Det er muslimer og Islam som totalt har dominert innvandringsdebatten. Det har blitt stuerent og legitimt å si nesten hva man vil om muslimer. Husker dere Tybring Gjedde sin kronikk i Aftenposten om Disneylandet Norge og Ap som river landet i filler med flerkultur? Samme guffet vi har hatt i årevis og det er overhode ikke bare FrP retorikk lenger.

Antirasistisk Senter har lenge satt søkelys på den helt vanvittige nettdebatten vi har i Norge med drøssevis at anti-Islam steder der hårene bare reiser seg på ryggen når man leser. Hvis noe godt kan komme ut av noe så grusomt så vil det blir at mange nå går i seg selv og vurderer sitt språkbruk når de snakker om muslimer. Og det er håp, for en av de mest avskyelige menneskene vi har her i landet som skriver og gir ut bøker om dette har faktisk innrømmet at det er behov for ettertanke, helt utrolig http://m.nrk.no/m/article.jsp?art_id=17729753

Sindre Bangstad har et fint sammendrag i politiken forresten:
http://politiken.dk/debat/article1345889.ece
Washington Post : Time for Norway to face its Islamophobia (Aslak Sira Myhre)
http://www.washingtonpost.com/opinio...sfI_story.html

Sist redigert av Lisa : 29-07-11 kl 11:49.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 19:22   #149
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vet du Lisa, det har du sikkert rett i. Jeg har antakelig skjermet meg fra store deler av den debatten fordi jeg har avskrevet dem som tullinger, rett og slett. Samtidig ser jeg nå i ettertid, altså etter at jeg skrev det innlegget, at flere kommentatorer i media skriver noe av det samme som jeg gjorde. Så da oppfatter man det kanskje ulikt. Jeg ble veldig opptatt av at mange sinte unge menn har gitt opp demokratiet, og det oppfattet jeg som skummelt.

At det har vært en til dels aggressiv innvandringsdebatt har jeg fått med meg. Disse ekstremistene har jeg ikke fått med meg.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 14:37   #150
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fryktelig stolt over at Stoltenberg tok stikk motsatt strategi av Bush sin 9/11-reaksjon "be afraid, be very afraid!" i timene og dagene etter massemordet. Jeg er stolt av at den nasjonalismen som er i Norge er en inkluderende, hjertevarm o spontan greie, ikke en klam tvangstrøye som messes på oss i et forsøk på å holde oss sammen som nasjon.

Jeg har et håp om at 22/7 blir en påminnelse om at vi må inkludere, ikke ekskludere og at det fører til et mer åpent samfunn, ikke det motsatte. Jeg håper ikke det blir vår 9/11, som jeg forbinder med frykt og fremmedgjøring og ikke minst redusert frihet og økt kontroll av alt og alle.

Jeg håper at AP-ungdom kan være på Utøya neste år, kun passet på av andre voksne og en sivil politimann uten våpen. Jeg håper Norge styrer fri av frykten.

Og at alle har lært at frykt og hat er den største trusselen, uavhengig av hvem vi frykter og hater. I USA dyrker de frykten, mitt håp er at det aldri vil skje i Norge. Reaksjonen til nå har vist at Norge er Anderledeslandet. Jeg er stolt av det.

Gammel 31-07-11, 12:32   #151
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner forbudte tanker. (Kommentar fra Aftenposten i dag)

Gammel 03-08-11, 10:10   #152
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Chiffre, jeg uttrykte meg veldig uklart. Jeg mente ikke å diskutere konstruksjonen "Eurabia" på en bokstavelig måte, jeg mente diskusjon om at slike fenomener faktisk oppstår og også diskutere med dem som skaper dem og tror på dem. Og de er ikke fremme i den offentlige debatten, de holder seg på sine egne nettsider, blant annet. Og personlig synes jeg det er uheldig. Det betyr ikke at jeg ønsker å gi ekstremister definisjonsmakt, men at det debatteres i større grad. Det betyr også at de kommer mer til ordet i offentligheten enn det som hittil har vært tilfelle.

