Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-11, 23:05   #141
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Du var for mye i syden, selvsagt!

Det kan det ikke være. Jeg har lært på FP at man ser mye på flora og fauna når man reiser til Gran Canaria.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 23:07   #142
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må selvfølgelig legge til at vi selvfølgelig ikke skal til syden ( det skulle tatt seg ut liksom) men bo hos mormor i hovedstaden, så vi er av den edle 1% delen som IKKE gjør dette på grunn av pris :snobb:

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 23:07   #143
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 21-08-11, 23:08   #144
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Jeg personlig syns det er ugreit og tror nok ikke at jeg selv kommer til å gjøre.
Man skal aldri si aldri, men per i dag så kommer jeg ikke til å gjøre det. Snuppa begynner i 2.klasse.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 23:10   #145
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det kan det ikke være. Jeg har lært på FP at man ser mye på flora og fauna når man reiser til Gran Canaria.

Jeg synes å huske at det også ble hevdet at det var lærerikt å ta danskebåten ved en eller annen anledning *mitt bidrag til diskusjonen i denne omgang*.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 23:14   #146
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, det er klart. Treern min i naturfag var nok pga. manglende hjelp, og hadde ingenting med manglende innsats å gjøre. Eller var ikke læreren motiverende nok? Foreldrene mine oppofrende nok? Lærebøkene gode nok? Skoledagen for lang? For kort? Sekken for tung? Klasserommet for lite? Det er så mye å skylde på. Hva skal man velge?

Du har glemt at vi ikke fikk frukt på skolen. Jeg tror det kan være mulig årsak.

Gammel 21-08-11, 23:15   #147
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å invitere hele slekta på ferie er dyrt, jeg skjønner godt at man sparer 20.000 om man kan, men jeg skjønner ikke hvorfor det er gitt at feiringen skal foregå i syden.

Og hvorfor drar man til syden, egentlig?

Er dette spørsmål du forventer å få svar på? Om jeg får si det slik; det var et ganske dumt spørsmål.

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

På skolen hvor jeg jobber ville barna dine få 1 ordensanmerkning per dag. Det finnes ikke permisjon mer i vårt system - bare gyldig eller ugyldig fravær, og sydentur er absolutt ugyldig fravær. Lyves det om fraværsgrunn, blir det i tillegg en adferdsanmerkning per dag. Eventuelle prøver kan ikke tas senere, og kan danne grunnlag for ikke-vurdering i fag. Lærerne vil ikke være det minste innstillt på å hjelpe eleven med å ta igjen det forsømte. Ved syv anmerkninger i orden eller adferd settes man ned i respektiv karakter, hvilket igjen kan ha konsekvenser for muligheten til å ta et år i utlandet, finne fritidsjobb, o.l.

Så om barna dine hadde gått på min skole, hadde du fått vurdert selv - på dine barns vegne - om du synes at det smaker like mye som det koster. Jeg personlig hadde ikke gjort det, og jeg synes synd på ungene som ofte mot deres vilje blir tatt ut av skolen for å henge på en-eller-annen kårni sydendestinasjon. Desverre kan ikke vi gi foresatte anmerkninger eller nedsatte ordenskarakterer.

Nå lurer jeg veldig på hvor barna dine går på skole.

Gammel 21-08-11, 23:20   #148
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Hos oss er det mange elever som reiser på markeringer i ymse slag i "syden" men de finner nesten alltid sted utenfor skoleferien. Klart det er penger som er årsaken, det spiller jo liten rolle hvem som har bestilt turen. Å invitere hele slekta på ferie er dyrt, jeg skjønner godt at man sparer 20.000 om man kan, men jeg skjønner ikke hvorfor det er gitt at feiringen skal foregå i syden.

Og guttemammis: Mener du at det ikke spiller noen rolle om fraværet skyldes

Da vi reiste for å feire svigerfars 60 års dag, så hadde valg av tid ikke noe med penger å gjøre. Det var da han hadde dag, og det var da de skulle reise, og håpet at de fikk med seg barna sine med familier.

