Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-11, 23:34   #21
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?

Skal tro hva som skjer om jeg kjører jeansene mine på Lingerie-programmet?

Gammel 23-08-11, 23:36   #22
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det står i bruksanvisningen at jeansprogammet inneholder både forvask og ekstra skylling + skyllestopp. Men jeg synes likevel det er merkelig lang tid for en vask.

Sist redigert av Nyx : 23-08-11 kl 23:37. Årsak: Lagt til link
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 23:37   #23
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Ang. det med skånsom vask: Jeg endte altså opp på et kort bomullsprogram med lav temperatur (30 grader) og 900 omdreininger, det må da være riktig så skånsomt for mine dyrebare jeans?

Nja. Vask buksene på den temperaturen som står på. Da bevarer de fargene bedre.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 23:37   #24
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Men har du cowboy-program? Jeg har hørt at det er det siste nye.

Vi har!

Gammel 23-08-11, 23:38   #25
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang. det med skånsom vask: Jeg endte altså opp på et kort bomullsprogram med lav temperatur (30 grader) og 900 omdreininger, det må da være riktig så skånsomt for mine dyrebare jeans?

Jeans er bomull og der tåler stoffet godt høy temperatur, men fargen ofte må ha lavere temperatur. Jeg har aldri opplevd det som problematisk, har man sorte jeans, og de blir gråsorte av vasking på høy temperatur (eller på grunn av vaskemiddlet) så er det helt greit å farge dem (synes jeg, det er jo litt jobb, så jeg skjønner at ikke alle gidder). Lav sentrifugering og ingen tørketrommling er det viktigste for skånsom behandling. Det er den mekaniske bevegelsen i vaskemaskinen som sliter mest, og det eneste du kan kutte ned på er jo sentrifugering og tørketromling.

Opprinnelig lagt inn av sitat

Det som sliter aller mest på klærne er faktisk at vi har dem på (70–75 %). Deretter kommer slitasjen fra den nødvendige vaskeprosessen, der både vaskemiddel og maskin bidrar (20–25 %). Først på tredje plass kommer slitasje fra tørketrommelen (mindre enn 10 %). Men det er lett å tro noe annet når du tømmer lofilteret. Tørketrommelen er effektiv til å separere de små løse fibrene som finnes i klærne allerede før tørkingen. Ved hengetørking blir partiklene igjen på stoffet og faller av etter hvert. Det gjør at trommeltørkede klær støver mindre.

Sitatet er henter herfra

Gammel 23-08-11, 23:39   #26
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det skjønner jeg ikke – hvorfor vil høyere temperatur (i de tilfellene det står for eksempel 60 grader på) bevare fargene bedre (enn for eksempel 40)?

Gammel 23-08-11, 23:41   #27
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Her sier vi stikk motsatt, altså! Mulig vi må duellere? (Jeg har forlest meg på Harry Potter i det siste). Jeg vet at på en del fargeprosesser så må man ha høy temperatur for å fiksere fargen, men jeg trodde ikke det var nødvendig å gjenta det? (NB! Jeg kan kun noe om farger på natumatrialer)

Gammel 23-08-11, 23:44   #28
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

En kjapp titt i buksene jeg vasket nå viser at jo mørkere farge, jo lavere temperaturtall angitt på vaskeanvisningen. Den svarte har angitt 30 grader, to mørkeblå på 40 og en noe lysere på 60 – da vasker jeg de sammen på 30 med mindre noen er tydelig skitne. Jeg gidder ikke vaske en og en bukse med mindre jeg virkelig må, altså.

Gammel 23-08-11, 23:44   #29
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hm, mulig du er inne på noe der, Veronal. Er bløtlegging = skyllestopp?

Jeg har en Electrolux, this one: http://www.lefdal.com/product/hvitev...ux-vaskemaskin

OK

Jeg har en sånn Miele som tenker sjæl, med vasketid etter hvor skittent tøyet er og sånn. Sånn som folk snakker om her i tråden.

