|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Passiv
|
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."
Jeg har erfart en mattelærer som ikke greide dette regnestykket og hevdet at på den aktuelle skolen var et samlet fagmiljø enig i at mattestykker løses i tråd med leseretningen. Å gange sammen først og deretter summere var nytt for dem. |
|
|
|
#62 |
|
Passiv
|
Jeg har erfart en mattelærer som ikke greide dette regnestykket og hevdet at på den aktuelle skolen var et samlet fagmiljø enig i at mattestykker løses i tråd med leseretningen. Å gange sammen først og deretter summere var nytt for dem. |
|
|
|
#63 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kunne ikke vært mer enig. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Jo flere jo bedre...
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."At dysleksi skulle diskvalifisere synes jeg er en helt vannvittig uttalelse. Selv med sterk dysleksi kan man klare en 6'er i norsk. Det er bare et spørsmål om trening og teknikk. Dysleksi betyr først og fremst at man må bruke mye mer tid og krefter på å lære seg det andre tar lett. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#66 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#67 |
|
Glamorøs
|
Slik jeg forsto argumentet fra Halvorsen var at de med dysleksi kunne få dårlige karakterer og dermed ikke slippe inn på lærerhøgskolen. Ergo gjelder ikke det elever som dine. Har man ikke lært metoder, teknikker og trent hardt så blir man kanskje heller ikke god nok til å undervise i norsk.
|
|
|
#68 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Hva med matte?
|
|
|
#69 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
|
|
|
|
|
|
#70 |
|
Erfaren nok
|
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Jeg er ikke nødvendigvis imot karakterer i barneskolen, jeg er bare litt skeptisk til hvordan det vil bli brukt. Vil barna få muligheten til å bli fulgt opp annerledes med en karakter? Det skal jo ligge vurderinger bak disse karakterene, så jeg skjønner ikke hvorfor de konkrete karakterene blir så viktige.
|
|
|
#71 |
|
Shake it out!
|
Nei, men slik soM det norske skolesystemet fungerer så er man stor sett stuck med den læreren man får gjennom hele barneskolen. Feks fikk min datter udugelig lærer i 2. klasse, og samme lærer er enda klasseforstander der. Da nytter det særdeles lite om hun er den eneste dårlige læreren på skolen, gitt.
|
|
|
#72 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Jeg er nok den læreren Høyre vil ha: høyt (rundt 5) snitt fra vgs, hovedfag i realfag med beste resultat, og PPU på toppen. Gode tilbakemeldinger fra alle arbeidsplasser, og interesse for fag og elever.
|
|
|
#73 |
|
Jo flere jo bedre...
Nei, enig i det. Men de med gode karakterer pga hard trening og gode teknikker har fortsatt en dysleksidiagnose. Det var vel det som var argumentet ditt? At de med dysleksi ikke skulle få bli lærere? Det var i alle fall det jeg svarte på at var en særdeles lite klok uttalelse. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Passiv
|
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Man må minimum kunne kreve 4 i basisfagene. Jeg har sett nok av lærere som verken kan lese, skrive eller regne. |
|
|
|
#75 |
|
Tåler regn
|
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Har ikke lest alt her inne. Sist redigert av Pelikan : 18-08-11 kl 20:18. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Glamorøs
|
Så lenge vedkommende ikke har et problem der og i tillegg kan skrive feilfritt norsk så er det selvfølgelig ikke noe problem.
Nei, det var ikke argumentet mitt. Jeg kommenterte noe som ble sagt i artikkelen, jeg regnet med at de som svarte på innlegget mitt hadde lest artikkelen de også. Skriver man feilfritt norsk og kan lære det bort på en pedagogisk er det selvsagt ikke noe problem.
|
|
|
#77 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg kommer heller ikke til å stemme Høyre, (av grunner nevnt i neste qoute) men det er da ingen motsetning mellom å kunne stave interesse riktig og å se det enkelte barnet?
Ja, ikke rart de kjører hardt (og fornuftig) på skole nå, de er jo eieren av den statsråden som har gjort desidert mest for å maltraktere norsk skole.
Amen! Dere som mener at man bør komme inn med møkkakarakterer; Gjelder det samme for legestudiet? Eller politi? Hvis svaret er nei, vær vennlig å forklare hvorfor.
Jepp, stor forskjell på folk med dysleksi. Jeg har selv gitt fem i norsk til noen, utrolig hardtarbeidende og dyktige, dyslektikere. Dysleksi i seg selv bør altså ikke diskvalifisere, men hvis dysleksien fører til at du får 3 i norsk, bør den gjøre det. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Hvorfor ikke de som ønsker å bli lærere bør strekke seg etter knallgode karakterer? Fordi da er det ingen som gidder å bli lærere. I min klasse, vi var 60 da vi begynte, var jeg den eneste som hele livet har hatt en drøm om å bli lærer, og som virkelig absolutt ville bli lærere. Alle de andre begynte der fordi "nja, sikkert grei nok jobb det?" "Lærere har jo så lang ferie, det er grunnen til at jeg vil bli lærer" "Nei, jeg har aldri visst hva jeg vil, men å ta en lærerutdannelse gjør iallfall at jeg har noe å falle tilbake på" eller en helt annen brødhue-grunn.
|
|
|
#79 |
|
By the Sea
|
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."rine - det er da ikke det med inntakskrav til studiet jeg tenker på når jeg kaller Høyres skolepolitikk nyanseløs. Jeg sier jo også at jeg er enig i prinsippet med inntakskrav i basisfagene. Jeg tenker på skolepolitikken deres som helhet.
|
|
|
#80 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jepp, du peker på mye viktig her. Det er forbanna mye sutring i yrket, og ikke alt er like berettiget, etter min mening. Lærere og skole har et gedigent image-problem, helt klart, men er ikke en del av problemet at så mange slubberter får bli lærere? |
|
|
|
![]() |
|
|