|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Det står i bruksanvisningen at jeansprogammet inneholder både forvask og ekstra skylling + skyllestopp. Men jeg synes likevel det er merkelig lang tid for en vask.
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫ Sist redigert av Nyx : 23-08-11 kl 23:37. Årsak: Lagt til link |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Bedreviter
|
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?
Nja. Vask buksene på den temperaturen som står på. Da bevarer de fargene bedre. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Leser
|
Jeans er bomull og der tåler stoffet godt høy temperatur, men fargen ofte må ha lavere temperatur. Jeg har aldri opplevd det som problematisk, har man sorte jeans, og de blir gråsorte av vasking på høy temperatur (eller på grunn av vaskemiddlet) så er det helt greit å farge dem (synes jeg, det er jo litt jobb, så jeg skjønner at ikke alle gidder). Lav sentrifugering og ingen tørketrommling er det viktigste for skånsom behandling. Det er den mekaniske bevegelsen i vaskemaskinen som sliter mest, og det eneste du kan kutte ned på er jo sentrifugering og tørketromling.
Sitatet er henter herfra
|
|
|
#26 |
|
<*(((<
|
Det skjønner jeg ikke – hvorfor vil høyere temperatur (i de tilfellene det står for eksempel 60 grader på) bevare fargene bedre (enn for eksempel 40)?
|
|
|
#27 |
|
Leser
|
Her sier vi stikk motsatt, altså! Mulig vi må duellere?
|
|
|
#28 |
|
<*(((<
|
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?En kjapp titt i buksene jeg vasket nå viser at jo mørkere farge, jo lavere temperaturtall angitt på vaskeanvisningen. Den svarte har angitt 30 grader, to mørkeblå på 40 og en noe lysere på 60 – da vasker jeg de sammen på 30 med mindre noen er tydelig skitne. Jeg gidder ikke vaske en og en bukse med mindre jeg virkelig må, altså.
|
|
|
#29 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
OK
|
|
|
#30 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Mulig vaskemaskinen din Torsk, har innebygd lukt-sensor. Stinker det fisk, tar det ekstra lang tid. Det er nok orsaken til at jeans-programmet ditt viser 3 timer.
|
|
|
|
#32 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Her går jeansene på 40 grader kulørt (med mindre de er merket med 30, da går de på 30) med full guffe på sentrifugen, så jeg skal ikke si noe.
|
|
|
#33 |
|
Bedreviter
|
Him har rett, så klart. Det er bare første vaske(er) man må følge temperaturhenvisningen slavisk. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Hah, vi har jammen samme maskin!
|
|
|
#35 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Jeg har også Electrolux med jeansprogram (ikke helt samme maskin). Jeg har aldri prøvd det, så jeg aner ikke hvor lang tid det tar. Her går de på vanlig 40 graders vask, full sentrifugering. Og i trommel etterpå. :lat: |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Passiv
|
Jeg er ikke helt sikker, men har hørt at noen maskiner analyserer hvor skittent det første skyllevannet er og setter vasketiden etter dette. |
|
|
|
#37 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
oppvaskmaskinen vår reduserer vasketiden automatisk etter hvor skitten oppvasken er. Den skyller, registrerer mengden partikler i det første skyllevannet, og reduserer vasketiden etter det.
|
|
|
#38 |
|
heimføing
|
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Grattis med ny vaskemaskin! (eller "hushjelpa mi" som min salige morfar kalte maskinen sin).
Men selvsagt, dette er saken:
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
can-jur
|
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Jeg har jeans program, men har aldri brukt det, men nå ble jeg så nysjerrig at det må til pers. Skulle egentlig bare mangle, har hatt maskina i 7 år
|
|
![]() |
|
|