Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-11, 21:37   #121
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Jeg sa mange, ikke alle. Og det er vanskelig å diskutere dette uten at alle tydeligvis sammeligner med seg selv og ikke ser det store bildet. Det virker som veldig mange reiser til utlandet eller syden veldig ofte så stort dette problemet kan syntes å være. Jeg begriper ikke helt det der.

Jeg likte forøvrig Muad'dib sitt system på skolen hun jobber og skulle ønske flere var like tydelige. Hvordan skal man få respekt for skolens viktighet hvis man bare tar ungene ut når det passer? Jo, man kan jo alltids ha hjemmeskole da - da kan man jo sitte på en sydhavsøy å lese ABC med ungene hver dag.

Gammel 21-08-11, 21:42   #122
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Elin, de aller aller fleste har mulighet til å ta seg ferie i løpet av disse 165 fridagene i året til barna våres. Ditt tilfelle er annerledes, jeg vet jo hvilke yrke du er i og du kan ikke påstå at det er et omfattende problem at ikke ferien kan legges innefor alle de mnd i året barna har fri.

På skolen vår er det ganske utbredt at barn har fri første to ukene i juni og desember, da er det mye billigere å reise til syden. Her er det overhode ikke snakk om noe annet en penger, og det er en skamfull mangel på respekt for skolen og bare forvente 2 uker ekstra fri tidlig juni for så at barnet går ut i 9 uker ferie rett etterpå. Da snakker vi om dårlige signaleffekter.

Jeg er enig med deg i det du skriver, men jeg mener at de som tillegger oss, som ikke alltid har mulighet til å ha ferie når alle andre har det, dårlige holdninger. Jeg skulle veldig gjerne ville ha juleferie hvert eneste år for eksempel. Det hadde vært skikkelig hyggelig, og det hadde vært flott med sydenferie når datteren min har vinterferie i februar. Velger jeg å ta henne ut av skolen i noen dager i januar eller mars fordi jeg ikke har mulighet til ferie i februar, så gjør jeg det uten minste snev av dårlig samvittighet fordi det er i tillegg til alle de andre feriedagene. Det passer meg skrekkelig dårlig at skolen har høstferie for eksempel. Jego synes det er en ferie som virkelig har utspilt sin rolle, og her burde snart noen ta grep og åpne opp for mer fleksibilitet i fht. uttak av den ene ferieuken. Det kunne spart lærere for mye av den frustrasjon som kommer frem i tråden her.

...og ja, det hender ganske ofte at jeg har sommerferie en eller annen gang mellom 15.juni og 15.august, og det er helt fint det, men det skjer ikke hvert år, og da tillater jeg meg å være helt håpløst crazy som tar ungen min ut av skolen enten før eller etter.

Gammel 21-08-11, 21:45   #123
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg likte forøvrig Muad'dib sitt system på skolen hun jobber og skulle ønske flere var like tydelige. Hvordan skal man få respekt for skolens viktighet hvis man bare tar ungene ut når det passer? .

På vår skole innvilges inntil 10 dager permisjon pr. år utenfor skolens ferier. Det synes jeg er helt fint. Da kan jeg flekse ganske mye, legge til en dag eller to i forbindelse med mine ordinære fridager og føle at vi har litt "ferie".

Gammel 21-08-11, 21:48   #124
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

På vår skole innvilges inntil 10 dager permisjon pr. år utenfor skolens ferier. Det synes jeg er helt fint. Da kan jeg flekse ganske mye, legge til en dag eller to i forbindelse med mine ordinære fridager og føle at vi har litt "ferie".

Det er det som er loven, så det er ikke noe spesielt for deres skole. Det betyr ikke at man har krav på å ta de 10 dagene hvert år.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 21:49   #125
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er ikke alle yrker som er fleksible, nei. Min far jobbet turnus, og de hadde en tredelt ferieavvikling i løpet av sommeren, med rullering. Den tidlige ferien begynte før skoleferien, og den sene sluttet litt etter. Det vil si at omtrent hver 3. år var det mulighet for at vi mistet noen dager, inntil en uke. Uten at det gikk ut over arbeidsmoral, karakterer, osv, osv. Det ble vel heller aldri fremstilt som noen fordel for oss barn, og jeg kan huske at jeg ikke likte å være borte fra skolen. Det var dog verre å være borte i skolestarten, enn på slutten av året.

