Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-11, 15:17   #81
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Kjenner at jeg ikke har veldig dårlig samvittighet eller var veldig i tvil, da vi tok snuppa ut en uke i fjor høst for å reise til "syden". Selvfølgelig må man se situasjonen an og det er ikke greit å gjøre det til en vane, men bortsett fra prinsippet ser jeg ikke det store problemet. I alle fall ikke i vår situasjon. Hun greier seg så bra både med skolearbeidet og sosialt at en uke til og i fra gjør ingenting. I tillegg er hun heldig med god helse og har veldig lite fravær ellers (i fjor var det en dag i tillegg til den uka). Nei, ikke noe problem.

Skjønner heller ikke det med "dårlige holdninger" jeg. At man legger inn en ekstra fri, planlagt, søker om fri og gjør leksene mens man er borte. Er det ikke slik arbeidslivet også fungerer da? I allefall i min verden. Det betyr jo ikke at man gir inntrykk av at man kan komme og gå som man vil.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 15:18   #82
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er en uting og for meg spiller blir det like teit om HI var på Mallorca for to uker siden eller ikke. Det interessante er jo å diskutere hva et unntak er: Bare en gang i året? Bare annethvert år? Og så trenger vi ikke å late som om grunnen til at folk reiser 25. august og ikke 15. august er lite fleksibel ferie, vi vet alle at det er penger det handler om i 99 % av tilfellene.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 15:51   #83
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Her dreier det seg ikke om penger. Men at det legges til i forbindelse med høstferier, evt 60årsdager. Og slikt.

Gammel 21-08-11, 15:56   #84
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For oss, i fjor, dreide det seg om en markeing som fant sted i begynnelsen av juni. Så penger hadde ikke noe med saken å gjøre.

Gammel 21-08-11, 16:01   #85
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Hos oss har det vært pga penger, fordi mannen har gått på skole (ferdig nå til høsten).
Fravær er fravær, uansett hva det skyldes, synes ikke at hva det gjelder eller om det er charter eller ei har noe å si.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 16:11   #86
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det mange elever som reiser på markeringer i ymse slag i "syden" men de finner nesten alltid sted utenfor skoleferien. Klart det er penger som er årsaken, det spiller jo liten rolle hvem som har bestilt turen. Å invitere hele slekta på ferie er dyrt, jeg skjønner godt at man sparer 20.000 om man kan, men jeg skjønner ikke hvorfor det er gitt at feiringen skal foregå i syden.

Og guttemammis: Mener du at det ikke spiller noen rolle om fraværet skyldes lungebetennelse eller billig sydentur?

Gammel 21-08-11, 16:16   #87
Guttemammis

Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hos oss er det mange elever som reiser på markeringer i ymse slag i "syden" men de finner nesten alltid sted utenfor skoleferien. Klart det er penger som er årsaken, det spiller jo liten rolle hvem som har bestilt turen. Å invitere hele slekta på ferie er dyrt, jeg skjønner godt at man sparer 20.000 om man kan, men jeg skjønner ikke hvorfor det er gitt at feiringen skal foregå i syden.

Og guttemammis: Mener du at det ikke spiller noen rolle om fraværet skyldes lungebetennelse eller billig sydentur?

JO, selvfølgelig!
Mente fravær som skyltes ferie og ikke sykdom

Gammel 21-08-11, 16:27   #88
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er klart at penger betyr noe for mange. Også for oss som har ganske stor familie etterhvert. Jeg synes ikke det nødvendigvis burde være så ille å si høyt heller, selvfølgelig betyr det noe om man torpederer familieøkonomien eller ikke for å få en ferietur sammen. Men det betyr også endel at man aldri får fri i høstferien, vinterferien, påskeferien og i langhelger skolebarna har fri. Det er faktisk verdifullt å ha litt tid sammen som familie.

