Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barn i garderoben - alene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-11, 09:07   #21
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn i garderoben - alene?

Jeg trodde det skulle være greit å ha med Poden i garderoben lenge enda (6 år), men jeg merket i sommer at flere jenter reagerte på at han var der i sommer. Og da han så at de syntes det var vanskelig ble det vanskelig for ham også. Så nå har jeg sagt at pappan får steppe opp. Jeg sender ikke Poden alene i garderoben i offentlig bad enda.

Gammel 17-08-11, 10:30   #22
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

I klassen til frøkna er det mange jenter som er både modne og store, og det er ikke helt uvanlig at jenter kommer så smått i puberteten rundt den alderen. Da synes jeg de bør få være slippe å møte guttene i klassen i dusjen. Likeså tror jeg gutta i samme fase vil slippe å ha jevnaldrende jenter i sin garderobe, men det tror jeg ikke er noe utbredt problem heller.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 10:44   #23
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at trygghet må gå foran blyghet, men at det ikke er noe stort problem hvis man jobber litt med å gjøre dem selvstendige før eller i starten av 3. klasse. Jeg vet ikke helt hva man da skal gjøre hvis man er alene med barn med spesielle behov, det er jo ikke alltid det er mulig å "bare ta med pappaen" eller finne en annen som kan følge i garderoben. Kan man få låne handicapgarderober da? Jeg tenker nemlig at både av hensyn til andre i garderoben, men ikke minst av hensyn til barnet selv bør man prøve å unngå unger som nærmer seg eller er i pubertetsalder i motsatt garderobe.

Gammel 17-08-11, 10:44   #24
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Jeg er ikke klar til å sende han alene enda nei. Samtidig så synes jeg han er litt stor til å være med meg, ikke hadde han villet det selv heller da tror jeg.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 10:53   #25
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er aldeles uaktuelt å sende Poden alene i garderoben på Tøyenbadet på noen år enda. Men jeg har sluttet å ha ham med i damegarderoben - det sluttet jeg vel med for et års tid siden, da han var syv og et halvt, tror jeg - så da må pappaen være med. Og det er synd at det ikke går an for en mor og sønn å gå sammen i svømmehallen; selv om det akkurat for vårt vedkommende er lett å ta med pappaen, gjelder jo ikke det for alle.

På svømmekurset han går på er det mye mindre forhold, og der har han øvd lenge nå på å klare seg selv i dusj og garderobe. Han har hatt med pappaen, nettopp med tanke på disse problemstillingene, og nå er han visst såpass vant at jeg godt kan følge ham og vente utenfor. Stort sett alle barna på kurset har vært yngre enn ham - 5-7 år, tenker jeg - og det har vært både gutter i jentegarderoben og omvendt uten at noen ser ut til å ha brydd seg veldig.

Gammel 17-08-11, 20:06   #26
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der vi svømmer er det skriftlig grense på til og med fem år. Nå har Plutten fylt seks år, men vi har fått innvilget at vi kan bryte denne regelen ettersom Plutten ikke er helt stø i engelsk, og det virkelig kompliserer ting at han ikke nødvendigvis skjønner hva noen sier til ham. Her er det dusjavlukker med forheng, og vi har skap i en krok, så jeg legger til rette for at det er forholdsvis diskret og han vet han ikke skal løpe naken rundt, stå og stirre på jenter/damer i garderoben osv.

Gammel 17-08-11, 21:13   #27
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har hørt at noen får bruke handicapgarderobe som familiegarderobe om det er ledig.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 21:28   #28
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg synes skolealder er en grei grense, primært av hensyn til de man kan møte på i garderoben. Frøkna mi opplevde å møte en gutt i parallellklassen i jentegarderoben på slutten av 1. klasse, og hun syntes det var veldig, veldig ubehagelig - både å skulle se han naken og å skulle skifte selv. Hun nektet å ta av seg klærne før farmoren hadde sjekket at han var ute av både garderobe og dusj. Hun snakker om det ennå.

Vi opplevde det samme med datteren her, på vinteren det året hun gikk i første klasse var vi i garderoben da en av guttene i klassen over henne kom inn. Hun ble altså helt fra seg, og løp inn på do og gjemte seg, og nektet å komme ut før hun var helt sikker på at han ikke var der lengre. Vi har alltid hatt et naturlig forhold til nakenhet her hjemme, men det er altså noe helt annet med gutter fra skolen altså. Fra hun var 6 år syns hun ikke noe om å være med pappaen i garderoben heller, og det var helt tydelig at de andre brukerne av herregarderoben også syns det var i overkant, så da tok vi selvsagt det til etterretning og organiserte oss anderledes.
Og så lenge det ikke er familiegarderober over alt syns i alle fall jeg at det bør tas mest hensyn til de som garderoben er laget for, det blir helt feil for meg at vi må holde oss unna jentegarderoben fordi det kan komme klassekamerater inn dit.
Men det burde definitivt gjøres mer familievennlig på offentlige bad syns jeg.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 21:28   #29
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Vår eldste har akkurat fylt sju og er absolutt ikke klar for å klare seg alene i garderoben, så er det jeg som er med, blir han med i damegarderoben. Når det er svømmekurs, er det alltid andre barn han kjenner der også, så da synes han det er greit. På andre tidspunkt har han sagt at han helst vil slippe damegarderoben - og da på grunn av alle de nakne voksne damene og ikke jenter på samme alder. Han løper veldig gjerne naken rundt i hagen og på stranden, og jeg tror ikke han har reflektert over at det skulle være rart eller unaturlig å se jenter på sin egen alder nakne. Jeg har ikke hørt om eller sett noen regler for dette i svømmehallen vi pleier å gå .

Sist redigert av Tangina : 18-08-11 kl 21:04.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:02   #30
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Åtteåringen (jente) kan fint ordne seg alene i garderoben. Overhode ikke no' problem Seksåringen (gutt) hadde vel klart seg alene, men verken jeg eller han ville vært komfortabel med situasjonen Jeg tipper han trenger et år eller så til før han er "klar".

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.