Det er da fortsatt vanlig flere steder.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 21:53   #126
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, absolutt alle som jobber tvungent skiftarbeid eller turnus kan da ha problemer med å ta ut høstferie og vinterferie i spesielle uker? Det er ganske mange, altså.

Alle som jobber på et sykehus, for eksempel? Alle som jobber på sykehjem? AMK? Flyveledere, flyvere, flyverter, alle som jobber på fabrikker med døgndrift, de aller fleste som jobber på restaurant eller hoteller eller på oljeplattform eller ... Ja.

I følge denne rapporten dreide det seg om ca. 30 % av arbeidsstokken i 2007, så vidt jeg kan skjønne.

Også, i denne famøse 60-årsdagen, så holder det da kanskje at ett familiemedlem jobber sånn, da, slik at man ikke kan ta det akkurat i uke 40. Og noen synes kanskje det er litt viktig at også sønnen kan komme. Det synes jeg det skal være forståelse for.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 21:53   #127
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ganske fleksibel jobbsituasjon med ett unntak - skoleferiene. Jeg kan avspasere og ta ferie omtrent når jeg vil bortsett fra i skoleferien. Sommerplanleggingen er såpass hals over hode hvert år at man ikke egentlig vet sikkert når man har ferie før man faktisk har ferie. Det gjelder ganske mange tror jeg, og det vanskeliggjør planlegging av ferie i skoleferiene. Nå er det ikke slik at jeg forsvarer å ta ungene fri ofte for å ha ferie, men det hjelper ikke at ungene har mye fri fra skolen når de uansett blir henvist til SFO fordi foreldrene ikke kan ta fri sammen med dem. Å ha fri sammen som famiile har en verdi i seg selv, og det er ikke alltid det er økonomi som hindrer folk i å ha feriefritid sammen i skoleferiene. Unntaket er sommerferien, da har man krav på 3 uker fri mellom 1. juni og 1. september, så da skal det godt gjøres at ikke minst 1 uke faller i skoleferien. Men man er på ingen måte garantert mer enn det.

Gammel 21-08-11, 21:55   #128
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg sa mange, ikke alle. Og det er vanskelig å diskutere dette uten at alle tydeligvis sammeligner med seg selv og ikke ser det store bildet.

Jeg vil bare påpeke at Rine oppi her påstod at "så trenger vi ikke å late som om grunnen til at folk reiser 25. august og ikke 15. august er lite fleksibel ferie, vi vet alle at det er penger det handler om i 99 % av tilfellene.".

Det blir vanskelig å diskutere dette når slike tall, tydeligvis tatt ut av luften, slenges ut. Det er da ganske mange som har jobber hvor man ikke kan ta alle ukene i fellesferien fri. Ja, så kan man ofte få til noen uker sammen i ungenes sommerferie. Men når ungene vokser litt til så har de ofte noen aktiviteter (Hudøy, sommerskole, DNT-turer, andre typer leirskole, etc) som delvis krasjer med de ukene man som foreldre da kan ha fri. Det er ofte litt av en kabal som skal gå opp, spesielt om man må sørge for at ungene har et eller annet å ta seg til midt i sommerferien når man selv ikke har fri.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 22:06   #129
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Vel, absolutt alle som jobber tvungent skiftarbeid eller turnus kan da ha problemer med å ta ut høstferie og vinterferie i spesielle uker? Det er ganske mange, altså.

Alle som jobber på et sykehus, for eksempel? Alle som jobber på sykehjem? AMK? Flyveledere, flyvere, flyverter, alle som jobber på fabrikker med døgndrift, de aller fleste som jobber på restaurant eller hoteller eller på oljeplattform eller ... Ja.

Mannen min jobber i Nordsjøen, og han har ikke noe som heter "ferie". Han jobber 2-4 turnus, og den går nå sin gang, året rundt.

Å få det til å klaffe i skoleferien er ikke noe problem. Han har alltid en 4 ukers i løpet av de ukene, selv om det noen år har vært mindre gunstig enn andre år.