Hva er et unntak? Tja. Det er ikke så lett å definere kanskje. Jeg synes noe av poenget er å ikke ta lett på det. Gir virkelig denne turen noe som rettferdiggjør å ta barna ut fra skolen, og er det sannsynlig at det ikke går nevneverdig utover læring? Har det vært mye fravær før? Er timingen dårlig eller grei nok i forhold til aktiviteter på skolen? Dette synes jeg er minst like viktig som å definere hva som er grei frekvens på "unntakene" da det sier noe om i hvor stor grad man tar hensyn til skolen når man bestemmer seg. Og jeg tror nok at jo eldre eleven er, i større grad må skolen trumfe familiens behov rett og slett fordi det blir høyere tempo og vanskeligere å følge opp for familiene under fraværet.

Gammel 21-08-11, 17:27   #89
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

vi vet alle at det er penger det handler om i 99 % av tilfellene.

74,9% av all statistikk inneholder tall tatt rett ut av lufta.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 17:39   #90
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det kan jeg i alle fall bekrefte. Jeg henviser særlig til søknaden jeg i sin tid avslo som jeg mottok en tirsdag: "Kan XXX få fri fredag førstkommende fordi flyet har avgang da?"

Det er sikkert unødvendig å si at eleven dro uansett.

Dersom det kun gjaldt en fridag, så synest jeg det er merkelig å ikke få fri.

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Det er en skole med rundt 70 % flerkulturelle barn, og veldig mange av feriene går til hjemlandet. De fleste legger disse feriene til skoleferiene, men litt for mange legger dem midt i året, flere ganger i løpet av skoleløpet. Med en av mine elever gikk det så langt at skolen var klar på at dersom eleven ble borte fra undervisningen flere ganger kom barnevernet til å bli koblet inn i familien. Dette fordi eleven mistet mye skolegang. Rektor innvilget fri to uker og eleven var borte i både 5 og 6 uker. Det var veldig vanlig at elevene fikk permisjon i 2 uker og så var borte lenger. Jeg skjønner at det kan være ekstra dyrt å reise til hjemlandet i skoleferier, men disse elevene trenger ofte all den skolegangen de kan få i Norge og blir fort hengende etter, spesielt i norsk.

Akkurat dette høres jo litt spesielt ut og jeg tror og håper dette er mer unntaket og ikke regelen blandt elever i den norske skole.

Jeg ser ikke på det som stor krise om en får fri 1-2 uker midt i skoleåret. Men det er klart det må kommuniseres med skolen om det.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 17:39   #91
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at grunnen til at det i hovedsak er lærere som reager, er todelt. Den ene er selvsagt den at dere er på skolen og ser elever bli skadelidende pga lange og hyppige ferier og foreldre som gir bæng, i tillegg må dere tilrettelegge o.l. som er ekstrarbeid og no no! Den andre er at dere har så lang ferie at det blir vanskelig å se for seg at vi andre som har over-på-et-blunk-ferier kan trenger ferie utenom disse sommermånedene, og ikke bare pga pris, men fordi det er vanskelig å bytte til seg fri i skoleferien. Her jeg jobber går det på skift. Jeg havnet i førstepulja i år, og sånn blir det. Havner jeg i jobbe natt til første juledag-pulja må jeg innfinne meg med det også, sånn er're. Ikke noe buhu eller noe, mer en forklaring på hvorfor det ikke spiller så stor rolle at ungene har laaaaangfri i sommer. De er lizzm på n mte avhengige av at vi foreldre har fri oxo.

Gammel 21-08-11, 17:40   #92
Guttemammis

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er klart at penger betyr noe for mange. Også for oss som har ganske stor familie etterhvert. Jeg synes ikke det nødvendigvis burde være så ille å si høyt heller, selvfølgelig betyr det noe om man torpederer familieøkonomien eller ikke for å få en ferietur sammen. Men det betyr også endel at man aldri får fri i høstferien, vinterferien, påskeferien og i langhelger skolebarna har fri. Det er faktisk verdifullt å ha litt tid sammen som familie.

