|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#102 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?
Vi sender dem igjennom på noen få år, men de som forsker på andrespråklæring sier at det tar 5-7 år før gjennomsnittseleven kan følge normal undervisning på det nye språket. Så det vi gjør er å skape en stor haug med tapere. Selv de flinke jentene som pugger seg til toppkarakterer har jo store hull i språkforståelsen. Men så snart de kan språket "godt nok", så skal de gjennom den samme mølla som alle andre.
|
|
|
#103 |
|
Shake it out!
|
Jeg tror det er noen som er slik både Irma og elg skisserer. Og begge to gruppene representerer et problem for det norske samfunnet. Det finnes innvadrere/flyktninger/asylsøkere som ikke ønsker/klarer å tilpasse seg det norske samfunnet og det finnes nordmenn som har bestemt seg for at alle som ikke er nordmenn (eller i det minste vestlige) er skums. Jeg synes det er like spinngalt at en "nordmann" får hetta av at datteren er sammen med en "utlending" som at en "utlending" får hetta av at datteren er sammen med en "nordmann". Og begge finnes.
|
|
|
#104 |
|
Shake it out!
|
Send dem (as in skolemyndighetene) på studietur til Texas, der vi bor. Her har de et system som heter ESOL (english second language), hvor alle som er fremmedspråklige må ta en språktest som bestemmer nivået deres, og deretter følges de opp med ekstraundervisning til de er kan kalles engelskspråklige - og de testes både i lesing, skriftlig og språkforståelse. Og de får også tilpassetede tester og lettere krav, slik at de slipper å føle seg som tapere skolemessig. Jeg bøyer meg i støvet over hvordan de takler det faktum at mange skoler her har 45 forskjellige nasjonaliteter.
|
|
|
#105 |
|
maler
|
Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Jeg tror elg sier ting mange tenker, jeg tenker også noen tanker i den retningen, men det blir så voldsomt og generalisert at det blir vanskelig å diskutere. Samtidig blir det veldig vanskelig hvis man ikke skal kunne si høyt at det er forskjeller på ulike grupper elever ved å bruke begreper som "vi" og "dem", man trenger av og til å adressere ulikheter mellom sin egen gruppe og en annen gruppe.
|
|
|
#106 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Hvorfor går du på meg som person og sier at det er skummelt at noen er som meg? Jeg prøver bare å få frem noen av mine tanker i forhold til problemstillinger med innvandring. Dette betyr ikke at jeg på noen måte er i mot innvandrere. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Katta: fordi det tar mer enn 300 timer å lære både et språk og en kultur. Ganske enkelt. Som Darth sier, innimellom kan det ta 3000 timer å lære å fylle ut et skjema.
|
|
|
#108 |
|
Shake it out!
|
Les om igjen. Jeg skrev at jeg tror det finnes mennesker som er slik du beskriver dem, og at det er et problem. Jeg sier ikke at du er et problem. Jeg gir det altså rett i at det finnes noen som er slik, men jeg poengterer at man ut fra det ikke kan generalisere og si at alle er slik.
|
|
|
#109 |
|
maler
|
Ja. Og da gjør vi en for dårlig jobb på tross av at det legges endel vekt på det. For en stor del av ikkeno er fortsatt ikkeno. Som jeg prøver å forklare mine barn når de prøver å skjønne mengdebegreper. Samtidig tror jeg det er enkelte ting som er godt kjent, men hvor andre normer/føringer regnes som viktigere, i hvertfall for enkelte grupper. Jeg tenker at vi (som i Norge, staten etc) i hvertfall bør sørge for at de fleste "feil" som begås, begås med vitende og vilje. Det er jo veldig synd hvis noen ikke får til å fungere i samfunnet fordi ingen vil fortelle dem hva som skal til for å ikke tråkke i den mest klissete salaten.
|
|
|
#110 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Ok. Jeg leste feil. Beklager. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Shake it out!
|
Ikke noe å beklage, erfaring tilsier at alle kan lese feil av og til, særlig om man forventer å lese noe annet enn det som faktisk står.
|
|
|
#112 |
|
audio, video, disco
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Litt på siden av temaet i tråden, men denne teksten bruker jeg ofte i undervisningen, gjerne etter at vi har snakket om hva som er typisk norsk. Olsen er norsk. Det er han stolt mennesker.av. Utlendinger er bare noe skrap. De snakker underlig, har merkelige religioner og spiser rar mat. De duger ikke til noenting. Norge hadde fint klart seg uten utlandet. Dette tenker Olsen på når han våkner i sengen sin, som er en oppfinnelse fra Midtøsten. Han kryper ut av lakenet av bomull fra Sudan og teppet laget av ull fra Australia. Han vrenger av seg pyjamasen og setter føttene i tøflene, begge deler er oppfinnelser fra India. På badet vasker han seg med såpe slik araberne har lært oss. Så barberer han seg, det er et rituale fra det gamle Mesopotamia. Så går han ut på kjøkkenet og kikker ut av vinduet, det var egypterne som først fremstilte gless. Olsen må ha kaffe fra Etiopia med sukker fra Cuba oppi og et glass appelsinjuice fra Kypros hver morgen. Han leser bokstaver som de gamle semittene tok i bruk først. De er trykket på papir, først fremstilt i Kina, med trykkekunst utviklet iTyskland. Det regner. Gummistøvler laget i gummi fra Malaysia er gode å ha i regnvær. Paraplyen ble først tatt i bruk i India. Så kjører Olsen. Han er glad og fornøyd over å være et godt menneske. Takk gode Jesus, tenker han og sender en takk til en jøde son sjelden omga seg med selvgode Teksten er fra FN-sambandet (tror jeg) I dag så jeg denne artikkelen.
Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi. Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm. Sist redigert av Teflona : 05-08-11 kl 11:18. Årsak: lagt til lenke til artikkel: Breivik er multikulturell |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Det er det som er tilfelle. Derfor er det også sterk kulturell segregering i områder med mye muhammedansk tilflytting. Når festtalene og tedrikkinga er slutt og kampanjebudsjetta tomme, går man hver til sitt. Folk med etnisk norsk opphav får et økende behov for å finne sin egen kulturelle identitet i et stort hav av dem. Samme gjelder nykommerne. Det er noe politiske vedtak eller velvilje ikke kan styre.
|
|
|
#114 |
|
![]() ![]() ![]() |
Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Hvordan er kommunikasjonen i debatten? Tenkte jeg når jeg leste dette her. Klippet fra et innlegg på et nettsted som har rykte som hatspreder. Hvor skulle man ellers fått bekymringen på trykk og drøftet? Eller er det simpelthen slik at å referere om slike opptrinn er høyre-ekstremisme i seg selv? Og hvor er vi da?
|
|
|
#115 |
|
![]() ![]() ![]() |
Slik jeg er informert gjelder dette større deler av den vestlige verdens (samt den hinduistiske, buddhistiske, sikhske, kristen ortodokse, jødiske og kommunistiske) møte med intensiv migrasjon fra midtøsten og muslimske kultursfærer. Snarere enn en lei greie hos sneversynte fjellaper i det knøttlille overflodssamfunnet Norge.
|
![]() |
|
|