Men høstferie, juleferie, vinterferie og påske, det kan være et problem. Det er mange av disse feriene han ikke får med seg. Noen år har det faktisk klaffet sånn at han ikke har hatt en eneste av de feriene hjemme. Kjipt, men sånn er det.

For et par år siden så tok vi barna fri siste fredagen før påske, for da skulle han reise ut tirsdagen i påskeuka. Da fant vi ut at vi ville ha en tur på hytta, slik at vi fikk litt "ferie" sammen.
Den skoledagen er mer enn kosedag enn en undervisningsdag, så vi gjorde det med god samvittighet.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 22:18   #130
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Det er da fortsatt vanlig flere steder.

Ja, selvsagt. "Før", i den forståelse at min far nå er pensjonist og ikke jobber lenger.

Gammel 21-08-11, 22:25   #131
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Ja, selvsagt. "Før", i den forståelse at min far nå er pensjonist og ikke jobber lenger.

Aha! Jeg leste før som før i verden.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 22:25   #132
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det er det som er loven, så det er ikke noe spesielt for deres skole. Det betyr ikke at man har krav på å ta de 10 dagene hvert år.

Nei.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 22:27   #133
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det er vanskelig å diskutere dette uten at alle tydeligvis sammeligner med seg selv og ikke ser det store bildet.

Så det har ikke fallt deg inn at vi er en del av det store bildet?

Gammel 21-08-11, 22:32   #134
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Men så er det dette som allerede har blitt påpekt, at FP vel egentlig ikke er så representativt for RL. Jeg tror ikke den gjengse FP'er tar ut barnet sitt to uker fra skolen hvert år for å reise til "syden", og det er vel den type "ta ut av skolen" mange av oss reagerer på. Den er den typen jeg kjenner til og det i stort omfang.

Gammel 21-08-11, 22:47   #135
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Så det har ikke fallt deg inn at vi er en del av det store bildet?

Men det veldig forvirrende at mange av dere ikke ser skolens ståsted særlig viktig. Samtidig argumenteres det for hvor utrolig vanskelig det er å få det til å klaffe med denne 60-års dagen i syden, det synses om syden hvert eneste år, men ingen driver egentlig med det av oss, selvsagt. Jeg er forvirra. Passer det med turnusen i en ferie hvert 3.år til syden, så drar man vel da?

Gammel 21-08-11, 22:51   #136
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

For å si det slik: På meg kan det da virke som om Per med bare 2-ere slett ikke får den hjelpen han trenger på skolen og at det nesten kan være hipp som happ om han er der. Det er nesten slik at det ville vært viktigere om Ole med 5-ere var der - for kanskje han går glipp av noe i den uka han er fraværende slik at han ikke får en 6-er?

Sånn for å sette det litt på spissen.

Mener du at alle som har toere på skolen har det fordi de ikke får hjelp?
Men du har kanskje rett. Per ville kanskje uansett ikke vært noe særlig på skolen den uken, og kunne like gjerne vært i syden. Jeg ville likevel sagt nei til å reise, for å ha mitt på det tørre når Per og foreldrene skal krangle seg til karakterer i juni. Beklager, men så kynisk er jeg blitt etter mange år i skolen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 22:53   #137
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Mener du at alle som har toere på skolen har det fordi de ikke får hjelp?

Selvsagt. På en god skole hadde jo alle fått samme karakter. Toppkarakter, vel og merke!

Gammel 21-08-11, 22:54   #138
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kommer til ta ungene ut 3-4 dager i oktber og slettes ikke umulig vi gjør det også i desember. Vi har ikke hatt en eneste fri dag (ikke en helg, ikke en dag, ikke en halv dag engang) siden 12 juni og tar ungene ut av skolen helt fullstendig uten et fnugg av dårlig samvittighet.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 23:00   #139
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt. På en god skole hadde jo alle fått samme karakter. Toppkarakter, vel og merke!

Ja, det er klart. Treern min i naturfag var nok pga. manglende hjelp, og hadde ingenting med manglende innsats å gjøre. Eller var ikke læreren motiverende nok? Foreldrene mine oppofrende nok? Lærebøkene gode nok? Skoledagen for lang? For kort? Sekken for tung? Klasserommet for lite? Det er så mye å skylde på. Hva skal man velge?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 23:03   #140
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Du var for mye i syden, selvsagt!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:39.