Hva er et unntak? Tja. Det er ikke så lett å definere kanskje. Jeg synes noe av poenget er å ikke ta lett på det. Gir virkelig denne turen noe som rettferdiggjør å ta barna ut fra skolen, og er det sannsynlig at det ikke går nevneverdig utover læring? Har det vært mye fravær før? Er timingen dårlig eller grei nok i forhold til aktiviteter på skolen? Dette synes jeg er minst like viktig som å definere hva som er grei frekvens på "unntakene" da det sier noe om i hvor stor grad man tar hensyn til skolen når man bestemmer seg. Og jeg tror nok at jo eldre eleven er, i større grad må skolen trumfe familiens behov rett og slett fordi det blir høyere tempo og vanskeligere å følge opp for familiene under fraværet.

får ikke prikket deg
Enig!

Gammel 21-08-11, 18:45   #93
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For første gang skal vi ta ungene fri å dra ei uke til varmere strøk nå i september. Jeg er selv lærer, og har da selvsagt reist i skoleferier tidligere. I år skal jeg på leirskole med klassen min ei uke, og dette må jeg avspasere på et tidspunkt utenom skoleferier. Jeg har også fri en dag i uka, men er på leirskolen denne dagen. Min arbeidsplass var veldig velvillige i å la meg avspasere alt på ei uke, og helst at dette blir på høsten og ikke på vårparten.
En annen årsak til at vi velger å reise nå er at vi ble fosterhjem for en tid tilbake. Kort fortalt er dette en ferie som enkelte i husstanden har et stort behov for, og som er veldig samlende for oss som familie. Vi fikk dessverre ikke til å ta denne ferie i sommer, da ei viss papirmølle ikke klarte å få ordnet med enkelte papirer i riktig tid.

Ang. arbeidsmoral, så er den meget høy her i hjemmet - og ungene har det innprentet fra de er små. Det bekymrer meg lite.
Jeg har allerede klarert med lærerne at vi får alle arbeidskrav for denne uka sammen med arb.plan uka før. Da jobber vi inn det meste før vi reiser, og resten tar vi med oss på turen.
Det er snakk om 10.kl, 6.kl og 1.kl.

Her er det store forventninger og masse glede til det vi håper skal bli en flott tur, utenom skoleferien.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 18:50   #94
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Eh nei... Har man 60-årsdag i oktober så drar man i oktober.

Gammel 21-08-11, 18:51   #95
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

I vg. kan vi si nei til slike turer hvis eleven har mye fravær og ikke minst knapt ståkarakterer fra før. Mange foreldre og elever velger å reise likevel. Syden trumfer de meste kan det virke som.

Vimsen: Eller man har 60-årsdag i juli og drar i mai. :like vanlig: Og hvorfor drar man til syden, egentlig?

Gammel 21-08-11, 18:59   #96
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

I vg. kan vi si nei til slike turer hvis eleven har mye fravær og ikke minst knapt ståkarakterer fra før. Mange foreldre og elever velger å reise likevel. Syden trumfer de meste kan det virke som.

Veldig leit at foreldrene ikke tar barnets skolegang og fremtid (!) mer seriøst enn som så. Jeg hadde uten tvil droppet sydenturen hvis jeg fikk en sånn tilbakemelding.

Gammel 21-08-11, 19:12   #97
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Selvsagt drar man ikke da.
Jeg har mast hull i hodet på læreren til min 8 åring og forsikret meg over at MITT barn er såpass "oppegående" at hun tåler å være borte.

Gammel 21-08-11, 19:14   #98
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Vimsen: Eller man har 60-årsdag i juli og drar i mai. :like vanlig: Og hvorfor drar man til syden, egentlig?

Hvorfor? Fordi det er godt og varmt for en frossen nordmann.
Og litt ekstra stas, selvsagt.
Å si noe annet ville jo være å lyve.

Gammel 21-08-11, 19:15   #99
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Hvorfor drar man til Syden? Hvilket spørsmål er det, da?

Gammel 21-08-11, 19:18   #100
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Har jeg forstått dette riktig når jeg sammenfatter det slik: Hvis du er flink på skolen og har samvittighetsfulle foreldre så har du så klart rett på å få fri utover ordinære skoleferier sånn at du får varmet opp din frosne kropp sammen med familien. Er du ikke flink på skolen så har du ikke godt av ferie i det hele tatt og foreldrene dine bør skjemmes som i det hele tatt tenker på å dra til syden.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:03.