Årsaken til at de valgte å ta denne feiringen i syden, var av den enkle grunn at han ikke ønsket noe oppstyr rundt dagen sin, fra kollegaer, bekjente etc. Samtidig ønsket han å ha de nærmeste sammen med seg, så langt det lot seg gjøre.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 23:37   #149
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hos oss så bor ungenes besteforeldre i det forjettede land 'Syden'

Av og til blir det noen dager fri i for- eller etterkant av en ferie. Men antar at det blir mindre og mindre av det jo høyere opp i trinnene de kommer.

Gammel 21-08-11, 23:50   #150
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes å huske at det også ble hevdet at det var lærerikt å ta danskebåten ved en eller annen anledning *mitt bidrag til diskusjonen i denne omgang*.

De kan regne ut hvor mye de tjener på taxfree-handel, vel.

Nei, men som jeg skrev tidligere, det er ikke bare å nekte elever fri, heller, selv om skolen "truer" med det. Når foreldrene klager på vedtaket, er det Fylkesmannen som betemmer og i vår kommune gir nå ungdomsskolene fri uansett, selv om vi lærere av og til har innvendinger, ettersom en av skolene har tapt en permisjonsavgjørelse hos Fylkesmannen.
Permisjonsfraværet blir registrert i et eget system, selv om jeg mistenker at fraværet ikke kommer til å slå tilbake på eleven ved en eventuell klage på karakterer.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 23:59   #151
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er fantastisk at foreldre klager på vedtak om å ikke gi eleven fri eller i det hele tatt vurderer å ta fri når de fraråder det på skolen. Gitt at det er et begrunnet avslag og ikke "her liker vi ikke permisjoner".

Gammel 22-08-11, 00:01   #152
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg har bestemt inntrykket av at ferien er bestilt før søknaden om fri kommer - så foreldrene reiser med barna uansett hva skolen sier.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 00:05   #153
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes det er fantastisk at foreldre klager på vedtak om å ikke gi eleven fri eller i det hele tatt vurderer å ta fri når de fraråder det på skolen. Gitt at det er et begrunnet avslag og ikke "her liker vi ikke permisjoner".

Klart det ble begrunnet. Nå er det ikke helt umulig at bakgrunnen var at skolen var lei av utallige permisjonssøknader og ville prøve om de hadde myndighet til å avslå en, dermed plukket de nok en som de mente kunne sette presedens, men dengang ei.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 00:14   #154
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Fine sponsede koblinger i denne tråden.

Dette er vel et litt nytt problem. Når jeg avsluttet grunnskolen for 20 år siden hadde vel nesten ingen råd til slik reising. Kanskje skolesystemet må tilpasse seg. Vi har to uker, høst og vinterferie som kunne vært fleksible. De som reiser vekk ellers må på skolen de ukene mens resten slipper. Det er jo meningen at elevene skal være på skolen i 190 dager.

Gammel 22-08-11, 00:18   #155
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss (videregående) tror jeg nærmest alle drar selv om vi avslår.
Det siste nå var en ny elev som ikke hadde tenkt å dukke opp den første uka, hun var nemlig i London. Det fant vi tilfeldigvis ut da vi ringte henne i slutten av forrige uke. Vel, hun tenkte det ikke var så farlig når hun kom, det skjedde jo ikke så mye i starten likevel. Kanskje kjekt å sjekke før man drar. Nå har det seg sånn at man faktisk mister plassen hvis man ikke møter første dag, sånn i utgangspunktet, så hun fikk plutselig et ganske akutt problem.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 07:57   #156
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Mener du at alle som har toere på skolen har det fordi de ikke får hjelp?

Jeg så det ble en finfin harselas mellom deg og Niobe etter denne her. Så fint at jeg kunne være til hjelp og nytte for dere.

Jeg syns det er et faresignal at en elev har 2-er i alle fag. Og jeg syns det er utrolig trist at din holdning til elever med bare 2-ere er "det bare er slik" eller "Per har ikke mer evner".