Dette er rette veien å gå. Og det er også Stoltenberg sitt veivalg. Han har bare blitt så mye større de siste dagene. Han er der oppe med Gro og Einar.

Gammel 03-08-11, 17:52   #153
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Dere som sier at dere vil delta mer i den offentlige debatten; vg har åpnet for kommentarer, og grumset stiger igjen til overflaten: http://www.vg.no/nyheter/meninger/ar...artid=10089207

Gammel 03-08-11, 18:18   #154
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Jeg kommer ikke til å debattere i kommentarfeltet på VG. For det første, mister jeg viljen til å leve, bare jeg nærmer meg noe sånt, og for det andre synes jeg ikke det er noen egnet måte å diskutere på.

Jeg bidrar ved å stadig diskutere dette med elevene mine. Da har jeg aldri fokus på partipolitikk, men menneskeverd og toleranse. da snakker vi ikke bare om dette med innvandring, men også om kvinnesyn og homofobi. Jeg forteller dem at de ikke trenger å hate alt som ikke er likt dem selv - de kan bare rolig velge bort det de selv ikke liker, og la andre leve med sine valg i fred og ro (om det nå gjelder å bruke hijab, tro på Allah eller å være kjæreste med samme kjønn).

Gammel 14-08-11, 12:35   #155
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Brutus: jeg tror ikke du helt skjønner at det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Man kan være glad i folket sitt og landet sitt, samtidig som man er glad i resten av verden, og ønsker større internasjonalt samarbeid. Det er ingen motsetning mellom oss og dem, det er bare lille oss og store oss. Oss i Norge, og oss i verden. Selv om jeg elsker min mann, betyr ikke det at jeg hater deg.

Når det gjelder å stryke kristenkorset av sitt flagg, så har det absolutt ingenting å gjøre med synet på nasjonen Norge, det har å gjøre med synet på religionen kristendom. Norge ble samlet til én nasjon under åsatrua, fortsatte som én nasjon med kristen tro, og begynner nå å bli én nasjon med mange ulike trosretninger.

Nei, det stemmer vel sånn passe det der. Den største kollektive samlinga av landet, og store deler av den skandinaviske halvøy forøvrig, kom i dragsuget av Hellig-Olav og den katolske kulten rundt ham. Åsatrua var en den viktigste kollektivt opplevde åndsverdenen før det. Og overgangen fra det ene til det andre skjedde med voldsmakt og blod. Begge deler er viktige i landets kulturarv. Her snakker vi om endringer over hundrevis, tusenvis av år. Migrasjonsdebatten vi har i vår tid skyldes endringer som oppleves mye mer intense og er mye mer omfattende enn noe innslag av hanseater eller reisende noensinne har betydd.

Gammel 14-08-11, 14:02   #156
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg håper iallefall det kan bli slutt på at bandittene får kjendisstatus. Irriterer meg grønn over at man selger på "eksklusive intervjuer" av orderudere, Baneheiainvolverte, Toska osv. De bør ikke få anledning til å uttale seg før straffen er ferdig sonet.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 21:46   #157
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, jeg trodde det var Edvard Grieg han snakket om, jeg. Og jeg har spilt så mye Grieg i alle slags sammenhenger (dog aldri høyre-ekstremistiske), og hørt Grieg i Hollywoodfilmer og på TV. Noe av det aller mest nasjonalromantiske fra Grieg kommer jo fra Peer Gynt, et stykke som ikke akkurat er helt ukritisk til det norske. Derfor overrasket det meg. Eller, ingenting overrasker vel egentlig.

Nja, det er vel stuereint med Grieg under festspill og slikt da, 17.mai. Ligger vel i leiet "i overkant mye" ellers. Grieg har vel også en "Heimkomstmarsj", hyllest til korsfarerkongen Sigurd Jordsalfar.

Gammel 14-08-11, 22:48   #158
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ser det er flere som skriver om et ønske om å engasjere seg, jeg skrev litt om det og hvordan hendelsene på Utøya påvirket meg dagen etter....

http://sturlah.blogspot.com/2011/07/...sjere-seg.html

Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 22:49   #159
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grieg er fullstendig stuerent når som helst. :gammel pianist:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:22.