Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-11, 23:14   #201
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Som jeg har skjønt det, er det relativt vanlig at lærere jobber i høstferien: Planlegging, retting av prøver og annet forefallende arbeid ...

åååh, nei, ikke den diskusjonen igjen da...

Planlegging og forefallende arbeid er det svært mange andre yrkesgrupper enn lærere som også har i feriene sine. Lærere intet unntak kanskje. Skulle da bare mangle.

Gammel 22-08-11, 23:18   #202
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, du fremsto som sytete, Elin. Og som om det var en menneskerett å ta med barnet til syden utenom feriene fordi du måtte jobbe i høst- og vinterferien. Som du sier selv, din jobb har fordeler andre jobber ikke har. Jeg har ingen mulighet for å veie opp for de fordelene, hvorfor skal du da ha rett til å veie opp for andres?

For ordens skyld, jeg syns ikke det er krise om barnet blir tatt ut av skolen unntaksvis. Jeg skjønner at det er kjipt å aldri ha ferie med barna sine. Hadde vært hyggelig om du også prøvde å sette deg inn i andre sider av saken.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 23:19   #203
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg er lærer nå, men det har jeg bare vært i fire år. Før det jobbet jeg i mange år i diverse stillinger med såkalt kontortid. Jeg har aldri hatt problemer med å jobbe meg opp avspasering som kunne benyttes til planleggingsdager, noen dager ekstra på sommeren etc. Faktisk så er fleksitid noe av det jeg savner mest nå når jeg er lærer - men, man kan som kjent ikke få alt ;-).

Ellers er jeg forbauset over hvor mange som jobber på 17. mai, julaften og hele sommeren - mulig at mine ikke-lærervenner er svært priviligerte, men ikke en gang mine sykepleiervenner jobber hver jul, om sommeren etc. Jeg har selv jobbet turnus en periode for mange år siden - og det var da aldri voldsomt vanskelig å bytte vakter når det kolliderte på hjemmebane. Klart - noen ganger så går det ikke, men stort sett var det ikke noe problem.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 23:21   #204
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har aldri tatt ut ungene fra skolen for å reise til syden, men ikke fordi jeg er så sterkt i mot det. Men nå i høst vurderer jeg det virkelig, jeg hadde 3 uker sommerferie, med drittvær her i landet. Når høstferien kommer, har jeg ikke mulighet til å ta fri, for det er allerede mange på jobb som har satt seg opp på fri, da må vi ha nok folk til å dekke inn. Så skal det bli en utenlandstur i år, blir det utenom skoleferien.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 23:27   #205
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

. Hadde vært hyggelig om du også prøvde å sette deg inn i andre sider av saken.

Den prøven blir jeg satt på nesten hver gang jeg skal på jobb du, så jeg vet alt om å forsøke å forstå meg i hjel på det ganske begrensede tidsrommet i døgnet hvor jeg bare MÅ forholde meg til at sånn er samfunnet organisert. Punktum.

Skulle gjerne diskutert dette mer i kveld, men må legge meg. Altfor sent i seng igjen. Jeg begynner kl 0445 på jobb i morgen tidlig. Stå opp 0345. Barnevakten kommer 0415. SFO åpner 7 og stenger kl 17. Jeg er ferdig på jobb kl 1725, så joda, jeg forstår veldig godt den andre delen av historien også. Men så har jeg fri onsdag, torsdag, fredag og lørdag og det veier opp mot ulempene - synes jeg.... også tar jeg ungen ut av skolen utenom skoleferien til vinteren en gang. Går helt fint det.

Gammel 22-08-11, 23:29   #206
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror du akkurat motbeviste din evne til å se ting fra flere sider, Elin.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 23:34   #207
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan også syte. Jeg må dra hjemmefra med bussen klokka 06.20 i morgen så jeg rekker jobb i tide til første time. Jeg har første time klokka 7.30 og underviser i ett nesten fram til vi skal på obligatorisk møte klokka 14. Dette møtet varer til klokka 18, da har jeg vært på jobb i nesten 11 timer. Det er ikke for å sutre at jeg skriver det - men sånn er min virkelighet. Jeg begynner å undervise klokka 7.30 tre dager i uka, og disse dagene så drar jeg hjemmefra før ungene står opp.

Herlighet - det blir bra idiotisk om diskusjonen skal dreie seg om hvem som er den største martyren.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 23:34   #208
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lærere har ikke ferie i høstferien, de avpaserer.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 23:42   #209
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er godt fornøyd med arbeidstidene mine jeg altså. Og jeg har nok fri. Jeg får fri med ungene mine om sommeren, i hvertfall enn så lenge, ledelsen hos oss har kommet med indikasjoner på at de kommer til å utnytte ferieloven fra neste år, så da er det ikke sikkert det blir sommerferie på alle i skoleferien. Og SFO i høst- og vinterferien er på ingen måte krise. Og jeg har god fleksibilitet i forhold til å kunne ta fri halve dager og enkeltdager. Hvis noen oppfatter meg som at jeg da synes det er nødvendig å flytte skoleferiene, er dette feil. Men jeg synes det er på sin plass å nevne at det ikke er slik at man nødvendigvis kan reise noe sted som helst i noen av elevenes ferier selv om de har vanvittig mange fridager i løpet av året.

Men nettopp fordi jeg og mange andre familier har det på denne måten, både de som jobber skift og turnus og de som forholder seg til åpningstider og deadlines, ville jeg synes det hadde vært flott med en litt mer fleksibel høst- og vinterferie. Ikke når som helst gjennom hele sesongen, men at man kunne velge mellom 2-3 uker. Jeg tror det kunne ha redusert mengden uautoriserte sydenturer endel også, sånn sett fra skolens synspunkt. For det er et gode for små elever å få ferie sammen med foreldrene sine.

