|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?
Det er virkelig ikke min erfaring. Min erfaring er at lærere som virkelig vil prøve å legge til rette for alle nivåer, motarbeides av manglende ressurser, både når det gjelder tid og penger. Uten noen styrking av lærerressursene KAN ikke en lærer med 24 unger i klassen greie å legge til rette for unger som er på alt fra 3. klasse til 10. klassenivå.
|
|
|
#122 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sjølvsagt treng skulen fleire ressursar for å optimalisere TPO. Det er eg ikkje usamd med deg i. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Leser
|
Nei, da kan man jo realitetsorientere andre! Også de superflinke.
|
|
|
#125 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg har ikke lest alle svarene, men i mange år har det vært helt OK å lage egne skoler for de som er flinke i sport - NTG. Hvorfor kan man ikke gjøre tilsvarende for folk som er flinke i andre ting være seg fiolin, realfag eller språkfag? |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg synes generelt det blir tatt for mye hensyn til de svakeste/uroligste på skolene her i landet.- Klatrer i gardinene og lugger Per mens han regner brøk, sier du? Ja, ja, han har RETT til et tilbud sammen med de andre, og må få være i klasserommet han også. |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Passiv
|
Jeg skjønner faktisk at musikk og sport skiller seg ut fordi det er aktiviteter som trenger kontinuerlig øvelse og trening for å bli god og holde seg på et nivå. Da forstår jeg at man må gå på egne skoler for det for å kunne dyrke interessen i tilstrekkelig grad til å hevde seg. |
|
|
|
#128 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Rine: Det avhenger nok mye på læreren om man ønsker seg nivådelte klasser eller ikke. Som flink i matte var det mange år hvor jeg gjerne skulle ha vært i en nivådelt klasse da man ikke fikk noen utfordringer. Jeg har hatt én mattelærer som virkelig klarte å få med seg hele klassen slik at det var gøy både for de svake og de sterke. Kanskje du er en slik lærer? |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Halloen!
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Vel, jeg har mer enn ett løp for hver time, iallfall. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
flisespikker
|
Jeg tror det er en kombinasjon. Det du sier, eller rettere sagt antyder, kan kanskje forklare litt av det. Men sånn ellers så kan det blant annet komme av at det primært er i grunnskolen dette skjer (du er i videregående, er du ikke?), at det ikke er en veldig stor prosentandel det er snakk om (slik at det er godt mulig du ikke har hatt noen slike elever, uten at det beviser at de ikke finnes), og at det ofte kan være vanskelig for barn å vurdere om deres egen situasjon er (eller burde være) utenfor normalen.
|
|
|
#131 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Synes det høres flott ut jeg. Om man plukker ut noen få eliteelever, så skulle det likevel værer mer enn nok flinke barn igjen til å stå for mangfold i klasserommet. Ikke en gang sikkert alle elitebarn vil gå på eliteskole.
|
|
|
#132 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Eg har akkurat den samme erfaringa. Og erfaringa mi er også at det ofte er dei som ligg på type 4 i snittkarakter som ofte, i størst grad, utfordrar den typiske "supereleven" på både meiningar og oppgåveløysing. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Leser
|
Har kanskje litt med alderen å gjøre? Jeg var veldig heldig og hadde en ultramoderne lærer med oppgaveark, stasjonsundervisning og "frioppgaver", men det var ikke vanlig. Eneste gangene jeg kjedet meg på skolen var da vi hadde høytlesning (husker jeg hadde min egen bok inne i den som ble lest opp - jeg hadde jo lest ut boken for lengst), men jeg er sikker på at jeg hadde syntes det var grusomt å følge noen form for skjemavelde. Skolen i dag er jo generelt sett mer fleksibel? (For ikke å snakke om kranglingen ... ehem ... jeg mener diskusjonene i samfunnsfagtimene. Ingen var enig med meg. Jeg elsket det! Nett som på nett i dag med andre ord
|
|
|
#134 |
|
Halloen!
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Skilpadda: Jeg er ganske sløv på mange områder, altså, men jeg har jo halvårlige samtaler med elevene der vi bl.a kommer inn på faglige utfordringer (både av positiv og negativ art) og jeg tror jeg ville fått det med meg dersom noen sa at faget ble for lett og de ønsket nye utfordringer. Noen sier jo det motsatte, og det får jeg jo med meg. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
kamerat
|
Du mener at dette ikke gjelder språkfag og matematikk?
|
|
|
#136 |
|
flisespikker
|
Du skjønte at parentesen med kneggesmileyen i var en spøk, håper jeg - men at avsnittet foran var ment på alvor?
|
|
|
#137 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg gikk faktisk til rektor på ungdomsskolen og ba om lov til å følge både fransk og tyskundervisningen. Delta halvparten på hver og ta igjen resten ved selvstudium. Jeg er overbevist om at det hadde gått også. Men det kunne jeg ikke få, for da kunne noen andre også be om å få det, og da kunne han ikke si nei dersom jeg hadde fått ja. Så der stoppet i hvert fall mitt forsøk på å få utfordringer på ungdomstrinnet. |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg er litt atypisk, tydeligvis, for jeg kjedet meg ikke særlig på skolen, til tross for at jeg kunne lese og skrive lenge før skolestart. Jeg hadde en veldig god lærer, da, må sies. Dette var barneskolen. På ungdomsskolen og videregående hadde jeg musikken som en arena hvor jeg kunne strekke meg og få utfordringer. Men jeg tror det er noe i det du sier, at man nok ser det fra et voksenperspektiv. Mannen min har uttalt at han har skjønt som voksen at han fikk et elendig grunnlag for studieteknikk av å ikke oppleve særlig motgang og utfordringer på skolen. Hadde han sittet på skolebenken da han innså det, kunne han nok kanskje heller ha gjort noe med det, vel?
|
|
|
#139 |
|
maler
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Rine: Jeg tror ikke du får noen ungdommer til å takke ja til et tilbud som er såpass stigmatiserende som å bli silt ut som selvopptatt og genierklært og puttet i en gruppe for spesielt begavede barn. Det viktigste er jo tross alt å være lik vennene sine. For det er ikke spesielt kult å være flink heller. Og jeg tror ikke en slik nivådeling blir riktig heller med mindre det er et valg på grunn av interresse mer enn evner og uten å falle utenfor sosialt. Hadde jeg som 12-åring fått muligheten til å velge matematikk og naturfag med et tøffere løp for spesielt interresserte, hadde jeg nok gjort det tror jeg. Rett og slett fordi det var gøy. Hadde jeg fått spørsmål om jeg trodde jeg selv var så god at jeg burde gå i spesialklasse av den grunn, hadde jeg sett sjokkert ut og ristet på hodet. Nå var jeg ikke en elev av den typen Esme sikter til som man kanskje bør skille ut i helt egne talentprogrammer heller, det er mange som meg. Og det synes jeg er litt skremmende. Det er veldig mange elever som sitter og kjeder seg og ikke blir pushet/stimulert til å utnytte sitt eget potensiale. Faktisk oppleves det normalt etterhvert til og med.
|
|
|
#140 |
|
Leser
|
Ja, det er flere som har mer enn ett løp ser jeg. Dere er jo tvillingsjeler!
|
![]() |
|
|