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 09:46   #157
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns at man helst skal unngå å ta ungene ut av skolen hvis man ikke må (har vokst opp med lærermamma). Mannen syns det er helt greit. Vi har hatt noen diskusjoner for å si det sånn.

Mannen ville ta ut eldste fra skolen i forrige uke (hun ville mistet de to første skoledagene) men jeg satt foten ned. Ny lærer, viktig å være der tenkte jeg. På fredag spurte han henne: Hva har du lært denne uka da? "Ingenting, men vi har bladd litt i bøkene - de er jo nye" svarte eldste. Jeg fikk litt problemer med å forsvare at jeg nektet å søke om fri da, ja.

Ellers tror jeg ikke det er noe stort problem på vår skole. Eldste går i 4. klasse, og det har bare vært en elev så langt som har hatt fri i skoletiden, de dro til syden. (og h*n har lærerpappa. )

Sist redigert av Neket : 22-08-11 kl 09:56.
Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 10:54   #158
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For oss skal det være unntak, og ikke regel. Vi har gjort det en gang pga familieforhold (vi sier jatakk til spandert sydentur av foreldre)

Skal ikke si at det ikke kommer til å skje igjen (til 70 års dagen til vedkommende er minsten 15 år, så spørs om de ønsker å reise til syden med besteforeldrene da )

Jeg synes det ikke skal bety så mye hvorfor man spør om fri. Synes det blir feil å si at en klassisk sydentur ikke er god nok grunn til å be om fri.
Men det bør ikke være en regel at man reiser utenom skoleferier.
Det kan ikke være et fasitsvar på dette, da det er så mange ulike situasjoner.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 14:25   #159
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jepp, det er fantastisk. Men egentlig ikke så fantastisk når det som regel er dette som er grunnen. : peker ned:

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg har bestemt inntrykket av at ferien er bestilt før søknaden om fri kommer - så foreldrene reiser med barna uansett hva skolen sier.

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg så det ble en finfin harselas mellom deg og Niobe etter denne her. Så fint at jeg kunne være til hjelp og nytte for dere.

Jeg syns det er et faresignal at en elev har 2-er i alle fag. Og jeg syns det er utrolig trist at din holdning til elever med bare 2-ere er "det bare er slik" eller "Per har ikke mer evner".

Selvsagt er det et faresignal at en elev har to i alle fag, og som regel er det elever med høyt fravær har dårlige (eller ingen) karakterer over hele linja, og vi fraråder dem derved å reise bort og få enda mer fravær. Grunnen til harseleringen var at jeg synes innlegget ditt var ganske dumt, noe jeg tydeligvis ikke var alene om å synes... Det synes jeg forresten dette : peker opp: også er. Når jeg skiver at vi fraråder elever med dårlige karakterer å reise, har det ingenting med holdninger til elevene å gjøre, det handler om å forholde seg til en arbeidsinnstruks, om å være ansvarlig. Jeg applauderer ikke sekserelevenes ferieturer heller, det tror jeg da har kommet tydelig nok fram. Nei, nå må jeg stikke, men først skal jeg rødprikke deg. :infårmerer:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 15:52   #160
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes forresten også det vil være vanskelig om skolene skal styre permisjonssøknader ut i fra hvor skoleflinke barna er.
Om to vennefamilier har bestilt sydentur sammen så skal det ene barnet få fri fordi han er så flink, mens den andre ikke får fri fordi han sliter på skolen?
Jeg tenker at skoleflinkhet i minst mulig grad bør være styrende. Jeg skjønner at konsekvensene av å være borte kan være mindre for den ene enn for den andre, men jeg synes ikke det er OK å ha slike kriterier.

Jeg derimot synes det er helt ok og fullstendig logisk at det er mindre problematisk å ta ut et barn der det ikke har vesentlige akademiske konsekvenser.

Å ta ut et barn som sliter på skolen er helt uakseptabelt, med mindre det er for ekstra oppfølging.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:53.