:ikke teknisk anlagt, men fascinert av duppeditter og kjekke funksjoner:

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 08:07   #30
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mulig vaskemaskinen din Torsk, har innebygd lukt-sensor. Stinker det fisk, tar det ekstra lang tid. Det er nok orsaken til at jeans-programmet ditt viser 3 timer.

Gammel 24-08-11, 08:37   #31
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeansprogrammet her er 2 t og 56 min eller noe. Kan ikke reguleres.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 08:53   #32
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her går jeansene på 40 grader kulørt (med mindre de er merket med 30, da går de på 30) med full guffe på sentrifugen, så jeg skal ikke si noe. Har ikke jeansprogram, men fritidsklærprogram, finvaskprogram, lettsteltprogram osv osv.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 09:14   #33
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Her sier vi stikk motsatt, altså! Mulig vi må duellere? (Jeg har forlest meg på Harry Potter i det siste). Jeg vet at på en del fargeprosesser så må man ha høy temperatur for å fiksere fargen, men jeg trodde ikke det var nødvendig å gjenta det? (NB! Jeg kan kun noe om farger på natumatrialer)

Him har rett, så klart. Det er bare første vaske(er) man må følge temperaturhenvisningen slavisk.

Årsaken til at det er viktig, er fordi en del farger "lekker" hvis de blir vasket på for lav temperatur når plagget er nytt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 09:28   #34
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hah, vi har jammen samme maskin!

Den er helt glimrende da, og jeg elsker at man kan korte ned programmene.
Men som sagt. 3 timers jeansprogram bruker jeg aldri.

Men jeg vasker jeansene for seg selv, som regel. For mine har stretch i seg, og da skal man visst ikke bruke skyllemiddel

Men jeg vasker som regel jeans på 40 grader.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 10:19   #35
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også Electrolux med jeansprogram (ikke helt samme maskin). Jeg har aldri prøvd det, så jeg aner ikke hvor lang tid det tar. Her går de på vanlig 40 graders vask, full sentrifugering. Og i trommel etterpå. :lat:

Bør jeg sjekke ut jeansprogrammet altså?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 10:23   #36
Manitoba
Passiv

Standard

Hvordan skal maskinen vite hvor skitne jeansene er? (Altså: Det jeg spør om er egentlig, hvilken mekanisme hadde det vært mulig å bruke for å finne ut hvor skitne klær er automatisk? )

Jeg er ikke helt sikker, men har hørt at noen maskiner analyserer hvor skittent det første skyllevannet er og setter vasketiden etter dette.

Vi har et vaskeprogram på maskinen som heter automatic. Det angis ikke hvilken temperatur det vaskes på og jeg lurer veldig på hvordan det egentlig virker. Tør aldri å bruke det.

Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 10:29   #37
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan skal maskinen vite hvor skitne jeansene er? (Altså: Det jeg spør om er egentlig, hvilken mekanisme hadde det vært mulig å bruke for å finne ut hvor skitne klær er automatisk? )

oppvaskmaskinen vår reduserer vasketiden automatisk etter hvor skitten oppvasken er. Den skyller, registrerer mengden partikler i det første skyllevannet, og reduserer vasketiden etter det.

Gammel 24-08-11, 10:36   #38
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grattis med ny vaskemaskin! (eller "hushjelpa mi" som min salige morfar kalte maskinen sin).

Jeg hadde tenkt å si meg enig med him sin forklaring:

Det eneste jeg vet som er spesielt med jeansstoff (i alle fall i gamle dager :knirk: ) var at stoffet hadde lett for å "blø", altså slippe farge. Mulig en lengre vask med kaldere vann ville ha gjort buksene like rene, men vært mer skånsomme mot fargen? :spekulerer villt:

Men selvsagt, dette er saken:

Opprinnelig lagt inn av ItsOnlyMe, her.

Mulig vaskemaskinen din Torsk, har innebygd lukt-sensor. Stinker det fisk, tar det ekstra lang tid. Det er nok orsaken til at jeans-programmet ditt viser 3 timer.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 11:17   #39
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jeans program, men har aldri brukt det, men nå ble jeg så nysjerrig at det må til pers. Skulle egentlig bare mangle, har hatt maskina i 7 år

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:54.