Gammel 22-08-11, 23:44   #210
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Lærere har ikke ferie i høstferien, de avpaserer.

Jeg har også 5 avspaseringsuker i løpet av året. Eller 0-timersuker som vi kaller det. Det følger av gjennomsnittsberegnet arbeidstid. Det er supert, men jeg skulle ønske jeg kunne hatt et par av dem med ungene hjemme. Tross alt.

Gammel 22-08-11, 23:44   #211
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men tenker du at lærerne skal undervise en halv klasse i uke 9 og resten i uke 10, Katta? Jeg hadde ikke hatt noe imot å få bestemme litt selv når jeg skulle avspasere, men ser at det kan bli litt vanskelig å gjennomføre rent praktisk. I alle fall på litt mindre skoler.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 23:46   #212
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle også ønske at feks høstferien var mer fleksibel. Men som rine ser jeg ikke helt hvordan det løses rent praksis.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 23:48   #213
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men tenker du at lærerne skal undervise en halv klasse i uke 9 og resten i uke 10, Katta? Jeg hadde ikke hatt noe imot å få bestemme litt selv når jeg skulle avspasere, men ser at det kan bli litt vanskelig å gjennomføre rent praktisk. I alle fall på litt mindre skoler.

Ja, jeg tenker for eksempel det. At det ble planlagt noe prosjektarbeid eller tilsvarende de ukene. Det er mulig å slå sammen grupper også slik at det ble mulig for lærere å ta ut avspasering. Og som med alt annet, er det vanskeligere å organsisere fleksible løsninger på veldig små skoler, jeg synes ikke det skal være grunn til at det ikke skal være mulig å få det til på større skoler. Jeg vet ikke om jeg synes det bør være sånn på videregående, men for barneskolen hadde det vært veldig fint.

Gammel 23-08-11, 01:01   #214
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh! Diskuterer dere lærerferien nå?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Som sagt, så skulle jeg f.eks. ønske at skolen fornyet seg litt i fht. høstferie-uken. Det er en håpløst utspilt ferie-uke, som kun lærere nyter godt av. Denne uken kunne gjøres om til f.eks.fleksi-ferieuke innenfor en bredere tidsperiode enn typ uke 40/41. Jeg kan tenke meg at samtlige lærere tar høye kneløft dersom høstferien skulle fjernes og ikke erstattes med annen ferie?

Jeg jobber som lærer, jobber hele høstferien og var det opp til meg skulle høstferien vært død og begravet. Mest fordi den ødelegger en god arbeidsøkt og deretter fordi jeg har mange elever som er borte uken før høstferien og uken etter, fordi foreldrene ikke nøyer seg med en ukes ferie: De må ha to. Noe som fører til mye ekstraarbeid for meg. (Som allerede jobber 43 timers uke og dermed har rett på all avspaseringen.

Jeg har forresten jobbet turnus i 9 år og så nok annerledes på å ta ungene ut av skolen da enn nå.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 10:52   #215
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

åååh, nei, ikke den diskusjonen igjen da...

Vel, det var du som kom trekkende med den:

Som sagt, så skulle jeg f.eks. ønske at skolen fornyet seg litt i fht. høstferie-uken. Det er en håpløst utspilt ferie-uke, som kun lærere nyter godt av. Denne uken kunne gjøres om til f.eks.fleksi-ferieuke innenfor en bredere tidsperiode enn typ uke 40/41. Jeg kan tenke meg at samtlige lærere tar høye kneløft dersom høstferien skulle fjernes og ikke erstattes med annen ferie?

Gammel 23-08-11, 21:41   #216
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det kommer an på hvem som sier nei synes jeg. Foreldrene til et barn som sliter og trenger tiden på skolen bør jo ikke ta barnet ut av skolen, det er klart. Med mindre det er klare indikasjoner helsemessig eller faglig på at det er verdt det likevel. Og skolen bør helt klart fraråde det. Men skolen bør ikke bruke skoleflinkhet som et hovedkrierium hvis de skal velge å avslå eller innvilge en søknad, det blir veldig feil. Mengde fravær fra skolen derimot, som ofte er noe som går hånd i hånd med labert resultat, synes jeg godt kan være grunn til avslag.

Jeg er jo i bunn og grunn enig i den argumentasjonen.

Men jeg kjenner barn med MYE fravær (en utenlandsk forelder og mye besøk) som alle har snitt på over 5 og fungerer bra sosialt. Da ser jeg ikke så mye problemer.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 21:50   #217
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

I hytt og pine høres ganske ofte ut.

For meg er det et utrykk som ikke nødvendigvis er ganske ofte, men mer på upassende tider.

Gammel 23-08-11, 22:34   #218
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

I hytt og pine høres ganske ofte ut.

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

For meg er det et utrykk som ikke nødvendigvis er ganske ofte, men mer på upassende tider.

For meg høres det ut som blanding av de to begrepene "Hytt og vær" og "død og pine". Vi har visst alle våre preferanser.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 22:38   #219
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Er ikke "i hytt og pine" egentlig et utvannet og pimpet opp "i hytt og vær" ?

Gammel 23-08-11, 22:43   #220
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Er ikke "i hytt og pine" egentlig et utvannet og pimpet opp "i hytt og vær" ?

Aner ikke, her jeg bor er det ganske vanlig med hytt og pine.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:51.